Idézetes
kártyákat készítő alkalmazások az oktatásban
Az
alábbiakban bemutatott igen egyszerű alkalmazás segítségével szép idézetes
kártyákat készíthetnek a pedagógusok akár ajándékba, akár órai munka céljából.
A következő cikk segítségével bemutatjuk, hogyan lehet ilyen kártyákat
készíteni, és hogyan lehet felhasználni órai feladatok szerkesztésére.
Ballagási
ajándék
A mostani ballagásra szerettem
volna egy kedves osztályomnak egy kis ajándékkal kedveskedni. Olyan ajándékot
szerettem volna nekik adni, ami valamelyest személyes, intellektuális, és
feltehetőleg örülnek is neki. Kitaláltam, hogy idézeteket fogok nekik adni,
mert így olyan szövegeket választhatok tanítványaimnak, amivel személyes
üzenetet küldhetek nekik.
Sajnos elfoglalt pedagógusként
egyáltalán nem volt időm kézzel írni egyenként az idézeteket, így egy olyan
internetes alkalmazást kerestem, amivel gyorsan lehet szép idézetes kártyákat
gyártani. Az egyszerű program alkalmazásával gyorsan szép ajándékokat gyárthattam
tanítványaimnak. Már csak ki kellett nyomtatnom a kártyákat. (1. ábra)
Színes
alkalmazás idézetekhez
Az alkalmazás angol nyelvű ugyan, de
alapfokú internetes angoltudással könnyen lehet használni. Másrészt olyan
egyszerű, hogy bárki könnyen el tudja sajátítani használatát.
Az online program a www.recite.com oldalon érhető
el. A programba nem kell bejelentkezni, egyből szerkeszthetjük a számunkra
szimpatikus idézetet. A program betöltése után egy ablakot láthatunk, ahova az
idézetünket begépelhetjük, vagy beilleszthetjük. A végére érdemes az író nevét
is odaírnunk. Ha sikerült beírni vagy behelyezni a kiválasztott idézetet, akkor
csak a Create
(Elkészít) gombra kell kattintanunk, és az alkalmazás azonnal elkészíti az
idézet kártyáját. Automatikusan egy sablonból készíti el a megfelelő kártyát,
de mi is megváltoztathatjuk a kártya sablonját. Ebben az esetben alul a Try another
template
(Válassz más sablont!) gombra kell kattintani. Ekkor alul egy sorban
megjelennek a sablonok, melyek közül választhatunk. A megfelelő sablonra
kattintva kétszer, gyorsan elkészül az új kártya. A kártyák stílusát
bármennyiszer próbálgathatjuk, csak újra az alul levő gombra kell kattintani. A
program alapvetően támogatja a magyar ékezeteket is, de vannak olyan sablonok,
melyekben egyes ékezetek nem teljesen jól jelennek meg. Ezt könnyen ellenőrizhetjük,
ha elkészült a kártya. Ha nem tudunk megfelelő idézetet találni, a program
gyűjteményéből is kereshetünk: csak a jobb oldali Find a quote (Találj idézetet!) gombra kell kattintani. Itt témák
szerint vannak rendezve a különböző szerzők híres gondolatai – sajnos csak
angolul.
Az elkészült kártyákkal több további
műveletet csinálhatunk. Jobbra a kártya mellett több közösségi oldalon
megoszthatjuk a művünket. A képet le is lehet menteni saját gépünkre a legalsó
gombbal (Download image).
Meg is lehet osztani online az alul található linkkel (Permalink), amit csak ki
kell másolni, és beilleszteni egy e-mailbe vagy blogba. Végül kártyánkat el is
küldhetjük direkt módon e-mailben: csak a címzett nevét kell beírnunk a
téglalapba. A fentebb részletesen ismertetett programhoz nagyon hasonlóan
működik a www.quozio.com is.
Hogyan
használhatjuk az oktatásban a kártyákat?
