Kütyütár
A
rovat mostani számában olyan alkalmazásgyűjteményt mutatunk be, ami a mindennapi
tanári munkát segítheti egyszerű módon. Nemcsak tantárgyfüggetlen, hanem életkorhoz
sem kötött: hasznos segítséget nyújt a pedagógiai munkához. Olyan
háttéralkalmazás, mely segítségével megkönnyíthetjük oktatási-nevelési
munkánkat.
Kezdőfelület
tanároknak
A ClassroomScreen (’osztálytermi
képernyő’) olyan alkalmazás, ami keretet adhat elsősorban az interaktív
táblákhoz kapcsolódó órákhoz. (Ha nincs interaktív tábla, az sem baj, elég egy
projektor és egy vetítővászon is használatához.) A könnyen elsajátítható használat, a magyar
nyelvű menürendszer és a hasznos alkalmazások miatt sokat segíthet az órák
szervezésében. Az alkalmazásgyűjteményt egy hollandiai pedagóguskolléga, Laurens
Koppers fejlesztette hiánypótló céllal. Azt szeretné, hogy amíg tudja
üzemeltetni az oldalt, ingyenes legyen a felület, és regisztráció nélkül el
lehessen érni.
Az oldalra a https://classroomscreen.com/ címen juthatunk
el. Digitális eszközöket tanórán gyakran használó pedagógusoknak kezdőoldalnak
nagyon ajánljuk. A tulajdonképpeni alkalmazások az alsó menüben találhatóak.
(1. ábra)
Miben segíthet az
oldal a tanároknak?
Az alsó menü bal oldalán választhatunk
nyelvet. Akár 48 közül is választhatunk, természetesen köztük a magyart is. A
háttér menüpontban különböző háttérképek
vagy egyszínű hátterek közül választhatunk, de feltölthetünk saját képeket is.
Ha a Live (élő) kamerára kattintunk,
akkor a számítógép vagy mobileszköz kamerájának a képét teszi be háttérként a
program. Ha képet választunk háttérnek, jó bemelegítő feladattal kezdhetjük az
órát: mihelyst belépnek a tanulók a tanterembe, egy vizuális segédlettel találhatják
szembe magukat. Feladatként lehet
találgatni, hogy mi látható a képen, hogyan kapcsolódik az előző vagy az
elkövetkező órához. Ha pedig az élő videó képet tesszük be háttérnek, egy képi
visszajelzést adhatunk az osztálynak osztálytermi munkájukról vagy
magatartásukról.
A következő menüpontban véletlenszám-generátort találhatunk. A
21. században, a digitális világban a tanárok már nem a naplót lapozgatják,
hogy ki feleljen, hanem egy applikációval választják ki a felelőket. Így
természetesen nemcsak felelőket választhatunk ki, hanem feladatot megoldókat
is. A programba beírva neveket, a program kiválaszt egy-egy tanulót a Choose (választás) gombbal. A felső üres
téglalapba írhatjuk be a neveket enterrel elválasztva. Az osztályok neveit el
is menthetjük, de be is tölthetjük a névsorokat (bal felső gombok). A menüpont
másik funkciójaként kockát dobhatunk digitálisan – akár hármat is. (2. ábra)
A következő menüpontban egy mikrofont találhatunk, ami bekapcsolva kijelzi
az osztály zajszintjét. Be lehet állítani az mikrofon érzékenységét, és a
zajszint mértékekét – ha pirosra vált a kijelző, túl hangos az osztály.
A balról az ötödik
menüpontban egy QR-kód készítő
alkalmazást találhatunk. Ha bemásolunk egy adott honlap címét, akkor a
program QR-kódot generál hozzá. A QR-kódok lehetséges iskolai használatáról a
Közoktatási Vezető magazin egyik korábbi számában írtunk részletesen[1].
A következő két menüben rajzeszközök találhatóak, az egyik
kisebb ablakban nyílik meg, a másik az egész képernyőben. A nagyobb képernyőben
megnyíló menüpont több lehetőséget ajánl fel. Például egyszerű színes
alakzatokat vagy szabadkézi rajzokat készíthetünk. Itt grafikus hátteret is
választhatunk, például füzetlapra hasonlító vonalas vagy kockás felületet. A
programban egyszerű szövegszerkesztő
is be lett építve. Ebbe az ablakba akár tankönyvrészleteket is bemásolhatunk,
majd módosíthatunk (például kiemelhetünk).
