Sokféle
interaktív tábla létezik, és sokféle szoftver kapcsolódik hozzájuk. A Smart
Notebook az egyik legkönnyebben kezelhető felülettel rendelkezik. Egyszerűen és
gyorsan lehet vele interaktív feladatokat készíteni. Az alkalmazás segítségével
a diákokat is hatékonyan lehet motiválni, mert az aktív tanulás segítségével ők
is felfedezhetik a tananyag részleteit, vagy gyakorolhatnak vizuális
segédlettel.
Az interaktív
táblákról
Az interaktív táblák be- és kimeneti
perifériák, segítségükkel vezérelni lehet a számítógépen futó programokat. A
táblák kivetítőként is üzemelnek: egy projektor is kapcsolódik a rendszerhez. A
projektorral kivetített kép segítségével küldhetünk információkat érintés
segítségével a számítógéphez. Leegyszerűsítve úgy működnek az interaktív
táblák, mint óriási érintőkijelzők.
Az első interaktív táblák az 1990-es
évektől jelentek meg az üzleti életben, de gyorsan rájöttek, hogy az oktatásban
is sikeresen alkalmazhatóak. Kiderült, hogy az interaktív táblák hatékony
szemléltető eszközök. Segítségükkel szövegrészleteket emelhetünk ki,
rajzolhatunk, vagy írhatunk képekre. A hozzáfűzött objektumokat (rajzokat vagy
szövegeket) el is menthetjük, és meg is oszthatjuk később.
Ezen kívül a tanulók számára olyan
feladatokat is lehet készíteni, melyek nemcsak a szemléltetést segítik, hanem a
diákok is bekapcsolódhatnak aktívan a tanulási folyamatba. A diákok nemcsak
passzívan ülnek a helyükön, hanem több érzékszervüket (látás, hallás, tapintás)
is felhasználva aktív részesei lesznek az iskolai munkának.
A programról
A Smart Notebook (magyarul okos jegyzetfüzet) programjának
használata könnyen elsajátítható azon pedagógusok számára, akik használni
tudnak egy szövegszerkesztő vagy prezentációkészítő alkalmazást. A program
magyar nyelven is elérhető, és triálverziója ingyenesen letölthető 45 napos
időtartamra[1].
Programot a fejlesztők folyamatosan
frissítik, ma már a 16.1-es verziója is megvehető.[2] A
programhoz szavazórendszer (Smart
Response) is kapcsolható, a kapcsolódó eszközökkel a tanulók interaktívan
egyénileg vagy csoportosan feladatokat oldhatnak meg.
Az alkalmazás segítségével a pedagógusok
saját maguk is készíthetnek feladatokat az eszközök segítségével, de a
programba beépítve feladatsablonokat is találhatunk (Lesson Activity Toolkit).
Az előre elkészített interaktív sablonokat csak tartalommal kell az oktatóknak
megtölteniük.
A program
használatáról
A programba belépve egy üres oldal
látható felül menüsorral, eszközökkel, baloldalt menüsorral. (1. ábra) A
felületre beilleszthetünk egy vagy több képet (felső menüsor/beillesztés/kép…). A képeket nagyíthatjuk a jobb alsó
sarkában levő pöttyel, vagy forgathatjuk a felül középen elhelyezkedő zöld
ponttal. A képekre írhatunk szövegeket a felső eszköztárban levő pirossal
aláhúzott A
betűt mutató ikonnal. Ezt megtehetjük a számítógépünkön is, de az interaktív
táblán is a megjeleníthető billentyűzet segítségével.
1.ábra:
Könnyen használható eszközök
|
A képre rajzolhatunk is egérrel vagy az
interaktív táblán található eszközökkel. A rajzolás az eszközök menüsorában
található kis tollak ikonjára való kattintással indul. A program többféle
rajzeszközt és módot felajánl a szabad kezű rajzoláshoz.
A képekhez mellékelhetünk még az eszköztárból
alakzatokat, táblázatot is. A különböző objektumokat együtt vagy külön-külön is
mozgathatjuk. Ha együtt szeretnénk mozgatni az objektumokat, akkor a
kiválasztás (fekete nyíl) ikonjával kijelöljük őket, és a jobb egérgombbal
rákattintva a csoportosítás funkciót választjuk ki.
Az oldalt egy vetítővászont ábrázoló
ikonnal el is takarhatjuk. Ezt a funkciót akkor érdemes használni, ha a
diákoknak nem akarjuk az egész oldalt felfedni először, csak részleteiben.
Ilyenkor fent a kis szürke pontot megérintve húzhatjuk le vagy fel a
képernyő-árnyékolást. Ha ki szeretnénk kapcsolni az árnyékolást, a jobbra fenn
található piros X jellel tehetjük
meg.
Az elkészült alapképeket és a hozzá
készült rajzokat és szövegeket együtt is el lehet menteni. A program több
lehetőséget is felajánl: alapbeállításként a saját formátumába (notebook fájl)
lehet elmenteni, de exportálhatjuk képként, pdf-ként, weblapként vagy power
pont prezentációként is. (felső menüsor/fájl/mentés
vagy fájl/exportálás másként…)
A program
iskolai felhasználásáról
A programot jól fel lehet
használni tantárgytól függetlenül órai munkára. Például a hatékony lehet
kollaboratív munkában ötlettérképek
létrehozásában. A tanulók csoportmunkában létrehoznak ötlettérképeket
(különböző vagy azonos témában). Egy tanuló kimegy a táblához, és felvázolja
ötlettérképét. A többi csoportok tagjai pedig kiegészíthetik. Az elkészült
ötlettérképeket elmenthetjük, és interneten megoszthatjuk. Mindezt a programban
úgy lehet megoldani, hogy színes objektumok segítségével elkészítjük az
ötlettérkép vázát, a diákoknak csak bele kell írni a megfelelő információkat.
Jól felhasználható a program képek kiegészítésére vagy módosítására.
Például rá kell írni a főbb csontok neveit egy csontváz képére, vagy egy
térképen bejelölni a tavaszi hadjárat főbb állomásait. Ezt a feladattípust
megszerkeszthetjük nyúlt végű feladatként, de zárt végűként is. Ebben az
esetben objektumokat készítünk el címkékkel, amiket a megfelelő helyre kell
csak húzni a képen. (2. ábra)
2.ábra:
Húzd be a magashegységi tájak tulajdonságait leíró címkéket a megfelelő helyre!
|
A Lesson Activity Toolkit
csomagjában (bal menüsor felülről a
második ikon egy kis festményt ábrázolva) számtalan jól használható
feladatsablon található. Az Activities
mappájára kattintva választhatjuk ki a nekünk tetsző feladattípusokat. Az image match (képpárosítás) sablonjával képeket és szövegeket párosíthatunk. A
feladatok szerkesztéséhez egy ablak töltődik be: balra fenn az Edit (szerkesztés) gombbal kezdhetjük el
a munkát. A képek helyét jelölő négyzetekbe húzhatjuk be a képeket, alájuk
pedig a szövegdobozba írhatjuk a megfelelő címkéket. Alul kiválaszthatjuk, hogy
hány képet tartalmazzon a feladat. Az OK gombbal fejezhetjük be a szerkesztést.
Az eredmény egy jól használható képpárosítós alkalmazás, melyben csak a képhez
kell húzni a megfelelő címkét. A program ellenőrzi a megoldásokat (Check gomb), vagy meg is oldja
helyettünk a feladatot (Solve gomb).
(3. ábra)
3.ábra:
Az ellenőrzés után
|
A cikk megjelent: Közoktatási Vezető, 2016. november 20-21. o.
No comments:
Post a Comment