Az iskolában különféle módon lehet
használni az elkészült kártyákat. A feljebb említett módon ajándékot is készíthetünk vele tanítványainknak, de osztálydíszítésre is fel lehet
használni a képeket. Az programok által generált képek ugyan nem túl nagyok, de
a képeslapnyi kártyákat ki lehet tűzni a falra, vagy akár poszterekre is el
lehet helyezni a kártyákat.
Különböző feladatok is szerkeszthetőek a kártyák segítségével. Az alábbiakban
egy rövid ismertetőt találhatnak az olvasók a különböző ötletekről.
1. Négy idézet –
négy sarok
A
feladat irodalomórán, angolórán is elvégezhető, de bármilyen órán is
alkalmazható, ha tantárgyhoz kapcsolódó idézetet írunk a kártyára. A
kinyomtatott kártyákat a tanterem négy sarkához helyezzük blue tackkel. A diákok körbejárnak a tanteremben,
és egy olyan idézetet keresnek, ami tetszik nekik, a számukra tetsző idézet
mellé állnak. Két percig memorizálhatják az idézetet, majd a többieknek
elmondják. A többiek, vagy a tanár kérdezhet az idézettel kapcsoltban (Miért
ezt választották? - Hogyan kapcsolódik a tananyaghoz? - stb.) A feladat
differenciálásra is alkalmas, ha több idézetet teszünk ki, vagy változtatjuk az
idézetek hosszát. Jól használható a feladat bevezető órán, vagy levezetésként,
hiszen a tanulók felállhatnak helyükről, és mozoghatnak egy kicsit.
2. Idézetkeresés
Ez
a feladat is alkalmas lehet főleg általános iskolások számára elsősorban magyar
irodalom vagy angolórán kikapcsoló, mozgásos feladatként. Más tantárgynál is
alkalmazhatjuk, ha tantárgyspecifikus szövegrészletet illesztünk a kártyára
(például egy tankönyvi mondatot). Ebben az esetben megfelelő számú kártyát
elrejtünk vagy elhelyezünk a terem vagy az iskolaudvar különböző részein, majd a
diákok egyenként, párban vagy csoportosan megkeresik a kártyákat. Végül a
kártyákat különböző módon megpróbálják csoportosítani, vagy kérdéseket intéznek
a csoportokhoz. Itt is lehet memorizálni a kártyákon levő szövegrészleteket.
Ki az idézet szerzője? Hol a metafora? |
3. Mi a kedvenc
idézetem?
Ez az IKT-alapú alkalmazás elsősorban
irodalomórához kapcsolódhat, egy-egy költő vagy író összefoglalásakor
használható fel. A diákok saját kártyát gyártanak az alkalmazás segítségével,
majd egy zárt Facebook csoportban vagy blogon keresztül megosztják egymással és
a tanárral. A kártyákra az adott írótól a kedvenc idézetük kerülhet.
Nehezítésként meg lehet adni, hogy olyan idézetet nem lehet posztolni, amit már
felraktak az oldalra. A többi diák kommentelheti az idézeteket. Itt is lehet
feladatot kiadni a diákoknak, miszerint mindenkinek egy-egy idézetre muszáj
kommentelni, melyben meg kell adni az idézet forrását (melyik versből van). Itt
is lehet differenciálni, ha még egy-egy költői képet vagy alakzatot is ki kell
keresni az adott idézetből. Ezzel a web2.0-ás alkalmazással aktivizálhatjuk
akár az olyan tanulókat is, akik maguktól nemigen olvasnak verset. A tanár
monitorozó szerepe itt is fontos, ő is kommentálhatja a feladatokra adott
válaszokat, vagy visszajelezhet az oda nem illő válaszokra. (2. ábra – Quozio
alkalmazásával)
A cikk megjelent: Közoktatási Vezető, 2015. június 18-19. o.
A cikk megjelent: Közoktatási Vezető, 2015. június 18-19. o.
No comments:
Post a Comment