Monday, 30 December 2013

Rész és egész

Képkirakós és kollázskészítő programok az oktatásban

Napközis foglalkozáson
1. ábra: Történelmi térkép a Jigsawplanet segítségével
A gyerekek szeretnek játszani. A gyerekek szeretnek képekkel játszani. Emlékszem rám is nagy hatással voltak a kirakós játékok, egyszer több hónapon keresztül raktunk ki egy puzzle-t alsó tagozatban. Még szerencse, hogy a napközis termet be lehetett zárni, és a többiek nem keverték össze a kirakó darabjait. Azon is gondolkoztunk, hogy az elkészült képet be is keretezzük. Persze semmi sem lett a tervből, de a tájképre ma is emlékszem.
            Kirakós játékokat ma is lehet venni, de saját magunk is készíthetünk számítógéppel. Ezeknek természetesen az a hátrányuk, hogy nem lehet megfogni a darabokat, csak virtuálisan egérrel, vagy interaktív táblán lehet velük játszani. Viszont számítógéppel bármilyen magunk által választott képből készíthetünk kirakót. A paramétereket is beállíthatjuk a gyerekek életkorának és képességeinek megfelelően: a kirakók számát, alakját módosíthatjuk. Ha megfelelő darabkákat húzunk egymás mellé, akkor a programok automatikusan összecsúsztatják azokat.


Rajzórán
A kollázs szó a francia összeragasztani szóból ered. A folyamat során kivágott vagy kitépkedett képekből egy új képet állítunk össze, az elkészült alkotást nevezzük kollázsnak. Kollázsok készítése tipikus feladat rajzórán. Itt viszont nem elsősorban az eredmény kinézetén és megszerkesztésén van a hangsúly, hanem az elkészült képekhez kapcsolódó feladatokon. Számítógépes segítséggel gyorsan lehet képekből elkészíteni kollázsokat. A kész képeket kinyomtatva vagy kivetítve érdekes fejlesztő feladatokat szerkeszthetünk. A feladatok nagy része éppen fordított irányban működik, mit a kirakós játékoknál: itt éppen darabokra kell szétszedni, csoportosítani a képeket valamilyen rendező elv szerint.

Hogyan fejlesztik a gyerekek képességeit?
            Még a legegyszerűbb kirakós játékok is fejlesztik a gyerekek problémamegoldó képességeit. A gyerekeknek látniuk kell, hogy mit szeretnének kirakni. Sokszor csoportosítják a kirakós egységeket színük és alakjuk (melyik szélén helyezkednek el). A kirakókat aztán megfelelő alak alapján összekapcsolják.
            Fejlesztik a gyerekek kéz- és szemkoordinációját. A kis darabokat egymáshoz kell illeszteniük megfelelő módon, és ki kell választaniuk a megfelelő egységeket. A kollázsoknál fel kell ismerniük az egyes képeket, és viszonyítaniuk kell a többihez. A motoros képességekben is fejleszthetik, főleg a kisebb gyerekeket: finom kézmozgások segítségével illesztik össze a nagy képet.
            A kognitív képességekben is fejleszthetik a gyerekeket. A képet egészben kell látniuk, a hiányzó egységeket hozzá kell képzelniük, hogy ki tudják egészíteni a hiányzó részeket. A kollázsoknál pedig valamilyen közös szempontot keresnek a képek között. A vizuális memóriára is nagy hatással lehet: emlékezniük kell a kis szeletekre, hova tehetik és hol találhatóak a többi között. Ha többen raknak ki egy kirakós képet, akkor a szociális képességüket fejleszthetik hatékonyan. Nem mindegy, hogy ki melyik darabot rakja hozzá a nagy képhez. Kollázsokhoz kapcsolódó csoportmunkában együtt kell dolgozniuk a diákoknak. Az esztétikai érzékét is fejleszthetik a kollázsok a gyerekeknek. Nem mindegy, hogy milyen képet hogyan helyezünk el a többihez képest.

Programok puzzle-k készítéséhez
            Talán a legegyszerűbb program a Flashgear. (www.flash-gear.com). Nem kell hozzá regisztráció, reklám sincs az oldalon. Az oldal betöltése után a Turn you image into a puzzle… (Készíts a képedből kirakót…) menüre kell kattintani. Sokszor lejjebb kell menni az oldalon, hogy megtaláljuk a hivatkozást a sok más alkalmazás közül. Ekkor a Tallózás... gombra kattintva kiválaszthatjuk a kívánt képet a gépünkről. Öt különböző nagyságú kirakós közül választhatunk. Minél nagyobb a darabka rajza, annál több egységre vágja szét a program a képet. Az darabok alakja nem hagyományos, de ennek ellenére jól használható az online program. Ha a program feldarabolta a képet, akkor egyből felajánl egy online elérhetőségi kódot és egy kódot a beágyazáshoz honlapra vagy blogba.
2. ábra. A Jigsawplanet segítségével többféle puzzle is készíthető

