Vörös menta
A Redmenta feladatszerkesztő és
használata
Ha
munkánk során egy online kitölthető feladatlapot szeretnénk szerkeszteni magyar
nyelven, aminek a válaszait azonnal is ellenőrizhetjük, akkor érdemes
felhasználni a Redmenta programját. Szerkesztése nemcsak egyszerű, hanem gyors
is. A tanulók a válaszaikat a számítógép mellől vagy a telefonjukon tudják
megadni, és a program ki is értékeli a feladatlapokat.
A programról
A Rendszergazda
oldalain már bemutattunk dolgozatszerkesztő programokat[1],
és például a Google űrlapjaival[2] is
lehet internetes teszteket létrehozni, de direkt online tesztszerkesztő
programot még nem ismertettünk. Az alkalmazást egy magyar startup cég hozta
létre, többek között éppen azért, hogy megkönnyítsék a pedagógusok munkáját. A
program segítségével a pedagógusok időt és energiát spórolhatnak meg, mert a
kiértékeléssel nem vagy csak keveset kell bajlódniuk. Céljaik között a tanulók
digitális készségfejlesztése is található, mivel egy online teszt kitöltéséhez
IKT készségek is kellenek[3].
A program a redmenta.com vagy a redmenta.hu
oldalakról érhető el. Az alkalmazás alapvetően magyar nyelvű, de lehet angol
vagy német nyelven is használni. Ebben az esetben a feladatok instrukciói is
idegen nyelvűek lesznek.
1. ábra: Alul látszik, hogy mennyi idő van hátra a feladatlap kitöltéséhez, és mennyi oldalt kell még kitölteni. |
Hogyan szerkeszthetek
feladatlapot?
1.ábra: Alul látszik, hogy mennyi
idő van hátra a feladatlap kitöltéséhez, és mennyi oldalt kell még
kitölteni.
|
Feladatokat a felső menüsor bal oldalán
a Feladatlapok menüjében hozhatunk
létre. A menüben felül az Új feladatlap
létrehozása gombra kell kattintani. Ekkor egy előreugró ablakban
megadhatjuk a feladatlap nevét, leírását (nem kötelező), de létrehozhatunk egy Smart testsheet-et is. Az utóbbi funkció
használatával címkék beírásával a program a már elkészített publikus
feladatokból generál egy tesztet, amit szerkeszthetünk is.
Ha létrehoztuk a feladatlapot, akkor a
szerkesztőablakban találjuk magunkat. A fenti menü jobbról második gombjával
hozhatunk létre új feladatokat. A feladat megadása után több opció közül is
választhatunk. Kiválaszthatjuk a feladattípust
(2. ábra); megjelölhetjük, hogy a kitöltéskor a válaszok véletlenszerű sorrendben jelenjenek meg; adhatunk válaszmagyarázatot; csatolhatunk címkéket a feladatlaphoz; illetve megoszthatjuk publikusnak vagy
privátnak a feladatlapot. A véletlenszerű sorrend segíthet abban, hogy jól
begyakorolják a diákok a feladatokat, ha többször is kitöltik a tesztet. Ha meg
órai dolgozatként használjuk fel a feladatlapot, akkor ebben az estben a diákok
nehezebben tudnak egymásról lesni. A válaszmagyarázat használata akkor lehet
hasznos, ha házi feladatként adtuk meg a feladatlapot, ilyenkor a tanulók
visszajelzést kapnak a válaszok hátteréről.
Ez után a program rákérdez az értékelés
súlyára: megadhatjuk, hogy hány pontot ér egy-egy feladatrész. Ha készen
vagyunk a feladattal, akkor hasonló módon további feladatokat hozhatunk létre a
feladatlapon.
Kitöltési
beállítások, értékelés
Az alkalmazás használata egyszerű,
mégis sok szerkesztési lehetőséget ajánl fel, ezáltal a feladatlapjainkat a
tanulócsoportokhoz szabhatjuk. A fenti menüsorban balra a Kitöltési beállítások gombbal megadhatjuk, hogy mettől meddig
tölthető ki a teszt, illetve mennyi ideig dolgozhatnak a diákok a teszten.
Beállítható az is, hogy hányszor lehessen kitölteni (akár végtelenszer is), de
az eredmények visszajelzését is el lehet menteni (azonnal mindent, vagy csak
tanári jóváhagyás után kapják meg a diákok a feladatok eredményeit). Végül módosítható
az is, hogy a feladatokat véletlenszerű sorrendben mentse-e el. Ezzel a
funkcióval a tanulók közös munkáját nehezíthetjük meg egyéni munka esetén.
Az Értékelés menüjében pedig a végső értékelés lehetőségeit
módosíthatjuk: a kitöltés végén milyen visszajelzést kapjanak a tanulók. Ez
lehet százalékok alapján kapott számmal (jeggyel) való értékelés vagy szavakkal
való (jól sikerült; gyakorolj még, stb.) értékelés is. A beállítástól függően a
tanulók azonnal láthatják az eredményeiket. Viszont a szerkesztő tanárok nemcsak
a diákok végső eredményeit nézhetik meg, hanem azt is, hogy mit rontottak el
egy-egy feladatban. Így visszajelzést kaphatnak, hogy mit kell még a csoporttal
gyakorolni.
Keresés,
megosztás
A feladatlapokhoz direktcímet is
adhatunk (a feladatlapra kattintva balra lenn). Ekkor a diákoknak csak be kell
írni a szót vagy kódot a jobbra fenn található Direktcím menübe. Természetesen a felső menüben megtalálható
keresőablakba is be lehet írni a feladatlap címét, vagy valamelyik megadott
címkéjét. Így mások feladatlapjai között is kereshetünk. A feladatlapot be is
ágyazhatjuk honlapunkba vagy blogunkba a beágyazási kód segítségével.
A kész feladatlapokat különféle módon
publikálhatjuk (jobbra a feladatlap menüjében). Megoszthatjuk bárkivel a
világon, de korlátozhatjuk regisztrált felhasználók vagy csoportok számára is.
Csoportot a felső menü Csoportok
fülénél lehet létrehozni az Új csoport
létrehozása gombbal. Ezt
kétféleképpen lehet megtenni: vagy a diákok jelentkeznek be, vagy a tanár hívja
meg őket a csoportba.
No comments:
Post a Comment