Tanácsok
diszlexiás tanulók számára készült szövegek szerkesztéséhez
A Rendszergazda
előző, szeptemberi számában olyan IKT-s anyagokat mutattunk be, melyek
segítségével a diszlexiás tanulók hatékonyabban vehetnek részt a tanulási
folyamatban. A bemutatott különböző alkalmazások nagy mértékben segíthetik a
diákok és pedagógusok iskolai munkáját. A mostani számban egyszerű,
számítógéppel elvégezhető szövegszerkesztési eljárások segítségével
elősegíthetjük diszlexiás diákjaink sikeres iskolai fejlődését. Az ismertetett
eljárások segítségével ráadásul a nem diszlexiás tanulók szövegértelmezési
készségei is jobban fejlődhetnek.
Segítség
egyszerűen
Egyik tanítványom a témazáró dolgozat
alatt elkezdett sírni. Először nem tudtam, hogy mi az oka, mert szorgalmas,
tehetséges diáknak ismerhettem meg, ráadásul nem volt szorongós típus sem.
Végül is megtudtam, hogy diszlexiás problémákkal küzd, és nem tudta elolvasni a
szövegértési feladat sorait. Sajnos nem tudtam erről a problémájáról, pedig
könnyen és gyorsan tudtam volna számára olyan dolgozatot szerkeszteni, melynek
az elolvasásával nem lett volna gondja. A következő témazáró előtt meg is
beszéltem vele, hogy milyen feladatokat tudna könnyebben elolvasni (és értelmezni).
Az alább részletesebben bemutatott eljárások segítségével készítettem elő a
dolgozatot. Ezt követően a diszlexiás tanuló is megértette a szöveget, és jó érdemjegyet
kaphatott munkájára.
Szövegalkotási
tanácsok
Már a szöveg tervezése és
megfogalmazása során is gondolhatunk diszlexiás diákjainkra. Fontos, hogy a
feladatlapok vagy dolgozatok megfogalmazása célratörő, könnyen érthető legyen.
Főleg az utasításoknál kell
világosan fogalmaznunk, hiszen a nehezen érthető, kusza körmondatokat nem
fogják megérteni tanulóink. Ha már a feladat értelmezésénél megakadnak, akkor a
feladat elvégzése sem lesz sikeres. Bonyolultabb kérdés esetén érdemes rövidebb
egységekre bontani a mondatot.
Feladattól függően érdemes egy-egy
feladatlapban vagy dolgozatban a kérdések után mintaválaszokat adni a tanulóknak. Így a dolgozat alatti
szorongásuk csökkenhet, hiszen egy modellválaszt kapnak, amire tudásuk
segítségével könnyebben válaszolhatnak.
Egy dolgozatot hasznos úgy
szerkeszteni, hogy a könnyebb feladatok
után fokozatosan következzenek a nehezebb feladatok, mert így
sikerélményhez juthatnak a tanulók. Ráadásul nem fognak leragadni az elején
egy-egy kérdésnél. Ha mégis megakadnának, akkor láthatják, hogy a dolgozat első
részében már sok kérdésre biztos választ adtak. Nemcsak a kérdések lehetnek
nehezek vagy könnyűek, hanem a feladattípusok
olvashatósága is. Egy diszlexiás számára sokkal nehezebb a nyílt végű
kérdésekre válaszolni, mint a zárt végűekre, vagy a karikázós tesztekre. (1.
ábra) Érdekes, hogy a többszörös választási lehetőséget adó feladatokat sem
szeretik a diszlexiások, mert ebben a feladattípusban sok olyan részt is el
kell olvasni a disztraktorok miatt, ami biztos nem lesz jó válasz.
1. ábra: Feladattípusok nehézségi sorrendje |
Fontos, hogy bátorítsuk arra diákjainkat,
hogy válaszadásuk előtt nyugodtan készítsenek vázlatot. Ezáltal jobban áttekinthetik gondolataikat, és
célratörően válaszolhatnak.
Szövegformázási
tanácsok
Az elkészült szöveget sokféle módon
formázhatjuk úgy, hogy a diszlexiás diákok könnyebben tudják elolvasni. Rövidebb sorokat egyszerűbb átlátni,
követni. Ennek céljából hasábokba
szedhetjük a szöveget. A sorkizárt szövegeket a vizsgálatok alapján sokkal nehezebben
tudják olvasni, mint a balra zárt sorokat.
