Mindig is érdekelt, hogyan lehet
adatokat úgy megjeleníteni, hogy ne csak számsorokat kapjunk. A vizuális
megjelenítés hatékony eszköze lehet a grafikon. Viszont a grafikonok statikus
állapotúak, a kapcsolódó időbeli és térbeli változásokat
már egy másik ábrán kell bemutatni. Ezen a problémán segíthet a Gapminder
programja.
A programról
Az ingyenes
alkalmazás fejlesztésében több szervezet is részt vett, többek között az ENSZ,
a Google és több egyetem. A program tervezése, kivitelezése és terjesztése
elsősorban svéd egyetemi tanárokhoz kötődik. A fejlesztők szerint az
alkalmazást azért hozták létre, hogy az emberekkel globális gazdasági,
társadalmi adatokat osszanak meg közérthető formában: színes, interaktív
grafikonok segítségével. Az oktatásban való felhasználást külön kiemelik,
szerintük a globális tudatosságról és a fenntartható fejlődésről könnyen szerezhetnek
ismereteket a diákok a program segítségével.
A Közoktatás Vezető
magazin hasábjain már többször szó esett grafikonokról és felhasználásukról
(Lásd: Adatvizualizáció – 2013.
november; Képek adatokból – 2014.
január; Demográfiai robbanás – 2015.
november), viszont a Gapminder sok tekintetben szintetizálja a grafikonok
segítségével felhasznált oktatási alkalmazások tulajdonságait.
Hogyan működik a program?
A programot
a http://www.gapminder.org oldalról lehet letölteni.
Regisztráció nem szükséges használatához. Online alkalmazása is lehetséges, de
számítógépünkre is letölthetjük a Gapminder Desktop nevű programot, amivel
internetes csatlakozás nélkül is készíthetünk grafikonokat. A program angol
nyelvű, de alapfokú nyelvtudással is könnyen elsajátíthatjuk használatát. A
program saját adatbázissal rendelkezik, tehát nem nekünk kell az adatokat
betáplálnunk, viszont nagyon sokféle módon mutathatjuk be.
A
kezdőoldal letöltése után a felső menüsorban a Gaminder World menüvel érdemes
kezdeni a program megismerését. Betöltés után példaként egy buborékokból álló
grafikon ugrik elő, ami összekapcsolja a születéskor várható élettartamot
(Y-tengely) az országok gazdasági fejlettségével (X-tengely). (1. ábra) Első
látásra bonyolult lehet a nézet, de jobban megvizsgálva, gyorsan áttekinthető
felülettel találkozunk.
1. ábra: Mitől függ, hogy meddig élünk? |
A buborékokra húzva
egerünket, megjelenik a buborék felirata (ebben az esetben az ország neve). A
buborékok nagysága az országok népességét szimbolizálják: minél nagyobb a
buborék, annál nagyobb az ország népességszáma. A buborék színe azt a régiót
mutatja, ahova az adott ország tartozik. (Például Magyarország Európa és
Közép-Ázsia régiójához tartozik – a régiókat jobbra fenn is láthatjuk). Ha
jobban megnézzük a grafikont, akkor láthatjuk, hogy a két mutató között egyenes
arányosság van, vagyis az emberek annál tovább élnek, minél gazdagabb országban
laknak. Idáig a grafikon egy jól működő interaktív program lenne, de jobban
megvizsgálva, gyakorlatilag minden változót módosíthatunk az ábrán.
Megnézhetjük,
például, hogy a két mutató kapcsolata hogyan változott a történelemben. Ha alul
a balra Play (Lejátszás) gombra
kattintunk, akkor a buborékok megelevenednek, és mozgásukkal mutatják az
időbeli változást. Ilyenkor a háttérben az adott évszámok is változnak. Meg
lehet azt is nézni, hogy egy vagy több adott ország mutatói hogyan változtak:
ilyenkor a buborékra kell kattintani, és a buborékok egy vonalat húzva mutatják
helyüket. (Jobbra alul a Trails –
útvonalak – gombra kattintva kikapcsolhatjuk ezt a funkciót).
Az
adott országokat nemcsak a grafikonról választhatjuk ki, hanem jobbra középen a
Select (Kiválaszt) menüben
ábécé-sorrendben megtalálhatjuk az összes országot. A program talán legjobb
funkciója, hogy a mutatókat is megváltoztathatjuk. A tengelyek feliratánál levő
fekete háromszögre kattintva újabb mutatókat választhatunk ki. A statisztikai
adatok csoportosítva vannak, például választhatunk környezetvédelmi,
demográfiai vagy oktatási adatokat. A több száz mutató egymással kapcsolatba
hozható, mert a másik tengelyen is ki lehet választani az adott statisztikai
adatsort. Így például megnézhetjük, hogy milyen kapcsolat van a GDP/fő és az
egy anyára jutó gyerekek száma között.
A Gapminder az iskolában
A program tantárgyaktól független
felületet ad. Jó lehet használni több tantárgyhoz kapcsolódóan, például
történelemből, matematikából, földrajzból, társadalomismeretből. Jól lehet
alkalmazni szemléltetéshez, de interaktív feladatokat is lehet hozzá kapcsolni.
Gyakorlatban kipróbáltam egy kapcsolódó feladatot
földrajzból 10. osztályban, és szerintem jól működött: a gyerekek jól
megértették az összefüggéseket, és áttekinthető képet kaphattak a
világgazdasági folyamatokról. Egy bevezető óra keretében bemutattam a diákoknak
a program működését, és megbeszéltük az elemzés szempontjait. (Lásd információs
doboz). Egy rövid esszét kellett elkészíteniük a program segítségével. Több
mutató kapcsolatáról is lehetett írni. Az elkészült esszéket e-mailben küldték
el. Mivel magát a grafikont is meg lehet osztani, így könnyedén tudtam elemezni
munkájukat. Az elkészült esszék jól sikerültek. Többen egzotikus országot
választottak példaként, de sokan kíváncsiak voltak Magyarország mutatóinak
változásaira is: ebben az esetben többen még indokokat is meg tudtak fogalmazni
a változásokhoz kapcsolódóan.Megjelent: Közoktatás Vezetői, 2016. február, 18-19.o.
No comments:
Post a Comment