Előadást tartottam a Tudós tanárok - Tanár tudósok konferencián.
Alább megtekinthető az előadás absztraktja is.
Az előadás prezentációja megtekinthető itt.
Alább megtekinthető az előadás absztraktja is.
Az előadás prezentációja megtekinthető itt.
A szakirodalom
alapján a fordított osztályterem elsősorban a munkamódszerek cseréjét jelenti
(házi feladat, órai munka, tanári magyarázat tekintetében). A jó gyakorlat
során viszont a döntés felcserélést vizsgáltam: a diákok dönthették el, hogy
milyen szavakból írnak dolgozatot. Az A1/B2 szinten levő nyelvi előkészítős
osztály természettudományi angol nyelvű szókincsfejlesztő órán vett részt. A
14-15 éves tanulók a következő években angol nyelven fogják tanulni a
földrajzot, biológiát, fizikát; az előkészítő év ennek alapozását segíti. A
diákokkal hat órás blokkban dolgoztuk fel a térképekről szóló tananyagot. Az
egység végén házi feladatként a diákok készítettek maguknak egy 25 szavas szólistát
a Qiuzlet online szókártyaprogramjában. Olyan szavakat, kifejezéseket kellett
kiválasztaniuk, melyek újak, nehezen leírhatók vagy nehezen kiejthetők voltak.
A szókártyákon egy szó vagy kifejezés és ezek angol jelentése szerepelt. A kész
kártyacsomagot megosztották velem digitálisan, majd visszajeleztem nekik, hogy megfelelő-e
a kártyacsomagjuk. Végül egy dolgozatot generáltam a szavakból a program
segítségével. A felkészülésük során a diákok a program különböző gyakorló
funkcióit használhatták. A dolgozatot a tanulók a saját maguk által korábban kiválasztott
szavakból írták, egy-egy személyre szabott dolgozatot kaptak.
A jó gyakorlatot
egy elégedettség-vizsgálattal zártam, melyben visszajelzést kértem a módszerről
a diákoktól. Az előadásom végén összegezni szeretném a módszer előnyeit,
korlátait és módosítási, alkalmazási lehetőségeit.
Mondria, J. A., & Mondria-De
Vries, S. (1994). Efficiently memorizing words with the help of word cards and
“hand computer”: Theory and applications. System, 22(1), 47-57.
Reinhardt, J., & Sykes, J.
(2014). Special issue commentary: Digital game and play activity in L2 teaching
and learning. Language Learning & Technology, 18(2), 2-8.
Hunya M. (2015) Fordított
osztályterem: Tanulás másképp. Modern
Iskola, 9(1), 37-39.
No comments:
Post a Comment