Jó
dolgozatot szerkeszteni nehéz. Egyrészt a megfelelő tudásanyagot kell mérni
megfelelő mélységben, másrészt úgy kell megszerkeszteni, hogy a diákok könnyen
megértsék a feladatokat, és jól tudjanak válaszolni a kérdésekre. A
dolgozatszerkesztő programok segíthetnek a dolgozatok formai szerkesztésében,
viszont a tartalmi szerkesztés továbbra is a pedagógusokra hárul.
A
szerkesztőprogramok előnyei és hátrányai
A bemutatott alkalmazások sok esetben
gyorsíthatják és egyszerűsíthetik a pedagógusok mindennapi munkáját. Egyszerűen
szerkeszthető sablonokat kínálnak fel, amelyeket tartalommal megtöltve
könnyedén megoszthatunk digitálisan vagy papíron kioszthatunk. Ha az online
formát választjuk, akkor a tanulók otthon vagy az iskolában töltik ki a
teszteket, és az interneten keresztül elküldik tanárjaiknak a megoldásokat. A
számítógép a dolgozatokat „kijavítja”, a pedagógusoknak csak az értékelés
feladata marad. Ha papíron kinyomtatva adjuk oda a dolgozatot, akkor egy
könnyen átlátható formában szerkesztett dolgozatot kapunk, amit gyorsan ki
tudunk javítani.
A szerkesztőprogramokkal készített feladatok
típusainak száma viszont korlátozott. Elsősorban zárt végű teszteket
(többszörös választás, igaz-hamis állítások, párosítás, stb.) szerkeszthetünk
velük. Nyílt végű teszteket nemigen lehet velük generálni, mivel a
számítógépnek a megoldókulcsban egyértelmű válaszokat kell megadni. Például, ha
a tanulók rövid válaszként szavakat definiálnak, többen is jó megoldást adhatnak
annak ellenére, hogy válaszuk a szavak szintjén különböző lesz. Csak olyan
kérdéseket tud kezelni a számítógép, melyekre csak egy jó válasz lehetséges.
Például ilyenek lehetnek dátumok, írók születési helye, versek címei, stb.
Ezekben az esetekben is nagyon oda kell figyelni a pedagógusoknak, hogy
megfelelő módon tegyék fel a kérdéseket.
Hogyan
szerkesszünk dolgozatot?
Az alábbiakban bemutatott ingyenes programok
sajnos mind angol nyelvűek, de alapfokú nyelvismerettel könnyen elsajátítható használatuk.
A Testmoz (www.testmoz.com) alkalmazásával
különféle egyszerű teszteket generálhatunk. Az ingyenes program nyitóablakjában
a Make a test vagy a Build (Készíts tesztet) menüpontokkal
indíthatjuk el a dolgozatszerkesztést. Miután megadtuk a dolgozat címét (később
módosíthatjuk is) egy jelszót kell beállítanunk, mellyel online szerkeszthetjük
később is dolgozatunkat. A következő ablakban a program figyelmeztet, hogy
mindenképpen jegyezzük meg a dolgozat URL-jét, mert így tudjuk csak megosztani
vagy újraszerkeszteni. (Ez jellemzően a www.testmoz/ után levő
számsort jelöl). A szerkesztőablak alján számozott lépésekkel szerkeszthetjük
tovább a dolgozatot.
A 2. pontra kattintva (Adjust settings) egy bevezetőt írhatunk
a dolgozathoz, illetve egy üzenetet szerkeszthetünk, ami megjelenik, ha beadták
a diákok a dolgozatot. A Passcode
(belépőkód) mezőbe egy kódot írhatunk, mellyel diákjaink beléphetnek a dolgozat
megírásához. Ha nem adunk meg kódot, bárki megírhatja a tesztet. Alul
kiválaszthatjuk, hogy milyen visszajelzést kaphatnak a tanulók a test megírása
után (pontszám- score, vagy jó és
rossz válaszok megmutatása – quiz outline).
Olyan opció is választható, hogy a kérdéseket felcserélje időről időre (Randomize…). A változásokat a Save (mentés) gombbal menthetjük el.
A következő ablakban a kérdéseket
szerkeszthetjük az Add questions
(kérdések hozzáadása) gombbal. Először a kérdést szerkeszthetjük meg a legfelső
panelban, majd az alatta levő legördülő menüben kiválaszthatjuk a kérdés
fajtáját (Type). Választhatunk az
igaz/hamis, egyszeres választás, többszörös választás, rövid nyílt válasz
feladattípusok közül. Az első három típusnál nekünk meg kell jelölni a helyes
választ, hogy a számítógép elkészíthesse a megoldókulcsot. Végül megadhatjuk
azt is, hogy hány pontot adjuk feladatonként. (Érdemes
1 pontot adni
itemenként.)
Értékelésnél is ezt a linket kell beírni
a címsorba, csak ilyenkor az Admin login
(szerkesztő belépése) ablakban kell begépelnünk az először megadott jelszónkat.
A belépés után láthatjuk a fenti Reports
(jelentések) menüben, hogy hányan és kik töltötték ki a tesztet, és
feladatonként milyen eredményeket értek el. Az elért eredményeket CSV fájlban
menthetjük el, amit Excelben tovább szerkeszthetünk.
2.ábra:
Nyelvi beállítás az easy TestMaker-ben
|
Ha kész vagyunk a teszttel, akkor felső
menüsorban az Onlie/Publish… gombbal
menthetjük el és oszthatjuk meg. Itt beállíthatjuk, hogy mettől meddig legyen
elérhető a teszt, és egy kódot is kapunk, mellyel a tanulók beléphetnek. A
dolgozatot egy linkkel oszthatunk meg (Test
link). Ha a tanulók online oldják meg a tesztet, akkor kérdésenként
válaszolhatnak, és alul a Review (átnéz)
gombbal nézhetik meg a további kérdéseket, vagy ugrálhatnak a kérdések közt. Az
diákok sajnos nem kapnak automatikus visszajelzést az eredményükről az ingyenes
verzióban, viszont a tanárok megnézhetik a diákok eredményeit a felső menüsor Onlie/results menüje alatt.
forrás: Közoktatási
Vezető, 2016. szeptember, 18-19. o.
No comments:
Post a Comment