Grammatika mozgóképpel
Nyelvtanároknak
sokszor nehézséget jelent a nyelvtantanítás problémája. A diákok sokszor
száraznak tartják az elméleti magyarázatokat, a kapcsolódó feladatokat pedig
unalmasnak. Valójában tényleg nehéz olyan feladatokat találni, mellyel nemcsak
mechanikusan gyakoroltatjuk a nyelvtani szerkezeteket, hanem a diákok is érdekesnek
találják, ráadásul a szerkezetek nyelvi kontextusban jelennek meg. A bemutatott
oldal ebben a problémában próbál megoldást találni.
Hatékony módszer
az angoltanításban
A honlapot a http://moviesegmentstoassessgrammargoals.blogspot.hu/ oldalon
találhatjuk meg. Ahogy a blog címe is elárulja - Filmrészletek nyelvtan ellenőrzésére – a honlapon letölthető
filmrészletek találhatóak hozzá kapcsolódó angol nyelvtani problémákkal és
feladatlapokkal. A blogot egy brazil nyelvtanár, Claudio Azevedo szerkeszti, és
folyamatosan frissíti az oldalt tartalmakkal, nagyjából körülbelül félhavonta
kerül fel egy új poszt a weblapra. (1. ábra)
A
tanároknak szóló egyik tippben (http://goo.gl/Ji5zjl) Azevedo részletesen
leírja módszerének főbb jellegzetességeit. Szerinte a tanárok sokszor több órán
keresztül foglalkoznak egy-egy nyelvtani kérdéssel, aztán viszont sokszor a
hagyományos mechanikus gyakorlási módszerekkel gyakoroltatják be és értékelik a
szerkezeteket a diákokkal. Ez viszont nem biztos, hogy jó visszajelzést nyújt a
tanároknak az elsajátítás módjáról, mert a hagyományos feladatok sokszor
stresszt és feszültséget okoznak a tanulókban.
Ezzel szemben a filmrészletek segítségével
kiléphetnek az osztályterem világából, a nyelvet kontextusban gyakorolhatják.
Nemcsak a nyelvtani struktúrákat gyakoroltathatják a feladatok, hanem
fejleszthetik a szövegértést, a véleményalkotást. A tanulók feltevéseket,
előrejelzéseket, fogalmazhatnak meg.
A szakirodalom is alátámasztja a
honlap által állítottakat. Jeremy Harmer (i. m. 282. o.) szerint a
filmrészletek jól motiválják a tanulókat a tanulási folyamatban, főleg, ha
kihívást jelentő feladatok is társulnak hozzá. A filmrészletekhez kapcsolódó nyelvtanulásnak
az a nagy előnye, hogy a tanulók nemcsak hallják a nyelvhasználókat, hanem
látják is, ami nagy mértékben segíti a megértést. Penny Ur leírja gyakorlati
tanácsaiban (i. m. 81. o.), hogy képek használata hatékonnyá teszi a nyelvtan
tanítását, mert a magyarázatot így jobban megjegyzik a diákok. A szerző leírja,
hogy a nyelvtan gyakorlása akkor hatékony, ha különböző szinteken megy át az
egyszerűtől a bonyolultig. A megértés, átlátás után a legegyszerűbb
feladattípus mechanikus gyakorlás típusa, a magasabb szint már nyelvtani
szerkezeteket gyakoroltat mondatkiegészítés, átírás vagy fordítás segítségével.
Ennél is hatékonyabb, ha kommunikációban, kontextusban használják a tanulók a
nyelvet. Ilyenkor kevésbé kötött, de bonyolultabb párbeszédeket vagy fogalmazásokat
írnak.
Első ránézésre egy teljesen átlagos blogot
látunk, ami ráadásul ömlesztve tárja elénk tartalmát (nincs felső menüsor, sem
külön szűrő kereséshez). A bal oldalon időrendi sorrendben a posztok
(feladatok) vannak, a jobb oldalon pedig információkat találhatunk a honlapról,
illetve különböző szempontok alapján kereshetünk. Az oldal erőssége viszont a
feltöltött tartalmában rejlik.
Az egyes posztok szerkezete hasonló mintát
követ. A poszt címében megtalálható a film címe, majd a gyakorolni kívánt
nyelvtani szerkezet neve (például a legutolsó november 15-i posztban - Despicable Me 2:
Simple Past - Was / Were). Ezt követi egy kis ismertető a film plakátjával,
majd a nyelvi szint megjelölésének címkéje található. A filmrészletet beágyazva
láthatjuk. A filmrészlet alatt sorba szedve találhatjuk a feladatokat. A poszt legalján letölthetjük a filmet és a feladatokat egy külön wiki
oldalról. Ennek akkor lehet jelentősége, ha az osztályteremben nincs vagy
akadozik az internet. Így offline is levetíthetjük a tanulóknak a
filmrészletet. Másrészt a feladatokat is újraszerkeszthetjük saját ízlésünk
szerint. A posztok legalján kommentezésre is van lehetőség.
A blog jobb oldalán felülről lefelé
ismertetném a feltöltött tartalmakat. Legfelül kapcsolatba léphetünk a blog
szerkesztőjével, majd egy keresőablak található. Alatta feliratkozhatunk
követőként. Tovább görgetve lefele megtekinthetjük az oldal által nyert
díjakat, és használhatunk egy beágyazott portugál-angol szótárat. Lejjebb
linket találhatunk a szerkesztő másik blogjához (Movie Segments for Warm-Ups and Follow-Ups – Filmrészletek órák kezdéséhez és befejezéséhez),
majd elolvashatjuk a szerkesztő életrajzát.
Ez alatt található a talán legfontosabb
része a bal oldali sávnak, a nyelvtani témák felsorolása (Grammar Points). Itt a témák
ábécésorrendben követik egymást egymás alatt, mellettük egy zárójelben levő
számmal, ami azt jelzi, hogy hány feladat van már eddig feltöltve az adott
témában. (Például: conditionals
(21)
– a feltételes módhoz kapcsolódóan 21 feladat van feltűntetve.)
A nyelvtani csoportok alatt a feladatok
fel vannak sorolva nyelvi szintek alapján. A három nyelvi szinthez (kezdő,
közép, haladó) körülbelül ugyanannyi feladat tartozik. A felsorolás alatt
tanároknak módszertani segítség posztja áll segítő tippek címmel (Helpful Tips). Végül legalul
az oldal megtekintési statisztikái látszanak, jól mutatva, hogy mennyire népszerű
az oldal világszerte.
Az érdeklődő tanárok nemcsak nagyszámú
feladat és videó között böngészhetnek, hanem a feltöltött feladatok alapján
módszertanuk alapján maguk is készíthetnek feladatokat a kedvenc filmjük
segítségével. A kommentek visszajelzései alapján a módszer nagyon hatékony: a
diákok és a tanárok kifejezetten használhatónak tartják. A feladatlapok
felépítése is tükrözi a módszertani ajánlásokat: a rövid felvezető motiválja a
diákokat, a feladatok gyakoroltatnak, levezetésképpen szógyakorlással vagy
véleményalkotással zárulnak.
Felhasznált
irodalom
Jeremy Harmer: The
Practise of English Language Teaching, Longman, 2001.
Penny Ur: A course
in English Language Teaching, Cambridge, 2014.
A cikk megjelent: Közoktatási Vezető, 2016. január, 18-19. o.
No comments:
Post a Comment