Történeteket
nemcsak szóban, írásban vagy képregényben lehet elmesélni, hanem digitális
idővonalon is. Az IKT-eszköz alkalmas arra, hogy eseményeket, történéseket
rendezzen sorba multimédiás eszközök segítségével. A különböző képi és hangos
segédlettel könnyen fel lehet fűzni események sorát, majd meg is lehet könnyen
osztani. Így a tanulók is jobban átláthatnak és megérthetnek folyamatokat.
Hasznos alkalmazás nem csak történelemtanároknak.
Rózsa Sándor és
Buffalo Bill
Egymás utáni eseményeket vizuálisan nem is olyan
könnyű megjeleníteni. Talán a legegyszerűbb módja, ha egy papírszalagra
felírjuk időrendi sorrendbe az eseményeket. Ennek viszont korlátai vannak: véges
a papír hossza, szélessége, rajzolni csak korlátozottan lehet benne, stb.
Általános iskolában mi is rajzoltunk időszalagot, annak ellenére, hogy kicsit
unalmasnak tartottam a szerkesztését, a párhuzamos időfolyamatok megértésében
nagy szerepet kapott. Például ekkor döbbentem rá, hogy Rózsa Sándor és Buffalo
Bill kortársak voltak. Ugyan a vadnyugat és a magyar puszta távol esnek
egymástól földrajzilag, időben a magyar betyár és az amerikai cowboy akár
találkozhattak is volna. (1. ábra)
|
A digitális időszalagoknak az az előnye,
hogy nagy mértékben interaktívak, bármilyen hosszúak, bármennyi eseményt
ábrázolhatunk rajtuk, és az eseményeket többféleképpen illusztrálhatjuk. Az
online időszalagok akár kollaboratívan is szerkeszthetőek, vagyis meghívhatjuk
diákjainkat közös szerkesztésre. Az illusztráció is könnyen variálható:
különféle fájltípusokat (film, kép, hang) vagy megjegyzéseket (szöveg,
feladatok, fórum) csatolhatunk az idővonalba.
A következőkben bemutatott
szerkesztőprogramok ingyenesek, online felületen találhatóak meg, és angol
nyelvűek, de kis angoltudással könnyen elsajátítható használatuk. Az
alábbiakban két program használata lesz ismertetve, de az interneten több hasonló
alkalmazás is letölthető.1
Sutori
A program könnyen kezelhető és szép
időszalagokat lehet vele szerkeszteni. Az alkalmazás a https://www.sutori.com/ oldalon érhető
el. A fenti menüsor Stories
(történetek) fülére kattintva balra lenn a My
stories (történeteim) szalagon a Create
a strory (készíts egy történetet) + jelére kattintva jelenik meg a
szerkeszthető felület. Az idősör felülről lefelé szerkeszthetve jelenik meg.
Adjunk címet (Insert title…), majd
adjunk alcímeket/korszakhatárokat (Insert
heading…). Az eseményeket a kék szalagon megjelenő + jelre kattintva
tehetjük meg. Az így megjelenő menüből változatos csatolmányok közül
válogathatunk. Csatolhatunk az idővonalhoz szöveget, videót, képet, feladatokat
(többszörös választás, párosítás), fórumot vagy Tudtad? (Did you know?) címkét. A sokféle címke és esemény felhasználása
esetén egy könnyen kezelhető és érdekes időszalagot kaphatunk. (2. ábra)
Az
elkészült szalagot megoszthatjuk az interneten – jobbra fenti menüsor Share (megosztás). Így linket vagy embed
kódot kaphatunk, de megoszthatjuk a tartalmat a legnépszerűbb közösségi
oldalakon is. A közös munkához a fenti menüsor Collaborate (Közösen dolgoz) gombjával érdemes meghívni
szerkesztőket. Így akár több diák is szerkeszthet egy-egy idővonalat közösen.
Timeline JS
A
program a https://timeline.knightlab.com/ oldalról indul
el, és nem igényel bejelentkezést. A középen levő Make a timeline (készíts egy időszalagot) gombbal indul a program.
Ez után csak a számokkal jelölt lépéseket kell követni:
1.
Egy
Google szerkeszthető táblázatba (Get the
spreadsheet template) kell beírni az adatokat (évszámok, megjeleníteni
kívánt linkek)
2.
A
táblázatban a fenti File menüben a Közzététel az interneten… gombra kell
kattintani.
3.
A
böngésző címsorából a felület megfelelő helyére (Google Spreadsheet URL) bemásoljuk a táblázat linkjét.
4.
Kimásoljuk
a megosztható és/vagy embed linket.
A
fenti módszerrel könnyen átlátható idővonalat kaphatunk.
Tippek időszalag
tervezéséhez
·
Egy rövidebb időszalag könnyebben átlátható. 20 eseménynél nem
ajánlatos többet közölni
·
Olyan eseménysort érdemes szerkeszteni, aminek szoros kronológiája van:
nem érdemes „ugrálgatni” az események között
·
Egy nagyobb eseménysor részeként érdemes kezelni az adott eseményeket
·
Projekttervezésnél nem szabad kihagyni a kezdő és a záró dátumot2
Tippek az
időszalagok iskolai használatához
·
Történelmi események – többféle szempontból (életrajz;
kultúr-, irodalom-, családtörténet; terület története, stb.) többféle
stílusban (összehasonlító, multimédiás, stb.)
·
Projekt összefoglaló vagy tervező – projektet tervezhetünk egy idővonalon, ahol a felelősöket és a
dátumokat könnyen felvezethetjük
·
Feladatsor ismertetése – pontról hiperlinkekkel mutathatunk be egy iskolai feladatsort
·
Történet elmesélése – bármilyen történet összefoglalása vizuális segédlettel
·
Hogyan néz ki az új tanév? – kinyomtatva osztályterembe kitehetjük a tanév rendjét osztályra szabva
A cikk megjelent:
Közoktatási Vezető, 2017. október, 20-21. o.
No comments:
Post a Comment