Az online zaklatás meghatározása, fajtái
és tulajdonságai
Régi probléma új arculattal
A Rendszergazda
rovatában eddig főleg internetes IKT alkalmazásokat mutattam be pedagógiai
hasznukra fókuszálva, de most egy rövid sorozatot indítva az internet
veszélyeire szeretném felhívni a vezető pedagógusok figyelmét. Sokszor nem is
sejtjük, hogy ezek a veszélyek milyen formában vannak jelen, csak arról tudunk,
hogy valamilyen módon hatással vannak diákjainkra. Viszont, ha tudatosan nézünk
szembe a problémával, akkor megelőzése és kezelése is könnyebb lehet. Az alábbi
cikkben megpróbálom röviden felvázolni az online zaklatás definícióját, fajtáit
és általános tulajdonságait. A felhasznált irodalom segítségével pedig
behatóbban tájékozódhatnak a témakörben a kollégák.
Minden pedagógus tapasztalhatja, hogy a
gyerekek az iskolában és otthon a technológiai eszközök révületében élnek:
elektronikus játékokkal játszanak, közösségi oldalakon kommunikálnak egymással,
megosztanak, kommentelnek, lájkolnak (értékelik egymást). A helyzet különösen
azóta változott meg, mióta megjelentek az okostelefonok. Ezekkel a kisméretű
eszközökkel most már nemcsak kötött helyen tudnak online kapcsolatot teremteni,
hanem a web szó szerint mindenhol behálózza életüket. Ha nincs kikapcsolva a
telefon, akkor az adatcsere folyamatos a felhasználók között oda-vissza. Mivel
gyerekkorban, főleg a kamaszkorban a kortársi kapcsolatok igen fontosak, ezért
folytonosan jelen is szeretnének lenni az online térben. A virtuális térben pedig
mindenki jelen van, akik körülveszik őket a valós életben is, így a zaklatók és
az áldozatok is.
Zaklatás, erőszakos cselekmények
(piszkálás, egymás megszégyenítése, verekedés, stb.) eddig is jelen voltak
gyerekcsoportokban, alapjában véve a motivációk sem változtak. Az internetes
zaklatás (angolul: cyberbullying)
hatásai viszont sok tekintetben erőteljesebbek lehetnek. A zaklatás
elterjedtségét mutatják a szakirodalom adatai is, melyek azt mutatják, hogy a
diákok 10-40%-a valahogy kapcsolatba került a zaklatással (Hinduya &
Patchin, 2011).
Hogyan
definiáljuk?
Az online zaklatás leírására
többféle definíció létezik, talán Domonkos Katalin definíciója mutatja meg
legjobban a probléma lényegét: szándékos, ellenséges, valamint ismétlődő
károkozó magatartás valamilyen elektronikus eszköz használatáva (Domonkos,
2013). A technikai feltételek elterjedése miatt az elektronikus eszköz lehet
számítógép, mobiltelefon, de digitális fényképezőgép is. Az online zaklatás fajtáit
az alábbiakban foglaltam össze Domonkos (2013) és Menesini, és mások (2012)
alapján. Ha az internetes zaklatás szerepelőit vizsgáljuk meg, akkor
megkülönböztethetünk áldozatokat (akiket zaklatnak), elkövetőket (zaklatókat),
és nézőket.
A online zaklatás
általános tulajdonságai
Mivel megváltoztak a technikai
feltételek, így az internetes zaklatás hatásai is sok szempontból különböznek a
szemtől szembe történő fizikai vagy pszichológiai zaklatástól. Először is a terjedésre vagy terjesztésre kell felhívni a figyelmet. Az internet tulajdonságából
következik, hogy az információt gyorsan és hatékonyan lehet terjeszteni nemcsak
kis körben, hanem akár világszerte. Ez sajnos a negatív tartalmakkal
kapcsoltban is igaz. Például megosztanak a tanulók osztálytársukról egy olyan
fotót, mely őt hátrányos helyzetben mutatja be. A fotó ez után vírusként
terjed, az osztálytársak gyorsan megoszthatják akár több társukkal is egyszerre
a közösségi oldalakon. Mindezt a folyamatot az áldozat is követheti, de nem
tudja megállítani.
A második fontos tulajdonság a visszakereshetőség. Egyszer az
interneten megosztott tartalmak gyakorlatilag nem törölhetők ki. Ugyan egy-egy
posztból ki lehet törölni a nem kívánt tartalmakat, de sok esetben a törlést
akár kis informatikai tudással is vissza lehet állítani. Másrészt a negatív
tartalmakat le lehet menteni saját gépre, vagy máshol is megosztani. A fenti
példából kiindulva a képet kitörlik az osztálytársak az áldozat kérésére, de
mások lementik saját gépükre és újra posztolják. Ráadásul, ahogy Domonkos
Katalin rámutat tanulmányában, a hagyományos zaklatás sokszor véget ér az
iskola kapujában, viszont az internet mindenhol elérhető, ezzel együtt a
zaklatás otthon is folytatódhat. (Domonkos, 2012).
