Monday, 21 September 2015

Úr ír



Hogyan segíthetjük diszlexiás tanulóinkat IKT-alkalmazásokkal?
 
Az iskolákban egyre több diszlexiás tanulóval találkozhatunk nap mint nap. Számukra nagy nehézséget jelent a tanulmányi munka: nehezen birkóznak meg a szövegekkel. Ehhez kapcsolódóan iskolai előrehaladásuk is nehézkes lehet. Hatékony fejlődésüket viszont nagyban segíthetik a pedagógusok IKT-s eszközök segítségével akár egészen kicsi energiabefektetéssel is.




Mi is az a diszlexia?
Egyes statisztikák szerint a népesség 10%-a diszlexiás, ebből 4%-nak súlyos nehézségei vannak. A tünetegyüttes olyan részképességzavart jelöl, ahol a tanulóknak problémát jelentenek az olvasással, írással kapcsolatos feladatok, de kapcsolódhat hozzá figyelemzavar, számolással kapcsolatos probléma is. „A diszlexia nem betegség, hanem információfeldolgozási mód” (Gyarmathy, 2007).
A nem diszlexiásoknak nehéz elképzelni, hogyan láthat egy szöveget egy diszlexiás. Ezért egy angol grafikus, Daniel Britton kifejlesztett egy olyan betűtípust, amely modellezi a diszlexiások információfeldolgozását: úgy láthatjuk a szöveget, mint a diszlexiások. (1. ábra)

Gyarmathy Éva szerint a digitális világ alapvetően nem segíti a gyerekek írás-olvasás készségeinek fejlődését. Azzal, hogy a gyerekek idejük jelentős részét számítógép előtt töltik, vagy a mobiltelefonjukat nyomkodják, nem igazán azok a képességeik fejlődnek, amik az iskolai előrehaladásban segíthetik őket. Ennek ellenére vannak olyan IKT-s alkalmazások, melyek segítségével megkönnyíthetik a pedagógusok a tanulók hatékony iskolai munkáját. A szakíró szerint a diszlexia nem elsősorban specifikus tanulási zavar, hanem specifikus tanítási zavar (Gyarmathy, 2012). Ez alapján elsősorban nekünk pedagógusoknak kell megpróbálnunk segíteni a diszlexiásokon. Ráadásul a diszlexiásokat segítő módszerek nemcsak a diszlexiások hatékony tanulását szolgálják, hanem ezekkel a nem diszlexiás tanulók is hatékonyabban teljesíthetnek az iskolai munkában.

Gyakorlati tippek pedagógusoknak

            A diszlexiás tanulók órai és otthoni munkáját sokféle módon segíthetjük módszereink kis változtatásával, vagy akár differenciálással. Az általunk kiadott nyomtatott vagy online anyagok tipográfiájával is sokat segíthetünk az olvasási nehézségekkel küszködőknek, de más módszereket is könnyen felhasználhatunk munkánk során. (2. ábra) (A szövegszerkesztési tanácsokról részletesen írok egy későbbi számban.)
            A diszlexiásokat nagyban segíti, hogy az óráról vagy az óra nagyobb tematikus egységeiről előzetes összefoglaló képet, vázlatot kapnak a részletes magyarázat vagy feldolgozás előtt. Így nem vesznek el a részletekben, és jobban tudják követni a belső összefüggéseket. Ezt az elsődleges holisztikus rátekintést segítheti egy olyan program, ami összefoglalja a főbb pontjait egy előadásnak. A Közoktatási Vezető korábbi számában (2013. szeptember) bemutattuk a Prezi programját, amiben könnyen adhatunk egy egységes rátekintő képet az előadás főbb pontjairól. Ha a Power Point lineárisan építkező diasorozatát alkalmazó programját használjuk, akkor is érdemes egy olyan diát szerkesztenünk, ami a főbb vázlatpontokat tartalmazza.
          
