Sunday 27 October 2019


Internetes biztonság
Útmutatók pedagógusoknak és szülőknek

Pedagógusként és akár szülőként is bizonyára sokszor szembesültünk a digitális világ gyerekekre gyakorolt hatásaival. Sokszor nem tudunk mit kezdeni az olyan problémákkal, amelyeket mindennap láthatunk. Tegye már le a mobiltelefont legalább a vacsora alatt! Már megint videójátékozni akar? Mi az a cyberbulling? Az alábbiakban ismertetett kiadványok és internetes források igyekeznek egy általános képet felvázolni a kapcsolódó problémákhoz és kezdő lépéseket adnak a megoldásukhoz.


Értsen a gyerek nyelvén!
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság fogyasztói kiadványa elérhető digitális formában is (http://nmhh.hu/dokumentum/194575/szuloi_kiadvany_web.pdf), de nyomtatásban is megjelent. Az ismeretterjesztő kiadvány elsősorban azokat a felnőtteket célozza meg, akik valamilyen módon – szülőként vagy pedagógusként  – kapcsolatba kerültek a gyerekek digitális világban töltött életével és ezek hatásaival. Elsősorban olyan felnőtteknek szól, akik nem igazán látnak rá a digitális tér folyamataira. Ennek ellenére szeretnének egy általánosabb képet kapni arról, hogyan viszonyuljanak a problémákhoz, és megoldásokat is találjanak.
A kiadvány jó kiindulópontja lehet egy a digitális világról szóló szülői értekezletnek vagy szülők iskolájának. Egyrészt valós problémákat dolgoz fel közérthető nyelven, másrészt gyakorlati útmutatókat is ad. Stílusa és felépítése miatt akár még a témában teljesen járatlan laikusok számára is jól érthető, mégis szakmailag jól körüljárja a főbb problémákat[1].
A kiadvány négy alapvető jelenség köré épül: Médiahatás, TV-Rádió-Mozi, Internet, Videó. (lásd kiemelt rész.) A fejezetek egy érdeklődést felkeltő, problémákat felvázoló bevezetéssel indítanak, majd oldalanként egy-egy alproblémát járnak körül. Így például miért lehet vonzó és nem vonzó a celebek élete; mire jó a Snapchat, vagy az online közösségi térben a non-verbális kommunikáció nagyon redukált. A problémakörök áttekintése után egy-egy rövidebb tanácsadó szekció következik Mit tehetek a gyerekekért? címmel. Itt pontokba szedve rövid tanácsok találhatóak. A tanácsok elsősorban nem leíró jellegűek, cselekvésre ösztönöznek. A megoldások differenciáltak is: kicsiknek és nagyoknak más megoldásokat másképpen fogalmaznak meg. (lásd kiemelt rész). Az adott problémákat kisebb történetekkel is illusztrálják a szerzők, így személyes közelségbe kerülhetnek a digitális tér folyamatai. 


Témakörök az internet fejezetéből

·       Az online közösség kommunikációja

·       A fiatalok által használt applikációk

·       Internetes műfajok

·       Az internet nem felejt

·       13 alatt a Facebookon

·       Grooming

·       Online zaklatás



A kiadvány nemcsak stílusa miatt jól olvasható, hanem vizuális szerkesztése is érdekessé teszi: a szövegrészleteket illusztráló fényképek és ikonok tagolják. Egyes problémákat folyamatábrák segítségével is átláthatunk. Például a grooming (’behálózás’ – rossz szándékú emberek másokat zsarolnak az internet segítségével) folyamatát egy hét pontból álló folyamatábra segítségével érthetjük meg. 


Tanácsok kicsiknek a reklámokkal kapcsolatban

·       Tegyünk fel kérdéseket a kicsinek: Mennyire tartod hihetőnek a reklám történetét?

·       Beszélgessünk a gyerekekkel arról, hogy mi a reklámok célja, miért készülnek (…)

·       Játsszunk a kicsikkel reklámosdit, ahol nekik kell egy tetszőleges játékukat eladni nekünk.

Forrás: NMHH,  i. m. 9. o. (Kiemelés a szerzőtől.)



A kiadvány hiányossága lehet, hogy nincsenek digitális utalások (a pdf verzióban hiperlinkek), amelyek segítségével internetes oldalakat találhatunk meg. Például utal olyan videókra, amik megmutatják, hogy a sztárok kinézetét hogyan lehet manipulálni fotószerkesztő alkalmazásokkal. Itt hatásos lenne a videó linkjét csatolni. Nekem hiányzott a mű végén egy kis szótár, mely összefoglalja a kapcsolódó idegen szavak jelentését, és egy linkgyűjtemény, amivel további digitális biztonságról szóló oldalakat is felkereshetünk. Ez azért lehet fontos, mert a szülők és sokszor a tanárok sem tudják pontosan, hogy melyik oldal lehet releváns, megbízható, ha fiatalok digitális szokásairól szeretnénk olvasni.

Safer Internet
Az Európai Bizottság programjaként létrejött Safer Internet Plus projekt oldala a http://saferinternet.hu/ helyen érhető el. A felső menüsorban található a Tippek/videók fejléc alatt Szülőknek/Pedagógusoknak fejezet. Itt számos interaktív anyagot találhatnak az érdeklődők további internetes oldalak linkjeivel és beágyazott jó minőségű videókkal. A témához kapcsolódó témakörök jól körül vannak járva pontokba szedve. Viszont ezek nem strukturálva, hanem egymás alatt legördíthető oldalban jelennek meg, ami az átláthatóságot és a kereshetőséget nehezíti. Ezen kívül sajnos a linkek egy része nem magyar nyelvű oldalakra kalauzol bennünket.


1.     Ne feledje, hogy minden generáció a kommunikáció más-más formáit és módszereit részesíti előnyben, és használja ezeket aktívan a tanítás során!

2.     Szerezzen alapvető internetes ismereteket, annak érdekében, hogy a lehetséges veszélyeket minél inkább fel tudja mérni!

3.     Hangolja össze diákjai életkorát és az internet alkalmazását!




            Akár a legutóbbi posztok is jól felhasználhatóak ismeretszerzésre és információbővítésre: Biztonságos internet pedagógusoknak; Valós vagy online életet él gyermeke. A tippek jól felhasználhatók, és a további linkek segítségével további gondolkozásra sarkallnak. Például 8 tipp a sikeres internethasználathoz az iskolában jól összefoglalja a pedagógusok hatékonyabb internethasználatát (lásd az első három tippet a kiemelt részben)

Megjelent: Közoktatás Vezető, 2019. május 16-17. o.


[1] Egyes problémákról, például a cyberbullying kialakulásáról és megoldásairól már részletesen írtunk a Közoktatási Vezető oldalain. Lásd: Az internet veszélyei – Az online zaklatás meghatározása, fajtái és tulajdonságai, 2014. május, 46-48. o. és Az internet veszélyei – Az online zaklatás következményei és kezelése, 2014. október, 18-19. o.

No comments:

Post a Comment