            Kicsit bonyolultabb, ám szebb kirakókat létrehozó online program a Jigsawplanet (www.jigsawplanet.com). A regisztráció után a felső menüsor Create (Létrehoz) menüjére kattintsunk! A könnyen kezelhető szerkesztőablakkal gyorsan készíthetünk kirakókat (2. ábra). Képünk feltöltése után beállíthatjuk, hogy hány darabból álljon, milyen alakúak legyenek a darabkák. Ha a Rotation (Forgatás) jelölőnégyzetbe kattintunk, akkor a darabkákat még forgathatjuk is. Készíthetünk mappákat (albumokat), ha több kirakónk is van, de meg is címkézhetjük az elkészült kirakókat (Tags). Kirakás közben segítségképpen megjeleníthetjük külön a kirakandó képet, de halvány háttérként a kirakók mögé is helyezhetjük. (Bal alsó sarok kép alakú és szellem alakú ikon). Így differenciálhatjuk a tanulók munkáját. A kirakás idejét méri a program, így akár versenyeket is rendezhetünk gyerekek vagy csoportok között.

Programok kollázsok készítéséhez
            Az első programot, az Autocollage-t a Microsoft oldaláról lehet letölteni a számítógépre[1]. Sajnos csak harminc napos próbaverzióval lehet használni ingyenesen. A jobb oldali menüsorban legalul választhatjuk ki képeinket (Image Browser). Fölötte egy csúszkával választhatjuk ki, hány képből állítsuk össze a kollázst. Hét és ötven kép között választhatunk. Végül a felette levő Create gombra kattintva a program összerakja egyetlen képpé képeket. A jobb oldalsó menüben levő Options gombbal további beállításokat tehetünk. Például beállíthatjuk az elkészült képek nagyságát. Alapbeállításban nem választhatjuk ki, hogy melyik kép hol legyen. Viszont az Options menüben ezt is megváltoztathatjuk. A kész képet a számítógépre menthetjük el: szép, esztétikus, áttekinthető kollázst kapunk. (3. ábra)
3. ábra. Melyik madár nem eszik madáretetőből?

            A másik bemutatott program online használható és ingyenes. A Fotor (www.fotor.com) jól felhasználható sok beállítási lehetőséggel. A betöltés után a Collage szót rejtő pacnira kell kattintani. Ez után megjelenik egy szerkesztőablak. Először ki kell választani a feltöltendő képeket a jobb oldali felső menüsorból. Letölthetjük képeinket a gépünkről, a Facebookról, de a webről is. Ha feltöltöttük a választott képeket, akkor jobbra oldalt jelennek meg. A képeket a középen elhelyezkedő vászon celláiba húzhatjuk be. A cellák elhelyezkedését és nagyságát módosíthatjuk az oldalvonaluk máshová helyezésével.
            A bal oldali menüben tovább módosíthatjuk a beállításokat. Itt választhatunk a sablonok közül (Template). A különböző sablonokban különböző nagyságban és számban helyezkedhetnek el képeink. (4. ábra). Beállíthatjuk a háttér színét és a keretek mintázatát is – még a sarkokat is lekerekíthetjük. Az elkészült kollázst gépünkre menthetjük el png vagy jpg formátumban.

Hogyan használhatjuk az oktatásban a kirakókat és kollázsokat?
            Mindkét alkalmazás jól használható órák bevezetőjeként vagy összefoglalásként. Egy megfelelő kirakóval vagy egy érdekes kollázzsal jól motiválhatóak a tanulók.
Adott tananyaghoz kapcsolódva gyakorolhatják a diákok például térképek vagy kapcsolódó vázlatrajzok kirakását (1. ábra). Ha rövidebb szöveget mentünk el képformátumban, akkor a szöveget felszabdalva kirakhatják a gyerekek az idézetet. Ilyenkor jobban fókuszálhatnak a szöveg értelmére (hiányzó részeket kell hozzáilleszteni), de egyben segíthet a szöveg memorizálásában is.
4. ábra. A Fotor izgalmas sablonjai


Jól alkalmazható a differenciált oktatásban is. Különböző számú darabra vághatjuk fel a képet; megadhatjuk a segítő képet; a háttérbe tehetjük halványan az alapképet is. Így különböző képességű tanulók is könnyen sikerélményhez juthatnak.
Kollázsokat úgy állíthatunk össze, hogy egy-egy kakukktojás képét is beleillesztünk. Ilyenkor ki kell választani a nem odaillő képet, és indokolni kell a választást. (3. ábra) Készíthetünk egy-egy stílustörténeti korszak alapján összefoglaló kollázst, amiben a legjellegzetesebb művészeti ágak alkotásait helyezhetjük el (5. ábra). Nyelvoktatásban jól alkalmazható feladat, mikor a kollázs képeiről kell beszélni valamilyen szempont alapján. Olyan játékot is játszhatnak tanulóinkkal, hogy egy-egy képet mutatnak be a többieknek a kollázsról (például arcokat, emberek vagy növények képét), és a többieknek ki kell találniuk. Nagyon jól alkalmazhatóak a kollázsok osztályterem díszítésére, például osztálykirándulás képeiből összeválogatva.

5. ábra. A barokk alkotásai és alkotói Fotor segítségével. 
(Megjelent: Közoktatási Vezető Magazin, 2013. december, 60-62.)


[1] http://research.microsoft.com/en-us/um/cambridge/projects/autocollage/Download.aspx

No comments:

Post a Comment