Az internetes világ lehetőséget ad
arra, hogy könnyen kapcsolatba kerüljünk másokkal. A digitális globalizáció
eredményeképpen ingyenesen beszélhetünk más országok tanulóival,
vendégelőadókat hívhatunk meg, vagy helyeket látogathatunk meg. Mindezt
videóhívás segítségével láthatjuk is. Az alábbi cikk segítségével
megismerhetjük a Skype alapvető oktatási lehetőségeit.
A
programról röviden
A Skype a
Microsoft tulajdonában levő IP-telefonhálózat, amivel hívást lehet
kezdeményezni a más regisztrált tagokkal az interneten keresztül, de térítés ellenében
vezetés- és mobilszámokat is lehet hívni. A programot ingyenesen le lehet
tölteni asztali számítógépre, de működik táblagépen, mobilon (több platformon
is), de akár Xboxon is[1]. A
program lehetőséged ad csetelésre (írásbeli kommunikációra), de könnyen lehet
hang-, vagy videóhívásokat is kezdeményezni vele. Konferenciabeszélgetésre is
felhasználható, ha csoportokhoz kapcsolódunk.
Az asztali
számítógén való hívásokhoz csak le kell tölteni a programot, majd futtatni
kell. A programban lehet keresni felhasználókat, és meg lehet nézni, hogy
online bejelentkezve vannak-e. Ha be vannak jelentkezve, akkor hívást
kezdeményezhetünk velük. A híváshoz csak megfelelő internetkapcsolatra,
mikrofonra, hangszóróra és kamerára van szükség. (A legtöbb számítógép már
beépítve rendelkezik ezekkel a funkciókkal). Ha osztályteremi felhasználásra
készülünk, akkor a videóhívás képét érdemes kivetíteni projektorral, hogy az
osztály tagjai is láthassák a hívó felet.
A
Skype pedagógiai felhasználásairól
Amikor
még iskolás voltam, és hiányoztam, akkor a közelben lakó osztálytársam csak
átballagott hozzám. Az átmásolt iskolai jegyzeteit átadta nekem, és mondott
hozzá pár hozzáfűzést. Ma már egyszerűen csak az internetre kell csatlakozni a
diákoknak, és akár a Skype programjával felhívni egymást, és megosztani a
megfelelő tananyagot.
Természetesen
a Skype-ot ennél sokkal összetettebb és mélyebb tudásmegosztásra is fel lehet
használni, akár egy komplett pedagógiai projektet is fel lehet rá építeni. A
pedagógusok módszertani támogatására a fejlesztők egy honlapot is
szerkesztettek, melyen a legfontosabb információk és csatlakozási pontok
könnyen elérhetőek bárki számára[2]. A
Skype a Tanteremben oldal előnye,
hogy nemcsak technikai segítséget ad, hanem pedagógiai támogatással szolgál a
tanárok számára. A magyar nyelven is elérhető oldal teljes támogatással
rendelkezik (videókat és leírásokat böngészhetünk), és jól áttekinthető. A
honlap négy alapötletet vázol fel a Skype tanórai alkalmazásához kapcsolódóan: Skype órák; Vendégelőadók; Mystery Skype; Virtuális túrák.
A
Skype órák és a Vendégelőadók segítségével szakértőkkel vagy osztályokkal lehet
találkozni virtuálisan a program segítségével. Kérdés merülhet fel, hogy hol
találhatunk olyan személyeket vagy csoportokat, akik hajlandóak lennének adott
időben beszélgetni diákokkal megfelelő nyelven. Ebben segíthet személyes
kapcsolat is (lásd keretes írásunkat).
Nemcsak személyes kapcsolat segíthet beszélgetőpartnerek felkutatásában,
hanem nagyban segít a Skype a Tanteremben
oldala is. Az oldal felajánl vendégelőadókat és más országban levő iskolai
csoportokat. Ezek megtekintéséhez csak a Microsoft
Educator Community[3]
felületén is regisztrálnunk kell. A Skype órák aloldalán lehet szűrni
témára, országra, nyelvre is. Többek között lehet leckéket kiválasztani egy
portugál tengerparttisztító projekthez[4],
vagy megismerkedhetünk az indiai hagyományos hitvilággal[5]. Ha kiválasztottunk egy szimpatikus
leckét, akkor az adatlapján ellenőrizhetjük, hogy milyen korcsoportnak szól az
óra, milyen nyelven lehet kommunikálni és milyen időzónában található. A
legtöbb lecke egy komplett projektet is felvázol, nemcsak egy-egy órát:
pedagógiai segítséget nyújt az előkészületekhez, az óra alatt alkalmazott
feladatokhoz, illetve az óra után elkészítendő gyakorlatokhoz. Ha tetszett a
leírás, akkor csak regisztrálnunk kell a Skype
leckére, ahol megadhatjuk az alapadatainkat (korcsoport, beszélgetés ideje
és időtartama, időzóna, stb.) A szakértők jellemzően néhány napon belül visszajeleznek,
majd az adott időpontban megkezdődhet a közös kommunikáció. Ma már számtalan
magyar nyelvű projektleírás is található az interneten[6].
A
Mystery (Rejtélyes) Skype funkciója
egy játékot rejt magában, ahol igen-nem típusú kérdésre kell válaszolniuk a
diákoknak, majd ki kell találniuk, hogy hol található a másik osztály. Ehhez
természetesen bármilyen segítséget felhasználhatnak (atlasz, online). A
Youtube-ra feltöltött promóciós film jól összefoglalja a játék menetét[7].
Játékban részt vevő osztályokat hasonló módon találhatunk, mint
vendégelőadókat.
A
Virtuális túrák során szakértők valós
helyszínekre kalauzolnak el bennünket, és kommentálják is a látottakat. Így eljuthatunk
virtuálisan a dél-karolinai tengeri teknős központba[8],
vagy a Szerbiában található Felix Romuliana római romjaihoz[9].
Iskolánkban az egyik osztályfőnök
kiköltözött Szingapúrba. Osztályával a következő évben földrajzból az ázsiai
kis tigrisekről tanultunk, közük Szingapúrról is. Szerencsére az időzóna
eltérés úgy jött ki, hogy a reggeli óránkon tudtunk beszélni a tanár úrral az
ebédszünetében. Előzetesen a diákoknak valamelyest fel kellett készülni
Szingapúrról, majd öt kérdést kellet írniuk, amit szerettek volna kérdezni
tanáruktól. Az Skype óra során egy-egy diák ült a számítógép elé, majd
feltették kérdésüket. A kollégám az ebédszünetben pálmafák alól válaszolt a
kérdésekre. A diákok közben jegyzeteltek. A hívás után pedig össze kellett
foglalniuk, hogy miről esett szó a hívás során. A diákok így személyes
kapcsolatba kerülhettek egy ismerőssel, aki távoli világokról beszélhetett
nekik. Az óra nemcsak interaktív volt, hanem érdekfeszítő és tanulságos is –
sokkal érdekesebb, mintha a tanteremben én beszéltem volna nekik Szingapúrról.
Összefoglalás
A Skype jó lehetőség, ha az
óráinkon szakértőket szeretnénk meghívni, vagy más országok tanulóival
találkozni, azok problémáiról beszélgetni. Virtuális terepgyakorlatokat is
szervezhetünk a tananyaghoz kapcsolódóan. Nagy lehetőség arra is, hogy a
tanulóink nyelveket gyakoroljanak, hiszen élő helyzetekben szembesülhetnek
kommunikációs helyzetekkel.
No comments:
Post a Comment