A munkafázisok szimbólumai is megtalálhatóak a menüsorban. Egy
kattintás elég arra, hogy láttassuk a tanulókkal a különböző instrukciókat.
Négy közül választhatunk: csendben csak
suttogj, kérdezz a melletted ülőtől, dolgozzatok együtt. Ezekkel a vizuális
segédletekkel is megerősíthetjük felszólításainkat.
A jelzőlámpa
segítségével a szokásos három színt mutathatjuk meg. Ezzel megmutathatjuk a
zajszint mértékét, vagy jelezhetjük, hogy a tanárt zavarhatják-e kérdéseikkel.
Ha a tanulók saját eszközzel is rendelkeznek, akkor itt jelezhetik azt, hogy
mennyire haladtak előre munkájukban.
Az időzítő
funkciója visszaszámlálót és stopperórát is magában foglal. Ha a visszaszámláló
beállított ideje lejárt, akkor hangjelzéssel figyelmezteti a diákokat az idő
lejártáról. A stopperóra pedig részeredményeket is képes mutatni. Végül az óra a valós időt és a dátumot mutatja
meg.
Az alkalmazás még egy exit poll
(kilépéskor adott szavazat) lehetőségét is megadja. A szavazóprogram használatakor a diákok egy a tanórához kapcsolódó
kérdésre válaszolhatnak. Például a Sikerült
a tananyagot megérteni? kérdésre érintéssel, emotikonokkal tudnak
válaszolni az interaktív táblánál, ha kimennek az osztályteremből. Ez a funkció
jobbra lenn található.
3. ábra - Az osztott képernyő |
Csoportmunka a
program segítségével
Az alkalmazás olyan lehetőséget is
felajánl, hogy osztott képernyőt
hozzunk létre. Ebben az esetben egy függőleges vonalat húzunk középen a
rajzeszközök segítségével. Majd az adott felhasználni kívánt menüre kattintunk,
és megnyílik a menüablak. Ebben az esetben egy +1 jel jelenik meg a kör alakú
menü alsó részén. Ha ide kattintunk, akkor egy másik ugyanilyen ablak is
megnyílik. Így szervezhetjük különböző csoportok munkáját, megmutathatjuk a
feladatukat a táblán csoportonként is. Ezzel a differenciálást is elősegíthetjük.
Az alkalmazás használatát az is
megkönnyíti, hogy egyes menüket egymás mellett is meg lehet nyitni, akár
egyszerre is lehet használni. Például egy képet betöltve rárajzolunk, vagy
közben meghallgatjuk az osztály zajszintjét. Ha ki szeretnénk kapcsolni a
menüpontokat, akkor csak a menü köre jobb felső sarkában látható X-re kell
kattintanunk. A megnyílt ablakokat csoportosíthatjuk, vagy elhúzhatjuk
egymástól is. (3. ábra)
A programban a bal felső sarokban látható
vonalas ikonra kattintva további funkciókat is találhatunk: tippek leírások,
kapcsolat Facebook oldalon, visszajelzés írása vendégkönyvben.
Ugyan a program nem ad forradalmian új
lehetőségeket: az adott alkalmazásokat külön-külön könnyen el lehet érni az
interneten. Ennek ellenére ötletes, felhasználó- és pedagógusbarát;
segítségével akár jó órákat is lehet tartani.
A
cikk elkészülésében Ullrich Balázs segített.
A cikk megjelent a Közoktatás Vezető magazin 2018. áprilisi (12-13. o.) számában.
[1] Kincsvadászat okostelefonnal – Ötletek a QR-kódok
iskolai felhasználásához, Közoktatási Vezető, 2015. április, 18-19. o.
Hi,
ReplyDeleteHave a nice day. Just a quick followup to make sure if you received my last email. Could you please take a look at our https://www.designevo.com/ and share this app on your site? It would be much appreciated if you could let me know any of your ideas. If you are interested in writing about it on your site, we'd love to offer a 100% off coupon code for you and 80% off(39.99*0.2=7.99 / 99.99*0.2=19.99) for your readers to enjoy its premium packages.
I'm looking forward to your reply.
Best Regards,
Candy