Egy korábbi blogbejegyzésben ismertetésre került az online zaklatás fogalma, és
bemutattuk
alapvető tulajdonságait. Ha a pedagógusok megismerik jelenség főbb
ismertetőjegyeit, akkor könnyebben kezelhetik a problémát. A felismerésben
viszont nemcsak általános törvényszerűségek segíthetnek, hanem a zaklatásban
részt vevő szereplők felismerése is. A mostani számban bemutatjuk az online
zaklatás alapvető szereplőinek tulajdonságait. Megismerhetjük a zaklatás
következményeit az egyénekre és a csoportra vonatkozóan. Végül pedig az online
zaklatás megelőzéséről és lehetséges kezeléséről lesz szó.
Mi jellemző az áldozatokra?
A
szakirodalomban található vizsgálatok alapján az áldozatok sokszor különbözőek
a csoport többi tagjától. Ez lehet fizikai különbség (külső jegyek, gyengébbek
az átlagtól), de lehet valamilyen viselkedésbeli különbség is. Ők azok a
gyerekek, akik sokat szoronganak, alacsonyabb az önértékelésük, kicsi az
osztályban a népszerűségük, és csendesebbek. Számtalan esetben a csoport
perifériáján találjuk őket, kevés a barátjuk, izoláltak. Sokszor ez nem azt
jelenti, hogy nem is szeretnének a csoporthoz tartozni, barátokat szerezni,
csak ezt rossz módon teszik. Vágynak arra, hogy a többiek befogadják, de
általában ehhez hiányzik szociális kompetenciájuk. Végül kialakulhat egy ördögi
kör, melyből nehéz kitörni: az áldozatok próbálnak közelebb kerülni a
csoporthoz, osztályhoz, de folyamatos elutasítást kapnak, így rögzülnek a nem
odaillő válaszaik, reakcióik.
Mivel
az iskolában a társaik nem fogadják be, ezért sokszor az internethez
menekülnek. A vizsgálatok alapján a zaklatottság mértéke egyenesen arányos az
internethasználattal. Paradox módon ez még nagyobb esélyt jelent, hogy
áldozattá váljanak online. Hiszen ha valaki állandóan a közösségi oldalakon
lóg, akkor nagyobb eséllyel kap például gyalázkodó kommentet vagy nagyobb
esélye van egy csoportból való kiközösítésre.
Mi jellemző a zaklatókra?
A vizsgálatok tükrében az elkövetők
kis empátiával rendelkeznek, hiányzik vagy kicsi a személyes kontrolljuk,
szükséget éreznek arra, hogy dominanciát gyakoroljanak mások felett. Sokszor a
családi hátterük is problémás: szüleik nem figyelnek oda rájuk, hiányzanak számukra
a pozitív minták, és a családon belül való bántalmazást is elszenvedik.
Alapvető motivációjuk a zaklatásra, hogy magasabb szociális státuszt érjenek el
a csoporton belül. Viszont általában népszerűségük csak átlagos vagy átlag
alatti.
A
szakirodalom beszámol az elkövetők átmeneti csoportjáról, a provokatív (zaklató) áldozatokról. Ők azok, akiknél a
szerepek felcserélődnek, egyik esetben áldozatok, másik esetben elkövetők
lesznek. Az, hogy melyik szerepet veszik fel, függ a pillanatnyi csoporttól és
az adott helyzettől. A szakirodalom szerint alkalmazkodási- és
teljesítményproblémákkal küzdenek, hiperaktivitás jellemző rájuk.
Mi jellemző a szemlélőkre vagy kívülállókra?
Online zaklatás esetében nehéz jó
fogalmat találni azokra a szereplőkre, akik nem áldozatok és nem zaklatók. A
fenti fogalmakat a hagyományos zaklatás (nem online) folyamatából
kölcsönözhetjük. Ők is ott vannak a közösségi oldalon, látják, hogy mi
történik, tudnak a zaklatás tettéről. Csoportjuk nem egységes, különbözőképpen
viszonyulnak a szereplőkhöz: nagyjából három különálló csoportra bonthatjuk
őket. Van, aki a zaklatót támogatja passzív vagy aktív módon. Ők azok, például
akik provokatív fényképek készítenek az áldozatról, de nem osztják meg
nyilvánosan a képet, csak a zaklatóval. Ő pedig felteszi a képet a közösségi
oldalakra. Mások az áldozattal éreznek együtt. A vizsgálatok beszámolnak arról,
hogy az együttérzők csoportja magas empatikus képességekkel rendelkezik, és
biztonságos kötődési mintát sajátítottak el édesanyjukkal. Érzelmi stabilitás
is jellemzi őket. Az együttérzők lehetnek aktív módon védelmezők, amikor
kiállnak a zaklatott mellett, de passzívak is, amikor csak elutasítják a
tettet, de nem tesznek ellene semmit.
Fontos
a kívülállók szerepe, mert a zaklató sokszor a közbeavatkozás hiányát
megerősítésnek veszi. A nézők és a kívülállók leállíthatnák az agressziót, mert
a zaklatónak nézőkre van szüksége, és cselekedetével a hatalmát fitogtatja.
Ezzel szemben a kívülállók sokszor félnek, hogy ők is áldozatokká válnak, ha aktívan
közreműködnek.