2. ábra: Gyakorlati tippek pedagógusoknak (Katrina Cochrane alapján)
 
Hasznos lehet diákjainknak az óra kulcsszavairól egy handoutot (vázlatot, összefoglalót) adni az óra elején, melyet kiegészíthetnek. Így a legfontosabb kulcsszavak, tételmondatok tábláról való lemásolásával nem kell bíbelődniük, ráadásul a helyesírás is pontos lesz. Ez idegennyelv tanulásánál kulcsfontosságú. Ezeket a listákat meg is oszthatjuk az interneten, így bárki letöltheti őket ismétlés céljából. Ebben olyan alkalmazások, mint például a szókártyaprogramok (2014. február), vagy a közösen szerkeszthető Google dokumentumok (2013. február) segíthetnek.
            Ha a több érzékre terjedő (multiszenzoros) információval szembesülhetnek a diszlexiások, akkor gyorsabban fel tudják dolgozni, és jobban megmarad az információ. Interaktív táblán nem probléma különböző színekkel írni más színű háttereken. Ráadásul mozgást is beépíthetünk az interaktív táblán: a motoros percepció segítségével is feldolgozhatják a diákok a tananyagot, ha ők mutatnak meg egységeket a táblán. Digitális felületeken könnyű hanganyagot is tárolni: például a Quizlet oldalán a szólistákhoz automatikus kiejtés is kapcsolódik, amit a tanulók könnyedén meghallgathatnak. (2014. február). A multiszenzoros információ segítségével a különböző tanulási stílussal (auditív, kinetikus, vizuális, stb.) rendelkező tanulók is hatékonyan tanulhatnak.
3. ábra: A gondolattérképek nagyban segítenek a megértésben
            Az információfeldolgozást nagy mértékben segítik a különböző vizuális segédlettel készült vázlatok. Ilyenek lehetnek többen között a gondolattérképek (2012. november), szókártyák, digitális poszterek (2012. december), infografikák (2013. november), szófelhők (2012. szeptember). Ezeket az alkalmazásokat jól lehet interaktív táblán felhasználni, kooperatívan kidolgozni, de meg is lehet osztani. (3. ábra)
Fontos szempont lehet, hogy a tananyag vázlatát el tudják érni a diákok digitálisan is. Ha valamit nem tudtak pontosan, vagy jó helyesírással lejegyzetelni, akkor a tanár által feltöltött tanagyagokat vagy ezek részleteit meg tudják nézni, ebből akár tanulhatnak vagy ismételhetnek is. Az előbb említett alkalmazások többsége könnyen megosztható. A tanulók akár közös fórumot is létrehozhatnak vitás, vagy nem értett tananyagokról blogok vagy wikik keretében. (2013. április és 2015. május)
A diszlexiás és nem diszlexiás tanulók hatékony tanulását nagy mértékben segítheti, ha a házi feladatot nem az utolsó percben, kapkodva adjuk fel a tanulóknak. Így pontosan el tudjuk magyarázni a feladatot, példákat tudunk adni, esetleg figyelmeztethetjük őket a gyakran elkövetett hibákra. A házi feladatot megoszthatjuk egy-egy digitális felületen (blogon, wikin vagy virtuális osztályteremben). Ez lehet a feladata egy-egy házi feladatért felelős tanulónak. Így diákjaink pontosan láthatják a feladatot, és félreértés nélkül oldhatják meg.

Felhasznált irodalom
Gyarmathy Éva, Diszlexia a digitális korszakban, Műszaki kiadó, 2012.
Gyarmathy Éva, Diszlexia, a specifikus tanítási zavar, Lélekben otthon kiadó, 2007.
Katrina Cochrane, Kate Saunders, Dyslexia Friendly Schools Good Practice Guide, British Dyslexia Association, 2012.
www.bdadyslexia.org.uk – a brit diszlexiai társaság honlapja

(Megjelent a Közoktatási Vezető 2015. szeptemberi számában)

No comments:

Post a Comment