Melyik csoportba
kerültél?
Gyakorló
pedagógusok sokszor kerülhetnek szembe a csoportalakítás kérdésével. Ha gyorsan
kell többféle szempont alapján diákokat csoportosítani, akkor ez hagyományos
módszerekkel nem is igazán sikerül. A véletlenszerűen létrehozott csoportok
kialakításánál is fontos szempont lehet a gyorsaság. A gyakorlati probléma megoldásában
az alábbi online felületek hatékonyan segíthetnek.
A csoportalakítás
elméleti háttere
A pedagógiai szakirodalomban a csoportmunka
módszertanának leírásánál fontos szempont a csoportok kialakítása is. M. Nádasi
Mária[1] szerint a csoportmunka a
közös feladatmegoldás miatt leghatékonyabban 3-6 fővel működik. A kulcskérdés
az, hogy a csoportokat ki alakítja ki: a tanulók vagy a tanárok? Szerinte
egyszerre többféle szempontot is figyelembe vehetünk a csoportok létrehozásánál.
(Lsd. kiemelés). Kérdés lehet az is, hogy az adott csoportok milyen hosszan
dolgoznak együtt. Ha kisebb feladat kidolgozásáról van szó, vagy gyakorlásról,
akkor lehet a csoportokat újraalakítani. Ha viszont a tanulók többször hosszú
távon működnek együtt, például projektek kidolgozásánál, akkor érdemes a bevált
csapatokat együtt tartani.
A csoportmunka a kooperatív
tanulásszervezés alapja. Orbán Józsefné[2] szerint a kooperatív
technikák alkalmazása során a tanulókat 2-6 fős heterogén csoportokba érdemes rendezni.
Mindenképp figyelembe kell venni, hogy a diákok közös szimpátia és együttműködő
képesség alapján kerüljenek egy-egy csoportba, mert anélkül nem jöhet létre
hatékony kooperatív munka. A végső cél az oktatási-nevelési folyamat során a
tananyag elsajátításán túl az egymásrautaltság
és az egyéni felelősségvállalás
fejlesztése.
Orbán Józsefné kiemeli, hogy a
véletlenszerű csoportalakítás azon az elven működik, hogy mindenki képes a
mindenkivel dolgozni a személytől függetlenül. Ez akkor hatékony, ha a diákok
gyakorlottak már a csoportmunkában, és nem hosszabb távú feladatot oldanak meg.
1. Csoportgenerátor program (Keamk)
Az egyik legjobban használható
csoportszerkesztő program a KEAMK. Eredetileg
kispályás futballcsapatok leosztására hozták létre, de remekül használható az
oktatásban is. A program angol nyelvű, de alapszintű angoltudással bárki
könnyedén használhatja. Az oldal letöltése után érdemes regisztrálni. Az
alkalmazás regisztráció nélkül is működik, de a bejelentkezés után a
csoportokat megjegyzi a program. A csoportokat a felső menüsor bal oldalán levő
Create teams gombbal lehet elkezdeni
szerkeszteni. A felső menüsorban levő Draw
title ablakba lehet beírni az osztály nevét. A legördülő menüből kiválasztjuk
a résztvevők számát. Alatta a Participants
(résztvevők) ablakába bele lehet egyenként írni a
résztvevőket, de érdemesebb bemásolni máshonnan a tanulók nevét. Ez esetben a
jobbra a Copy-paste participants
(résztvevők beillesztése) ikon segítségével bemásolhatjuk a neveket. A neveknek
egymás alatt kell elhelyezkedniük, ezt könnyen megszerkeszthetjük, ha például
egy táblázat oszlopát másoljuk le. A mellette levő Use a list (lista használata) ikonnal már beírt osztályokból
hozhatunk létre csoportokat, ha regisztráltunk. Ez után jobbra kiválaszthatjuk,
hogy hány csoportot szeretnénk kialakítani. Nevet adunk a csoportoknak,
majd alul a Generate Teams (Csoportok
létrehozása) gombra kattintva létrehozzuk a csoportokat. (1. ábra)
A kész csoportokat egyből láthatjuk
a következő oldalon. A csoporttagok is láthatják a csapatokat, ha a felül levő Share link (link megosztása) címet
megosztjuk a tagokkal. Természetesen újra is lehet szerkeszteni a csoportokat.
A program segítségével inhomogén
csoportokat is létre lehet hozni két szempont alapján: nem (Gender) és tudásszint (Skill level) alapján. Ebben az esetben
ki kell jelölni a nevek mellett, hogy ki a férfi/nő (M/F) vagy 1-5-ig lehet osztályozni a tanulók tudásszintjét. Ez
lehet az év végi osztályzatuk, de itt lehet kódolni számok alapján a lehetséges
feladatokat is (írnok, vezető, csendfelelős, stb.) Fontos funkció, hogy a kész
csoportok megosztásánál el lehet rejteni a tudásszint számát (felül – Hide skill levels – on/off). Ha hiányzók
vannak, és be szeretnénk tenni őket azonos csoportba, akkor azonos számot adunk
nekik[3]. (Természetesen ebben az
esetben ez nem osztályzatot jelent!) Sajnos a program nem tudja kezelni, hogy
beállítás alapján hány tagja legyen a csoportnak. (2. ábra)
2. Csoportgenerátor program (TeamWorkTool)
A magyar nyelvű, magyar pedagógusok
(Mihályi Barnabás és Havassy András) által fejlesztett program, a TWTool online kapcsolatot
jelent a diákok és a tanárok között. A könnyen kezelhető programhoz projektor
és a diákoknál mobileszközök kellenek. Az oldal letöltése után a Tanár belépés gombra kattintva egy
virtuális osztályterem száma és QR-kódja nyílik meg.
Ezt érdemes kivetíteni. A Diák belépés gombra kattintva a tanulók beírják saját becenevüket
és az osztályterem számát. Így tudnak csatlakozni az osztályhoz. (3. ábra)
3.ábra: Minimál
felület – egyszerű használat
|
Ezek után a pedagógus feladata csak annyi,
hogy kiválassza a csoportok számát és a csoportok tagjainak számát. A program
végül véletlenszerűen csoportokat generál. A kész csoportokat megosztható link
segítségével lehet elküldeni a csoporttagoknak. Az alkalmazás nagy előnye, hogy
a tanár választja ki a kezdő opciókat (csoportlétszám és csoportszám), másrészt
csak a ténylegesen jelen levő és bejelentkezett diákokkal dolgozik[4].
A cikk a Közoktatás Vezető magazin 2019. októberi számában 15-16. oldalon jelent meg.
No comments:
Post a Comment