A zaklatás következményei
A zaklatottak a zaklatás során
folyamatos stresszhelyzetnek vannak kitéve. Ráadásul az internetes zaklatás nem
áll meg az iskola kapujánál, hanem otthon is folytatódik, így az áldozatok
szinte éjjel-nappal negatív ingereknek lehetnek kitéve. Sokszor romlik az
önbecsülésük, és pszichoszomatikus tüneteket produkálnak. Jellemző rájuk a
folyamatos szorongás, visszahúzódóak lesznek. Ha a zaklató áldozatokat nézzük,
akkor rájuk még nagyobb stressz nehezedik, hiszen szerepet is cserélnek. Náluk
nagyobb a devianciára való hajlam (drog- vagy alkoholfüggők lehetnek). A
szemlélők csoportjában is következményeket hozhat a zaklatás. A vizsgálatok
kimutatták, hogy csökken az empatikus képességük és az szociális érzékenységük.
Mit tehetnek a pedagógusok?
A szakirodalom nagy hangsúlyt helyez
a zaklatás megelőzésére. Marilyn A. Campbell négy pontban vázolta fel a
megelőzés folyamatát. (Összefoglalva lásd a bekeretezett részben.)
A megelőzés folyamata M. A. Campbell szerint
1)
Tudatosság – ismeretközlés
2)
Irányelvek az iskola részéről
3)
Ellenőrzés
4)
Iskolai programok
|
A tudatosság - ismeretközlés során meg
kell ismernie a zaklatás folyamatát az pedagógusoknak és a diákoknak. Tudniuk
kell a feleknek, hogy ez nem normális velejárója a kamaszkornak, és nem
magánügy. Sokszor találkoztak a kutatók struccpolitikával még a tanárok
részéről is, egyszerűen nem akartak vele foglalkozni. Ha beszélgetnek a diákok
a tanárokkal, megismerhetik a zaklatás fajtáit és szeplőit is. A diákokban
sokszor még ezek sem tudatosulnak kellőképpen. Az ismeretközlés során például
posztereket készítenek a diákok a zaklatás szereplőiről, hatásairól, vagy
létrehoznak egy tízpontos netikettet. A posztereket kitehetik az osztályterem
falára, hogy szem előtt lehessenek. A felmérések során kiderült, hogy a
gyerekek javaslataikban nagy fontosságot helyeztek a megelőzésre. Többek között
hiányolták a megfelelő megbeszéléseket az osztályfőnöki órán, vagy a szakértők
segítségét.
Ha az
iskola irányelveket fektet le az
internethasználattal kapcsolatban, akkor kereteket ad a diákoknak, hogy mit
lehet és mit nem. Például hatásos lehet az iskola házirendjében leírni az
internethasználat etikettjét, amiben pontosítják a zaklatás következményeit és
a hozzájuk kapcsolódó esetleges büntetéseket. Itt kell megjegyezni, hogy a
vizsgálatok során kiderült, hogy a direkt büntetés kevésbé hatékony, sokkal fontosabb
a segítő iskolai atmoszféra kialakítása.
Az ellenőrzés során fontos a szülőkkel
való folyamatos együttműködés. Itt például a szülők oktatása,
ismeretterjesztése is felmerülhet. A szakirodalom szerint a felügyelet
csökkenti az erőszakos, zaklató aktivitást az interneten. Viszont ez
nehézségeket is felvet, hiszen a tanároknak nincs joguk a gyerekek
magánlevelezéseibe belenézni. Másrészt a különböző tiltásokat a technikai tudás
különbségei miatt a gyerekek sokszor könnyűszerrel kijátsszák. Például ha a
tanárok az iskolában tiltják a mobilhasználatot, a diákok könnyen tudják
titokban használni a telefonokat.
Az iskolai programok lehetnek tantervileg beágyazottak vagy
informálisak. Ha a programok tantervhez kapcsolódnak, akkor direkt órai
módszerekkel tanulnak a gyerekek a netikettről. A pedagógusok különböző
történetekkel, drámapedagógiai módszerekkel próbálják a diákok empátiáját
növelni. Az informális programok során a pedagógus kiscsoportos beszélgetések
során tisztázhatja a diákokkal a szerepeket és a folyamat következményeit.
Pontosan szembesíteni kell a tanulókat a zaklatás következményeivel. Olyan
kérdéseket kell tisztázni velük, hogy mit tennék, ha velem is hasonló eset
történne, vagy megtenném-e szemtől szembe is a zaklatást, vagy a kommentemmel
megbántanám-e, vagy utána zavarni fog-e. Ha a fenti kérdésekkel szembesülnek a
tanulók, tudatosabban kezelnék a zaklatás folyamatát.
Zárásként
elmondható, hogy a pedagógusok sokat segíthetnek az online zaklatás
megelőzésében és kezelésében, hiszen sokszor a szülők és a diákok sem ismerik
pontosan a zaklatás folyamatát, és a megfelelő programokkal sokat lehet
segíteni a zaklatást elszenvedő diákokon.
Felhasznált irodalom
Buda M., Kőszeghy A., Szirmai E., Iskolai zaklatás - az ismeretlen
ismerős. Educatio 2008(03) 373-386.
Campbell, M. A. (2005). Cyber
Bullying: An Old Problem in a New Guise?. Australian journal of Guidance and
Counselling, 15(01), 68-76.
Hinduja, S. &
Patchin, J. (2009). Responding to cyberbullying: Top ten tips for educators. Cyberbullying Research Center.
Nagy I., Körmendi A., Pataky N. (2012). A zaklatás és az
osztálylégkör kapcsolata. Magyar
pedagógia, 112 (3), 129–148.
Olweus, D. (1999) Az
iskolai zaklatás. Educatio 1999(04)
Az eredeti cikk megjelent: Közoktatási Vezető, 2014. október, 18-19. o.
A kép forrása: https://media.giphy.com/media/3o7abw6pxR0swnRrUY/giphy.gif
No comments:
Post a Comment