Thursday, 24 October 2013

Történet képekből

A képregények iskolai felhasználása


Készítsünk könnyen képregényeket!

Gyerekkoromban nagy örömmel olvasgattam a Góliát vagy a Kockás képregények történeteit. Tetszettek az egyszerű rajzok, és a történeteik is érdekeltek. Sokat olvastam ilyen füzetecskéket, viszont eszembe sem jutott, hogy rajzoljak is. Nem tudtam jól rajzolni, tehát lemondtam róla. A mai gyerekek viszont könnyen készíthetnek képregényeket az internet segítségével. Még akkor is, ha úgy gondolják, hogy nem tudnak rajzolni. Ma már nem kell több egy érdekes képregény szerkesztéséhez, csak némi számítógépes tudás, és egy jó adag kreativitás.
A képregényeket viszont nemcsak önmaguk szórakoztatására készíthetnek a tanulók, hanem tanórai keretek között is pedagógiai célzattal. A könnyen kezelhető programokkal gyorsan készíttethetünk a diákokkal látványos képregényeket.



Milyen programokat használhatunk?

Ha az interneten képregényszerkesztő programokat keresünk, igen sokat találhatunk. Nagy a választék az egyszerűen használható, kevés választási lehetőséget adó programoktól kezdve egészen a teljesen szerkeszthető, animálható programokig. Sajnos jól felhasználható magyar nyelvű programmal nem találkoztam, viszont az angol nyelvű programok használatát könnyen el lehet sajátítani alapfokú nyelvtudás birtokában is. Fontos volt a programok kiválasztásánál, hogy ingyenesek, vagy legalább ingyenesen működő verziójuk legyen. Viszont mindegyik programhoz telepítve kell lenni az Adobe Flash Player programjának.

Két egyszerűbb képregényszerkesztő

Nézzük talán az egyik legegyszerűbb program, a Make Beliefs Comix használatát! A program a www.makebeliefscomix.com címről indul. Nincs szükség regisztrációra, a képregénykészítés a balra lent található Enter here gombbal indul. (A program nehézkesen megy Mozilla Firefox böngészőben.) (1. ábra)



Középen a characters (szereplők) közül kiválaszthatjuk, melyik szereplővel játszódjon a történet. Számos vicces és komolyabb szereplő közül válogathatunk. Ilyenkor rákattintunk a képre, és ekkor megjelenik az alul balra található szerkesztőablakban (selection window). Itt a piros háromszögekkel kiválaszthatjuk, hogy milyen pózban és ruhában szeretnénk látni a figurát. Végül egyszerűen ebből az ablakból ráhúzzuk a szereplőt az első képkockára.
Természetesen a háttereken is változtathatunk: az egyszínű háttereken kívül különféle helyszínekre helyezhetjük szereplőnket. Sajnos ezek az összetettebb hátterek fekete-fehérek. A háttereket és az egyéb kellékeket jobbra az objects & scenes (tárgyak és helyszínek) ablakból választhatjuk ki. Alul találhatók a buborékok, feliratok választógombja. Itt választhatjuk ki, hogy hány kockás legyen a képregény: csak 2-4 kocka közül választhatunk. A balra található menüsorban levő gombokkal módosíthatjuk az objektumokat - mozgathatjuk, nagyíthatjuk, vihetjük a háttérbe vagy előre, tükrözhetjük őket. A könnyű használatot érthető és humoros ikonok segítik. Szerencsére a magyar felhasználók is jól tudják használni a szövegbuborékokat, vannak ékezetes betűk is.
A program hátránya, hogy nem tudjuk elmenteni és újraszerkeszteni munkánkat, csak kinyomtatni vagy emailben elküldeni. Ha készen vagyunk a képregénnyel, akkor a legszélső kocka jobb oldalán levő nyílra kattintva tudjuk ezeket a funkciókat elérni.
Nagyon hasonló módon működő, és hasonló funkciókkal szerkesztő program a Comic Creator. ( www.readwritethink.org/files/resources/interactives/comic/index.html oldalról érhető el.)
 Ezek a programok sajnos korlátozott számban mutatnak be háttereket, szereplőket és kellékeket. Nem lehet a szereplőket mozgatni, animálni, érzéseket ábrázolni rajtuk. Nem lehet az elkészített képregényeket megosztani, vagy beágyazni sem.

