Internetes
biztonság
Útmutatók pedagógusoknak és
szülőknek
Pedagógusként és akár szülőként is
bizonyára sokszor szembesültünk a digitális világ gyerekekre gyakorolt hatásaival.
Sokszor nem tudunk mit kezdeni az olyan problémákkal, amelyeket mindennap
láthatunk. Tegye már le a mobiltelefont
legalább a vacsora alatt! Már megint videójátékozni akar? Mi az a cyberbulling?
Az alábbiakban ismertetett kiadványok és internetes források igyekeznek egy
általános képet felvázolni a kapcsolódó problémákhoz és kezdő lépéseket adnak a
megoldásukhoz.
Értsen
a gyerek nyelvén!
A Nemzeti Média- és Hírközlési
Hatóság fogyasztói kiadványa elérhető digitális formában is (http://nmhh.hu/dokumentum/194575/szuloi_kiadvany_web.pdf),
de nyomtatásban is megjelent. Az ismeretterjesztő kiadvány elsősorban azokat a
felnőtteket célozza meg, akik valamilyen módon – szülőként vagy
pedagógusként – kapcsolatba kerültek a
gyerekek digitális világban töltött életével és ezek hatásaival. Elsősorban olyan
felnőtteknek szól, akik nem igazán látnak rá a digitális tér folyamataira. Ennek
ellenére szeretnének egy általánosabb képet kapni arról, hogyan viszonyuljanak
a problémákhoz, és megoldásokat is találjanak.
A kiadvány jó
kiindulópontja lehet egy a digitális világról szóló szülői értekezletnek vagy
szülők iskolájának. Egyrészt valós problémákat dolgoz fel közérthető nyelven,
másrészt gyakorlati útmutatókat is ad. Stílusa és felépítése miatt akár még a
témában teljesen járatlan laikusok számára is jól érthető, mégis szakmailag jól
körüljárja a főbb problémákat[1].
A kiadvány négy
alapvető jelenség köré épül: Médiahatás, TV-Rádió-Mozi, Internet, Videó. (lásd
kiemelt rész.) A fejezetek egy érdeklődést felkeltő, problémákat felvázoló
bevezetéssel indítanak, majd oldalanként egy-egy alproblémát járnak körül. Így
például miért lehet vonzó és nem vonzó a celebek élete; mire jó a Snapchat,
vagy az online közösségi térben a non-verbális kommunikáció nagyon redukált. A
problémakörök áttekintése után egy-egy rövidebb tanácsadó szekció következik Mit tehetek a gyerekekért? címmel. Itt
pontokba szedve rövid tanácsok találhatóak. A tanácsok elsősorban nem leíró
jellegűek, cselekvésre ösztönöznek. A megoldások differenciáltak is: kicsiknek
és nagyoknak más megoldásokat másképpen fogalmaznak meg. (lásd kiemelt rész).
Az adott problémákat kisebb történetekkel is illusztrálják a szerzők, így személyes
közelségbe kerülhetnek a digitális tér folyamatai.
Témakörök az
internet fejezetéből
· Az online közösség
kommunikációja
· A fiatalok által
használt applikációk
· Internetes műfajok
· Az internet nem
felejt
· 13 alatt a Facebookon
· Grooming
· Online zaklatás
A kiadvány
nemcsak stílusa miatt jól olvasható, hanem vizuális szerkesztése is érdekessé
teszi: a szövegrészleteket illusztráló fényképek és ikonok tagolják. Egyes
problémákat folyamatábrák segítségével is átláthatunk. Például a grooming (’behálózás’ – rossz szándékú
emberek másokat zsarolnak az internet segítségével) folyamatát egy hét pontból
álló folyamatábra segítségével érthetjük meg.
Tanácsok kicsiknek
a reklámokkal kapcsolatban
· Tegyünk fel kérdéseket a kicsinek:
Mennyire tartod hihetőnek a reklám történetét?
· Beszélgessünk a gyerekekkel arról, hogy mi a reklámok
célja, miért készülnek (…)
· Játsszunk a kicsikkel reklámosdit, ahol nekik kell
egy tetszőleges játékukat eladni nekünk.
Forrás:
NMHH, i. m. 9. o. (Kiemelés a
szerzőtől.)
A kiadvány hiányossága
lehet, hogy nincsenek digitális utalások (a pdf verzióban hiperlinkek), amelyek
segítségével internetes oldalakat találhatunk meg. Például utal olyan videókra,
amik megmutatják, hogy a sztárok kinézetét hogyan lehet manipulálni
fotószerkesztő alkalmazásokkal. Itt hatásos lenne a videó linkjét csatolni.
Nekem hiányzott a mű végén egy kis szótár, mely összefoglalja a kapcsolódó
idegen szavak jelentését, és egy linkgyűjtemény, amivel további digitális
biztonságról szóló oldalakat is felkereshetünk. Ez azért lehet fontos, mert a
szülők és sokszor a tanárok sem tudják pontosan, hogy melyik oldal lehet
releváns, megbízható, ha fiatalok digitális szokásairól szeretnénk olvasni.
Safer
Internet
Az Európai Bizottság programjaként
létrejött Safer Internet Plus projekt oldala a http://saferinternet.hu/
helyen érhető el. A felső menüsorban található a Tippek/videók fejléc alatt Szülőknek/Pedagógusoknak
fejezet. Itt számos interaktív anyagot találhatnak az érdeklődők további
internetes oldalak linkjeivel és beágyazott jó minőségű videókkal. A témához
kapcsolódó témakörök jól körül vannak járva pontokba szedve. Viszont ezek nem
strukturálva, hanem egymás alatt legördíthető oldalban jelennek meg, ami az
átláthatóságot és a kereshetőséget nehezíti. Ezen kívül sajnos a linkek egy
része nem magyar nyelvű oldalakra kalauzol bennünket.
1.
Ne feledje, hogy minden generáció a kommunikáció más-más formáit és
módszereit részesíti előnyben, és használja ezeket aktívan a tanítás során!
2.
Szerezzen alapvető internetes ismereteket, annak érdekében, hogy a
lehetséges veszélyeket minél inkább fel tudja mérni!
3.
Hangolja össze diákjai életkorát és az internet alkalmazását!
Forrás: https://bit.ly/2IOzxDv
Akár
a legutóbbi posztok is jól felhasználhatóak ismeretszerzésre és
információbővítésre: Biztonságos internet
pedagógusoknak; Valós vagy online életet él gyermeke. A tippek jól
felhasználhatók, és a további linkek segítségével további gondolkozásra
sarkallnak. Például 8 tipp a sikeres
internethasználathoz az iskolában jól összefoglalja a pedagógusok
hatékonyabb internethasználatát (lásd az első három tippet a kiemelt részben)
Megjelent: Közoktatás Vezető, 2019. május 16-17. o.
[1] Egyes problémákról, például a
cyberbullying kialakulásáról és megoldásairól már részletesen írtunk a
Közoktatási Vezető oldalain. Lásd: Az
internet veszélyei – Az online zaklatás meghatározása, fajtái és tulajdonságai,
2014. május, 46-48. o. és Az internet
veszélyei – Az online zaklatás következményei és kezelése, 2014. október,
18-19. o.
No comments:
Post a Comment