Ennek az az oka, hogy a sorkizárt szövegekben a szavak között különböző lehet a
távolság, és ez zavarja a koncentrációt és az olvasást. A kis sortávolság miatt
összeugranak a diszlexiások szeme előtt a betűk. Ezért érdemes a kérdéseknek és
a válaszoknak is megfelelő sortávolságú
helyet hagyni.
Nagyon fontos, hogy milyen betűtípust használunk a dolgozatokban
vagy jegyzetekben. A szakértők szerint inkább a talp nélküli betűtípusokat
(Arial, Comic Sans) érdemes alkalmazni az általánosan elterjedt Times New Roman
helyett, mert kevésbé cserélik fel a hasonló betűket a tanulók. Szerencsére ma
már külön diszlexiásoknak kifejlesztett betűtípusok is letölthetőek ingyenesen
az internetről (http://opendyslexic.org/) (2. ábra). A
betűk nagyságának is megfelelőnek kell lennie: legalább 12-es betűtípust érdemes
használnunk a könnyű olvashatóság érdekében.
2. ábra: Az OpenDyslexic betűtípusa (Szöveg forrása: Gyarmathy i. m. 54. o.) |
A kiemelés módjai, a szövegtagolás
nagyon fontosak lehetnek a diszlexiásoknak. A kulcsszavakat félkövér betűvel
érdemes kiemelni, de a színek is sokat segíthetnek. Ha pontokba szedjük
mondanivalónkat, például egy jegyzetben, akkor könnyebb követni és áttekinteni
számunkra is. Végül érdemes megemlíteni, hogy a szakemberek szerint a fehér
alapon fekete betűvel írt szövegek nagyon kimerítik a diszlexiásokat, mert
nagyobb a kontrasztérzékenységük. Ezen könnyen segíthetünk, ha világoskék vagy
halványsárga papírra nyomtatjuk tananyagainkat.
Egyéb tippek
A szövegek szerkesztésén kívül más
módon is segíthetjük diszlexiás tanulóink szövegértését. Ma már számos szöveget
kiadnak hangoskönyv formátumban is.
Sok könyvtárban kölcsönözni lehet ezeket, de interneten is le lehet tölteni a
hangfájlokat. Ha a diszlexiások egyszerre látják és hallják a szöveget, jobban
megérthetik a jelentését is. Ma már az interneten elérhetőek magyar szövegeket
is felismerő szövegfelolvasó programok
(például, Imtranslator, Multivox) melyekkel digitalizált szövegeket lehet
felolvastatni.
Ha diákjainknak megengedjük, hogy a szövegkiemelőt, színes ceruzákat, vagy
filctollakat használjanak akár a dolgozatok írása közben is, akkor jobban
tudják strukturálni a megértendő szöveget színek segítségével, kiemeléssel. Segítség
lehet nekik a post-it lapocskák (öntapadós jelölőcímkék) használata is. Egy sorvezető lap is nagy mértékben
segíthet az olvasásban számukra: így a diszlexiás tanulók könnyen követhetik a
hosszabb sorokat is a szövegben.
Felhasznált
irodalom
Gyarmathy
Éva (2010): Diszlexiás tanulókról - felsőfokon. Magyar Tudományos Akadémia,
Pszichológiai Kutatóintézete, Budapest. (A könyv letölthető a www.diszlexia.hu
oldalon.)
Godwin, V. – Thomson, B. (2001): Dyslexia toolkit-a
resource for students and their tutors.
The Open University, Milton Keynes
További olvasmányok
További olvasmányok
http://www.diszlexia.hu/ -
Hasznos tanácsok és sok olvasnivaló Gyarmathy Éva szerkesztésében
http://opendyslexic.org/ - Ingyenesen
letölthető diszlexiásoknak szerkesztett betűkészlet. A magyar ékezetetek is
támogatja!
Morin, A.: At a Glance: Classroom Accommodations for
Dyslexia
(https://www.understood.org/en/school-learning/partnering-with-childs-school/instructional-strategies/at-a-glance-classroom-accommodations-for-dyslexia) – A szerző rövid átlátható felsorolásban
mutatja meg, hogyan segíthetünk a diszlexiások iskolai munkájában
No comments:
Post a Comment