Tananyagok személyre szabva
2015.
november 12-én indult el a Nemzeti Közoktatási Portál az Oktatáskutató és
Fejlesztő Intézet (OFI) fejlesztésében. A portál nemcsak tananyagbázisként
szolgál, hanem a közoktatás különböző szereplőiként személyre is szabhatjuk a
tartalmakat. A felület segítheti a differenciált oktatást már publikált IKT-s tananyagok
segítségével, de saját digitális oktatási anyagokat is feltölthetünk és
megoszthatunk.
Mire használható a
portál?
A portált a https://portal.nkp.hu/ oldalról
nyithatjuk meg. Az oldalhoz bejelentkezés nem szükséges, de érdemes
regisztrálni, mert így egy személyre szabott felületet (profilt) alakíthatunk
ki. Másrészt így nemcsak a publikus tartalmakat (1. ábra) érhetjük el, hanem a
saját és a megosztott anyagokat is. A portálba a közoktatás különböző
szereplőiként is be tudunk jelentkezni (pedagógus, szülő, diák), így kissé más
módon tudjuk használni a felület adta lehetőségeket. Pedagógusként a regisztrált személy különböző tartalmak között
kereshet, ezeket megoszthatja diákjaival. Például feladatokat adhat ki
diákjainak, és ellenőrizheti, hogy a diákok az adott határidőhöz kapcsolódóan
hogyan haladnak a feladatok elkészítésével. A pedagógusok nemcsak megoszthatnak
tartalmakat, hanem saját maguk szerkeszthetnek is tananyagokat a már publikált
tartalmak segítségével, vagy teljesen új, saját maguk által fejlesztett
tananyagokból készíthetnek el anyagokat. Szülőként
a bejelentkezett felhasználó segíthet gyermekének gyakorló feladatokat
találni, hogy mélyebben megértse a tananyagot, a megoldások visszajelzését
megnézve láthatja gyermeke haladását. Diákként
a tanuló különböző csoportokhoz kapcsolódhat, feladatokat oldhat meg, azokról
visszajelzéseket kaphat.
1.
ábra. Feladat
magyar nyelv és irodalomból. Az alsó gombok az újratöltést, ellenőrzést,
megoldásokat jelzik.
Forrás:
https://player.nkp.hu/play/38579/false
|
A regisztráció és
a kezdőfelület pedagógusoknak
Jobbra fenn a Bejelentkezés gombra kattintva a Regisztrálok menüben lehet bejelentkezni. A folyamat egyszerű:
alapadataink megadása után e-mail címünkre egy levél érkezik, melyben megerősíthetjük
belépési szándékunkat. Bejelentkezés után egy tetszetős oldalra jutunk. Jobbra
fenn a bejelentkezéshez használt e-mail címünkre kattintva egy legördülő menü
jelenik meg, mely segítségével személyre szabott tartalmakat tekinthetünk meg (Saját tartalomtár, Új tartalom hozzáadása,
stb.), vagy módosíthatunk (Profil).
Itt lehet kijelentkezni is a rendszerből. A kérdőjel ikonra kattintva a portál
részletes leírása található
Fenn középen kereshetünk a portálon. A
nagyítóra kattintva a részletes szűrőkkel való keresés oldala jön elő. A balra
mellette levő három vonalat mutató ikon segítségével pedig egy egyszerűsített
keresőablakot nyithatunk meg, ahol a tantárgy, évfolyam és a megfelelő
tartalomtípus legördülő menüpontjai segítségével gyorsan kiválaszthatjuk a
nekünk megfelelő tananyagot. Balra fenn az NKP ikonjára kattintva a kezdőoldal
jön elő. Alatta a Tartalom gombra vizuális segítséggel kereshetünk a
tartalmakban.
A kezdőoldal felső menüje alatt
automatikusan a portál sávokban különböző tartalmakat oszt meg Neked ajánljuk, Tankönyvajánló, Tudáspróba
eredményeid, Veled megosztott, Legutóbb megtekintett címszók alatt. Jobbra
a sávok melletti nyílra kattintva továbbgörgethetjük a tartalmakat.
Hogyan kereshetünk
a tartalmak között?
Mivel a tananyagokat különböző címkék segítségével
részletesen jellemezték, közöttük a szűrők használatával strukturáltan tudunk
keresni. Balra a keresőpanelt találhatjuk, jobbra a találati listát. A
keresőpanelben legfelül a tantárgyat választhatjuk ki. (Érdekes, hogy
tantárgyakon kívül már feltöltött jó gyakorlatok közül is böngészhetünk.) Ez
alatt az évfolyam megfelelő karikájára kattinthatunk (többet is ki lehet
választani). Végül alább a részletes szűrő lapján kiválaszthatjuk a számunkra
megfelelő tananyagokat. A Tartalomtípus
segítségével kereshetünk például leckét, feladatot, vagy animációt (2. ábra).
Ebben a funkcióban nagyban segítene egy kapcsolódó súgó, melyben definiálva
lennének a különböző tartalomfajták. Például nehéz különbséget tenni egy szemléltetés
és egy animáció között. A funkció alatt választhatunk a NAT kulcskompetenciák
és fejlesztési területek között. A keresés során megválaszthatjuk a
célcsoportot (tanárok, diákok, szülők), az interaktivitás szintjét, de azt is,
hogy kiegészítő anyag vagy törzsanyag legyen. Végül kereshetünk a tananyag
digitális fajtája alapján (Tartalmi elem
típus), például rákereshetünk egy feltöltött pdf-re.
2.
ábra. Animáció a természetismeret
6. osztálya számára.
Forrás: https://player.nkp.hu/play/63494/false
|
A találatok egyből megjelennek a
jobb oldali részben. A megjelent tartalmakat is tovább csoportosíthatjuk
különböző szempontok alapján. Jobbra fenn az ikonok segítségével nézetet
válthatunk, de különböző módok alapján rendezhetünk is a tartalmakat (tartalom
típusa szerint, módosítás dátuma szerint, cím szerint).
A megtalált tartalmakat ikonjukra
kattintva nyithatunk meg. A tananyagokról bővebb információt is találhatunk a
megnyitás után, ha balra fenn a három vonalat mutató ikonra kattintunk. A
feladatokat könnyen meg tudjuk osztani másokkal, hiszen csak a címsorban levő
linket kell kimásolni. A megnyitott feladatot jobbra fenn az X jellel
kapcsolhatjuk ki.
Néhány példa a
tartalmakra
A tananyagok jelentős része az OFI
által kiadott tankönyvek leckéit
tartalmazza. Ezeken kívül sok saját fejlesztésű feladat található különböző tantárgyakból. Ezeket a feladatokat
egyéni munkában is lehet használni házi feladatként, de iskolai feladatként is,
például számítógépes teremben. Az összefoglaló vagy gyakorló feladatotok
interaktív táblán is hatékonyan alkalmazhatóak. A feladatok megoldásához
legtöbbször kapcsolódik egy leírás tanároknak vagy diákoknak az instrukciókról.
A diákoknak ez szinte csak a feladat megoldására vonatkozik, a tanároknak
segítséget ad a pedagógiai kontextushoz is – milyen tananyaghoz, milyen célra
használható fel. A feladatok megoldása után általában visszajelzést kapnak a
tanulók arról, hogy mi volt helyes, és mi nem.
A videók jelentős része saját fejlesztésű, de találhatunk külső
forrásból származó filmeket, például a zanza.tv-ről is. Az animációk segíthetnek a szemléltetésben, elsősorban a természettudományos
tantárgyakban.
No comments:
Post a Comment