Az internetes világban sokszor találkozhatunk olyan
fogalmakkal, mint link, hiperszöveg, URL. Legtöbbször ezeknek a fogalmaknak nem
vagyunk tisztában a pontos jelentésükkel, pedig valójában felhasználóként
rendszeresen használjuk őket. Tudatos használatuk pedig megkönnyítheti
mindennapi tanári munkánkat is.
Néhány
alapfogalom
A fenti bevezetőben is megtalálható
fogalmak az internet alapvető funkcióival köthetőek össze. Az URL, más nevén webcím egy szabványosított cím, ami az interneten található
bizonyos objektumok (például weblapok, képek, szövegek) címkéje. A rövidítés a Uniform Resource Locator angol szavakból
ered, magyar jelentésük egységes erőforrás-azonosító. A cím alapján találhatja
meg számítógépünk az interneten a keresett dokumentumot. Az általunk használt
böngészőben fent a címsorban található, pl.: http://www.kozoktatasivezeto.hu/ . (a cím
elején található protokollt – http:// - általában nem kell beírnunk, mert
böngészőnk enélkül is felismeri a webhelyet.)
A link, más néven hiperhivatkozás,
ugrópont, kapocs egy hiperszöveget hoz létre. Mindenki találkozott már
hiperszöveggel az interneten: az általában aláhúzott vagy más színnel megjelölt
szövegrészletekre, ikonokra vagy képekre kattintva egy másik weblapra
kerülhetünk. A kurzor a böngészőnkben egy link fölé húzva egy mutatóujjat jelző
kézre vált át, jelezve, hogy a hiperhivatkozásra kattintva más helyre irányít
az internet.
Hiperszöveg
létrehozása
Mi is könnyen készíthetünk
hiperhivatkozásokat, elég csak a levelezőprogramunkban egy szövegrészletet
kijelölni, és rákattintani a szerkesztőben található, láncszemeket jelölő
ikonra. Ekkor egy ablak ugrik fel, és beírhatjuk, hogy melyik url-re ugorjon a
program. Ezzel az eszközzel nagyban egyszerűsíthetjük életünket: nem kell
hosszú címeket bemásolnunk a szövegbe, ha valamit meg szeretnénk osztani, hanem
egyszerűen csak hivatkozásokat készítünk.
A linkek
kezelése
A linkeket egyszerűen megosztáshoz tudjuk használni. A fenti
esetben például a levelezésünkben oszthattunk meg egyéb információkat: képeket
vagy weblapokat. Közösségi oldalak, például a Facebook linkek megosztásakor
felismeri az url-t, és egy kis ikont varázsol a linkből. Így egy grafikus
elemre kattinthatunk, amely egy képpel is jelzi az objektum tartalmát, például
láthatjuk, hogy egy videó, vagy egy szöveg jelenik meg a kattintás után. Tanári
portfóliónkban is érdemes megosztani elkészült munkáinkat (filmeket,
prezentációkat, képeket, digitális posztereket, stb.), mert jól bizonyíthatjuk
velük IKT-jártasságunkat, és vizuális tartalommal színesíthetjük a portfóliót.
Mivel a portfólió feltöltésekor mennyiségi megkötések vannak, ezeket az
anyagokat nem lehet felölteni a felületre, csak hiperhivatkozásokat tehetünk
bele munkánkba.
A hiperhivatkozásokat forrásként is lehet alkalmazni. Egy
tudományos munkában vagy tanári portfólióban fel kell tűntetni a felhasznált
irodalom vagy kép megjelenésének helyét. Internetes forrásoknál az url-t adjuk
meg. Fontos megadni a link bemásolása után a letöltés dátumát is, hiszen a
weboldalak folyamatosan változnak, nem biztos, hogy az eredeti oldalra fog
mutatni a link. Változás esetén mentett a mentett oldalt meg lehet találni.
A linkeket szerkeszteni is lehet. Az
iskolánkban használt digitális napló levelezőprogramja például nem tud
hiperhivatkozást készíteni a fenti módon. Viszont szülőkkel meg szerettem volna
osztani a szülői értekezlet anyagának prezentációját. A problémám az volt, hogy
a prezentációs program által felkínált link kezelhetetlenül hosszú volt. Ebben
az esetben az esetben linkrövidítő
programot használhatunk. Az online programba csak be kell másolni a hosszú
url-t, és a lerövidíti a webcímet. A böngésző címsorába bemásolva vagy
hiperhivatkozásként ugyanarra a webhelyre fog irányítani. Így elegáns és könnyen kezelhető linkeket
kaphatunk. Ilyen programok például: http://ow.ly/ , http://tiny.cc/ vagy a https://goo.gl/ . Ezekbe a programokba
bejelentkezés után megnézhetjük, hogy hányan kattintottak a rövidített linkre,
vagy QR-kódot is gyárthatunk belőlük.
Linkgyűjtemények
létrehozása
Linkgyűjteményeket akkor érdemes
létrehozni, ha több linket is meg akarunk osztani, és azokat valamilyen módon
csoportosítani szeretnénk. Például diákjainkkal szeretnénk több linket
megosztani egy témában: megbízható források gyűjteményét szeretnénk nekik
létrehozni. Ilyenkor egyszerűen készíthetünk egy dokumentumot is, amibe
beleírjuk a számunkra fontos linkeket. Aztán az elkészült dokumentumot
oszthatjuk meg. (A szövegszerkesztő programok, például a Word automatikusan
felismeri a linkeket.) Ennél viszont sokkal szebb, és hatékonyabb alkalmazások
is elérhetőek már.
Ilyen például a http://www.pearltrees.com/ programja. (1.
ábra) A regisztráció után saját, megosztható, illetve kollaboratívan kezelhető
gyűjteményt hozhatunk létre. Például megkérhetjük diákjainkat, hogy ők is
egészítsék ki a gyűjteményt. Használata egyszerű és az alapszolgáltatások
ingyenesek.
A középen megjelenő + jelre
kattintva adhatunk nevet gyűjteményünknek. A gyűjteménybe lépve jobbra fenn +
jelre kattintva hozhatunk létre mappákat, melyekbe linkeket gyűjthetünk,
illetve tehetünk a mappákba linkeket. A + jelre kattintva egy ablak ugrik elő.
Az ablak felső részén választhatjuk ki, mit szeretnénk szerkeszteni. Ha a bal
első ikonra (Collection) kattintunk, mappát hozhatunk létre. Alul egy képet
is rendelhetünk hozzá ikonként. A mappába új linkeket a Web page ikonnal
tehetünk. A keresőbe beírva a honlap címét, a program kidobja az ikonként
átalakítva a linkeket. A kiválasztás után az Add (hozzáadás) gombbal tesszük bele a mappába a linket. A mappába
importálhatjuk a könyvjelzőinket (felül Import/My
bookmarks), de tehetünk képet vagy dokumentumot is (felül Image vagy File). Az elkészült gyűjteményt a cím mellett jobbra a három
összekötött karikát tartalmazó ikonra kattintva oszthatjuk meg. Kaphatunk egy
linket, de megoszthatjuk személyekkel, vagy kérhetünk beágyazási kódot is. Példaképpen
elkészítettem egy gyűjteményt IKT-alkalmazások gyűjteményével tanároknak. A
link: http://www.pearltrees.com/gubernator/ikt-gy-jtemeny-tanaroknak/id15801889 Rövidítve
ugyanez: http://goo.gl/P3sIF
Megjelent: Közoktatási Vezető 2016. május 16-17. o.
Megjelent: Közoktatási Vezető 2016. május 16-17. o.
No comments:
Post a Comment