Két bonyolultabb képregénykészítő

            A két következő program valamennyire bonyolultabb az fenti két programnál, ám alkalmazásuk több választási lehetőséget biztosít, és érdekesebb képregények készíthetők velük. A www.pixton.com oldalon elérhető alkalmazás regisztráció után érhető el. Ez után kiválaszthatjuk, hogy milyen típusú képregényt szerkesszünk. (Lehet választani rövidebb, hosszabb, többsoros vagy manga verzió közül.)
Ha az első képkockára kattintunk, akkor szerkesztőikonok jelennek meg a kocka bal felső sarkánál. Felülről lefele haladva választhatunk szereplőket, beszédbuborékokat, kellékeket és háttereket. Szerintem a legnagyobb különbség az első kettő programhoz képest, hogy itt a szereplőket külön is mozgathatjuk. Egyrészt számtalan sok testhelyzet közül választhatunk, de ha a szereplő valamelyik testrészére kattintunk, akkor azt saját magunk is mozgathatjuk. (2. ábra) Ilyenkor az alul elhelyezkedő bal zöld ikonra kell kattintani. Ha nem tetszik szereplőnk arca, akkor azon is változtathatunk: érzéseket rendelhetünk hozzá. (Alul jobb zöld ikon). A kellékek csoportosítva vannak téma szerint (sport, munka, természet, iskola, stb.), de angol nyelven kereshetünk is.
Annak ellenére, hogy a program jól és könnyedén használható, a megosztás és mentés számomra nehézségekbe ütközött. Valószínű, hogy csak a fizetős, vagy a trial (harminc napig használható) verzióban lehet könnyedén menteni.
Talán a leghasználhatóbb, de egyben a legkomplexebb program számomra a Bitstrips volt ( www.bitstrips.com ). Ebben a programban nem lehetett ugyan teljes mértékben mozgatni a szereplőket, viszont a kellékek közül hatalmas számban választhattam. A megosztás is jól működik, itt még beágyazható htm kódot is felajánl, hogy blogunkba is bele tudjuk szerkeszteni. Ezeken kívül a képek minőségén is tudunk változtatni, módosíthatjuk a színmélységet, vagy az áttetszőséget is a Filters (szűrők) ablakában.

Képregények az iskolákban

A bemutatott programokkal könnyedén és gyorsan készíthetünk érdekes képregényeket. Felmerül bennünk a kérdés, hogy a szórakozások kívül hogyan használhatjuk őket az oktatásban.
Képregényeket fel lehet használni bármilyen szaktárgy keretei között, ahol valamilyen történetet vagy folyamatot mutatunk be. Például művészek életrajzának egy-egy szeletét dolgozhatják fel a diákok házi feladatként irodalomórára vagy énekórára. Így máris nem lesz olyan száraz adatsor egy-egy életrajz.

Természetesen, amelyik tantárgyban történetekről, eseményekről van szó, ott is jól lehet a képregényeket felhasználni. Irodalmi művek egy kisebb részletét is fel lehet dolgozni. Ilyenkor csak az egyszerűsített cselekményre lehet utalni, nem lehet szépirodalmi mélységekről beszélni, de ismétlésre vagy általános iskolás korosztályban jól használható. Nem is olyan könnyű kiválasztani a megfelelő cselekményrészletet és szereplőket egy adott történetből! Történelemórán egy kiválasztott eseményt is be lehet mutatni képregények segítségével. Itt sem törekedhetünk az ok-okozati viszonyok teljeskörű bemutatására, de egy-két képregénykocka segítségével felidézhetünk egy-egy eseményt. Sokat segíthet olyan tanulókon adott témában a képregény, akik nehezebben szólalnak meg. Ilyenkor a hívóképek segíthetnek a szóbeli kommunikáció megindításában. (4. ábra)

Természettudományos tantárgyakban a folyamatok bemutatására, az okok és következmények felvázolására használhatjuk fel a képregényeket (3. ábra). Kérhetjük tanulóinkat, hogy házi feladatként a kémiai vagy fizikai órai kísérletekből készítsenek képregényt. Így vizuálisan is átismételhetik az órán történteket. Itt is elsősorban a vázlatosságon van a hangsúly, a kémiai kísérlet képregényben való bemutatásakor nem lehet az egyenleteket pontosan ábrázolni. Viszont a képek alá lehet írni a pontos képleteket. Ugyanígy földrajzból társadalmi vagy természeti folyamatokat ábrázolhatunk. Sokkal érdekesebb lehet megtanulni egy tengerpart felszínformálódását a diákok saját képregénye segítségével, mint egy tankönyvi ábrából.
Természetesen nyelvtanításra is jól lehet felhasználni a képregényeket. Nyelvvizsgán és érettségin külön feladat képről való mesélés. Képregények segítségével olyan helyzetek és mozdulatok leírását gyakorolhatjuk diákjainkkal, amikről esetleg nehéz jó képet találni. A tanulók egymásnak is készíthetnek képeket, azokat egymásnak be is mutathatják. Diktálásos feladatként leírunk idegen nyelven szavakkal egy képet vagy történést, a tanulók pedig képregénykockák segítségével lerajzolják.
Megjelent: Közoktatási Vezető, 2013. október 60-62.
Kis képregényszótár

comic strip, cartoon – képregény
panel, box – kocka
background – háttér
ballon, bubble – szövegbuborék
prop – kellék

scene - helyszín
 

No comments:

Post a Comment