Az a tény, hogy internetes tartalmat
név nélkül oszthatunk meg, előnyökkel is járhat. Például félénkebb felhasználók
bátrabban szólhatnak hozzá adott témákhoz. Az anonimitás viszont sok veszéllyel is jár. A pszichológiai kutatások
megegyeznek abban, hogy a névtelenség „feloldhatja azokat a morális gátakat,
melyek azonnal működésbe lépnének, ha névvel és arccal kellene megszólalni.”
(Tari, 2010, p. 38). Például ilyenkor olyan osztálytársak is gyűlölködő
megjegyzéseket írhatnak valaki posztjára, akik a mindennapi életben nem
agresszívek, és alapvetően nem negatív gondolkodásúak. Ráadásul a névtelenségbe
burkolódzó kommentelők általános tulajdonsága, hogy szeretik megkérdőjelezni az
értékeket, és ok nélkül kritizálnak.
A névtelenséggel együtt jár a felelősségre nem vonás képzete is.
Például, néhány fiú névtelenül blogot vezet arról, hogy ki a legcsúnyább lány
az osztályban, ehhez képeket csatolnak, és online szavazást is rendeznek.
Mindezt abban a hiszemben teszik, hogy nem fogják őket megtalálni, és nem kell
felelni tettükért. Ilyenkor ugyan névtelenül zaklatnak, de IP-címük
visszakereshető, és az elkövetők azonosíthatók.
Ilyen esetekben a zaklatók sokkal
bátrabbak lehetnek, mint a valós életben, mert nem személyesen történik
a zaklatás. Az áldozatok és az elkövetők közé kerül egy médium, az internet.
Így nincs semmilyen visszajelzés tevékenységükre. Még abban az esetben sem elég
a visszajelzés mennyisége és minősége, ha nem névtelenek a szereplők. Ezekben
az esetben sem szembesülnek eléggé az elkövetők az áldozat érzéseivel, érzelmi
reakcióival. Gondoljunk csak bele, hogy mennyire nehézkesen tudjuk alapvető
érzelmeinket is tudósítani e-mailben gesztusok és mimika nélkül.
Végezetül az elkövetők azért is
érezhetik, hogy elbújhatnak a felelősségre vonás alól, mert sokszor nem, vagy
csak nehezen valósul meg a külső ellenőrzés. Ennek oka, hogy sem a szülők, sem
a pedagógusok nem ismerik eléggé a számítógépes világot, a kommunikációs
felületeket, melyeket a gyerekek használnak. Az oldalakat üzemeltetők pedig
sokszor nem foglalkoznak az ilyen típusú visszaélésekkel. Ha korlátozott az ellenőrzés, akkor
hasonló mechanizmusok indulhatnak el, mint a névtelenségnél.
Fontos, hogy a pedagógusok ismerjék
magának az online zaklatásnak a fogalmát, illetve tudjanak az általános
törvényszerűségeiről. Így tudatosan kapcsolódhatnak be a megelőzés folyamatába.
A cikksorozat további részében
felvázolnám a szereplők (elkövetők, áldozatok, nézők) alapvető
jellegzetességeit a vizsgálatok tükrében, illetve bemutatnám a megelőzés főbb
lehetőségeit, végül a problémák kezelésére irányelveket mutatnék be.
Az internetes
zaklatás fajtái
Írott-szóbeli zaklatás
·
Negatív
tartalmú, trágár, sértő üzenetek, kommentek, blogok vagy e-mailek írása
·
Személyes
információk, titkok megosztása
·
Valótlan
információk terjesztése
·
Zaklatás
szóban telefonon
·
Megszakított
telefonhívás
Képi zaklatás
·
Sértő,
bántó fotó megosztása
·
Személyes
fotók engedély nélküli megosztása
Visszaélés
más nevével
·
Más
adatainak megszerzése
·
Bejelentkezés
más fiókjába – valós és valótlan adatok megosztása
Kizárás
·
Valaki
kizárása egy csoportból (chatszobából, Facebook-csoportból) tudatosan
Felhasznált irodalom
Domonkos, K. (2012). Elektronikus
zaklatás. In J. Szekszárdi (szerk.) Digitalis_de_generacio
2.0 (pp.328-343). Budapest: Underground kiadó.
Domonkos,
K. (2013). A digitális együttélés kihívásai. In J. Ollé (szerk.) Digitális állampolgárság az információs
társadalomban (pp 86-94). Budapest: ELTE Eötvös kiadó. (http://www.eltereader.hu/media/2014/01/Digitalis_allampolgarsag_READER.pdf)
Hinduja, S. & Patchin, J. W.
(2011). Cyberbullying Identification, Prevention, and
Response. Cyberbullying Research Center (www.cyberbullying.us).
Menesini,
E., Nocentini, A., Palladino, B. E., Frisén, A., Berne, S., Ortega-Ruiz, R.,
... & Smith, P. K. (2012). Cyberbullying definition among adolescents: A
comparison across six European countries. Cyberpsychology, Behavior, and
Social Networking, 15(9), 455-463.
Tari, A. (2010). Y generáció. Budapest: Jaffa kiadó.
A cikk megjelent nyomtatásban:
Az internet
veszélyei – Az online zaklatás meghatározása, fajtái és tulajdonságai
Közoktatási Vezető, 2014. május, 46-48. o.
No comments:
Post a Comment