Tuesday, 22 December 2015

A Nemzeti Közoktatási Portál áttekintése



Tananyagok személyre szabva

2015. november 12-én indult el a Nemzeti Közoktatási Portál az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) fejlesztésében. A portál nemcsak tananyagbázisként szolgál, hanem a közoktatás különböző szereplőiként személyre is szabhatjuk a tartalmakat. A felület segítheti a differenciált oktatást már publikált IKT-s tananyagok segítségével, de saját digitális oktatási anyagokat is feltölthetünk és megoszthatunk.

Mire használható a portál?
A portált a https://portal.nkp.hu/ oldalról nyithatjuk meg. Az oldalhoz bejelentkezés nem szükséges, de érdemes regisztrálni, mert így egy személyre szabott felületet (profilt) alakíthatunk ki. Másrészt így nemcsak a publikus tartalmakat (1. ábra) érhetjük el, hanem a saját és a megosztott anyagokat is. A portálba a közoktatás különböző szereplőiként is be tudunk jelentkezni (pedagógus, szülő, diák), így kissé más módon tudjuk használni a felület adta lehetőségeket. Pedagógusként a regisztrált személy különböző tartalmak között kereshet, ezeket megoszthatja diákjaival. Például feladatokat adhat ki diákjainak, és ellenőrizheti, hogy a diákok az adott határidőhöz kapcsolódóan hogyan haladnak a feladatok elkészítésével. A pedagógusok nemcsak megoszthatnak tartalmakat, hanem saját maguk szerkeszthetnek is tananyagokat a már publikált tartalmak segítségével, vagy teljesen új, saját maguk által fejlesztett tananyagokból készíthetnek el anyagokat. Szülőként a bejelentkezett felhasználó segíthet gyermekének gyakorló feladatokat találni, hogy mélyebben megértse a tananyagot, a megoldások visszajelzését megnézve láthatja gyermeke haladását. Diákként a tanuló különböző csoportokhoz kapcsolódhat, feladatokat oldhat meg, azokról visszajelzéseket kaphat.
 

1. ábra. Feladat magyar nyelv és irodalomból. Az alsó gombok az újratöltést, ellenőrzést, megoldásokat jelzik.
Forrás: https://player.nkp.hu/play/38579/false
A regisztráció és a kezdőfelület pedagógusoknak
Jobbra fenn a Bejelentkezés gombra kattintva a Regisztrálok menüben lehet bejelentkezni. A folyamat egyszerű: alapadataink megadása után e-mail címünkre egy levél érkezik, melyben megerősíthetjük belépési szándékunkat. Bejelentkezés után egy tetszetős oldalra jutunk. Jobbra fenn a bejelentkezéshez használt e-mail címünkre kattintva egy legördülő menü jelenik meg, mely segítségével személyre szabott tartalmakat tekinthetünk meg (Saját tartalomtár, Új tartalom hozzáadása, stb.), vagy módosíthatunk (Profil). Itt lehet kijelentkezni is a rendszerből. A kérdőjel ikonra kattintva a portál részletes leírása található
Fenn középen kereshetünk a portálon. A nagyítóra kattintva a részletes szűrőkkel való keresés oldala jön elő. A balra mellette levő három vonalat mutató ikon segítségével pedig egy egyszerűsített keresőablakot nyithatunk meg, ahol a tantárgy, évfolyam és a megfelelő tartalomtípus legördülő menüpontjai segítségével gyorsan kiválaszthatjuk a nekünk megfelelő tananyagot. Balra fenn az NKP ikonjára kattintva a kezdőoldal jön elő. Alatta a Tartalom gombra vizuális segítséggel kereshetünk a tartalmakban.
            A kezdőoldal felső menüje alatt automatikusan a portál sávokban különböző tartalmakat oszt meg Neked ajánljuk, Tankönyvajánló, Tudáspróba eredményeid, Veled megosztott, Legutóbb megtekintett címszók alatt. Jobbra a sávok melletti nyílra kattintva továbbgörgethetjük a tartalmakat.

Hogyan kereshetünk a tartalmak között?
Mivel a tananyagokat különböző címkék segítségével részletesen jellemezték, közöttük a szűrők használatával strukturáltan tudunk keresni. Balra a keresőpanelt találhatjuk, jobbra a találati listát. A keresőpanelben legfelül a tantárgyat választhatjuk ki. (Érdekes, hogy tantárgyakon kívül már feltöltött jó gyakorlatok közül is böngészhetünk.) Ez alatt az évfolyam megfelelő karikájára kattinthatunk (többet is ki lehet választani). Végül alább a részletes szűrő lapján kiválaszthatjuk a számunkra megfelelő tananyagokat. A Tartalomtípus segítségével kereshetünk például leckét, feladatot, vagy animációt (2. ábra). Ebben a funkcióban nagyban segítene egy kapcsolódó súgó, melyben definiálva lennének a különböző tartalomfajták. Például nehéz különbséget tenni egy szemléltetés és egy animáció között. A funkció alatt választhatunk a NAT kulcskompetenciák és fejlesztési területek között. A keresés során megválaszthatjuk a célcsoportot (tanárok, diákok, szülők), az interaktivitás szintjét, de azt is, hogy kiegészítő anyag vagy törzsanyag legyen. Végül kereshetünk a tananyag digitális fajtája alapján (Tartalmi elem típus), például rákereshetünk egy feltöltött pdf-re. 
 

2. ábra. Animáció a természetismeret 6. osztálya számára.
Forrás: https://player.nkp.hu/play/63494/false
            A találatok egyből megjelennek a jobb oldali részben. A megjelent tartalmakat is tovább csoportosíthatjuk különböző szempontok alapján. Jobbra fenn az ikonok segítségével nézetet válthatunk, de különböző módok alapján rendezhetünk is a tartalmakat (tartalom típusa szerint, módosítás dátuma szerint, cím szerint).
            A megtalált tartalmakat ikonjukra kattintva nyithatunk meg. A tananyagokról bővebb információt is találhatunk a megnyitás után, ha balra fenn a három vonalat mutató ikonra kattintunk. A feladatokat könnyen meg tudjuk osztani másokkal, hiszen csak a címsorban levő linket kell kimásolni. A megnyitott feladatot jobbra fenn az X jellel kapcsolhatjuk ki.

Néhány példa a tartalmakra
            A tananyagok jelentős része az OFI által kiadott tankönyvek leckéit tartalmazza. Ezeken kívül sok saját fejlesztésű feladat található különböző tantárgyakból. Ezeket a feladatokat egyéni munkában is lehet használni házi feladatként, de iskolai feladatként is, például számítógépes teremben. Az összefoglaló vagy gyakorló feladatotok interaktív táblán is hatékonyan alkalmazhatóak. A feladatok megoldásához legtöbbször kapcsolódik egy leírás tanároknak vagy diákoknak az instrukciókról. A diákoknak ez szinte csak a feladat megoldására vonatkozik, a tanároknak segítséget ad a pedagógiai kontextushoz is – milyen tananyaghoz, milyen célra használható fel. A feladatok megoldása után általában visszajelzést kapnak a tanulók arról, hogy mi volt helyes, és mi nem.
            A videók jelentős része saját fejlesztésű, de találhatunk külső forrásból származó filmeket, például a zanza.tv-ről is. Az animációk segíthetnek a szemléltetésben, elsősorban a természettudományos tantárgyakban. 

No comments:

Post a Comment