Tuesday 3 December 2013

Adatvizualizáció


Hogyan segítenek az infografikák az oktatásban?

Mi az az infografika?

1.       ábra: Talán a legérdekesebb 
grafikonfajta az ikonmátrix
Senkinek sem könnyű száraz adatsorokat, táblázatokat értelmezni, esetleg megtanulni. Szerencsére a mai információs társadalomban nem kell bebiflázni adatokat, hiszen minden nagyon gyorsan változik, és az internet segítségével könnyen juthatunk hozzá ezekhez a számokhoz. Viszont a tanulóknak adott számsorokat – főleg a magasabb évfolyamokban – értelmezni kell tudniuk. A diákoknak különösen nehéz megtalálni a számsorok belső összefüggéseit, ok-okozati kapcsolatait. Ezekben a feladatokban segíthetnek az infografikák. Ha a számokat vizuális elemekkel hozzuk kapcsolatba, és csoportosítjuk, akkor könnyebbé válik a megértés, és átláthatóbb lesz az adathalmaz. A tanulási folyamat is könnyebbé válhat, hiszen sokaknak a képi információk segítik a tananyag elmélyítését.


Az infografikák olyan számítógéppel elkészített dokumentumok, melyek számokat, képeket, ikonokat, grafikonokat és szöveges részeket tartalmaznak. Lehet, hogy magával a fogalomról még nem hallottunk, viszont infografikákkal biztos, hogy találkoztunk folyóiratok oldalain. Ma már szinte minden újságban alkalmaznak ilyen infografikákat, hogy az olvasók jobban megérthessék a folyamatokat. Például két ország közötti fegyveres konfliktust egyszerűen lehet összefoglalni egy jól megszerkesztett infografikával. Az egymással szemben álló felek haderejét könnyű megmutatni ikonokkal (fegyveresek számát kis emberkékkel, tankok számát lánctalpasok képével, stb.)
Az infografikák segítségével látványosabb bemutatni adatsorok belső összefüggéseit is. A megértést nemcsak különféle grafikonokkal lehet segíteni, hanem az ok-okozati összefüggésekre vonatkozó ikonokkal is (nyilakkal, körökkel, halmazábrákkal, stb.)

Hogyan szerkeszthetünk infografikákat?

            Az interneten számos ingyenes infografikai szerkesztőprogramot találhatunk. Sajnos ezek a programok angol nyelvűek, viszont használatuk kis nyelvtudással is könnyen elsajátítható. Általában online működnek, vagyis nem kell a saját gépünkre letölteni.
            A programok hasonló elven működnek: egy adott nagyságú vászonra lehet különböző elemeket húzni, azután az elemeket külön-külön szerkeszteni is lehet. Ezek az elemek általában ikonok, szövegdobozok, grafikonok. Ezeken kívül fel is lehet tölteni saját képeket, ikonokat vagy saját gépen szerkesztett grafikonokat is.
2. ábra: A Piktochart lehetőségei

A Piktochart használata


             Az online programot a http://piktochart.com/ címről érhetjük el. A program alapjában véve ingyenes, de összesen csak hat darab grafikát menthetünk el vele, az alaptémák is korlátozva vannak. A regisztráció után kilencféle téma körül lehet választani. Ha ráklikkelünk a témára, akkor nagyításban jelenik meg a példa a könnyebb választás érdekében. A témák ikonjai alatt a Pick theme (Válaszd a témát) gombbal lehet továbblépni.
            Ha kiválasztottunk egy szimpatikus témát, felugrik a szerkesztőablak. Balra fenn az Add (hozzáadás) gombbal különféle objektumokat adhatunk az infografikához, a Style (stílus) gombbal változtathatunk a grafika színvilágán, végül a Publish (közzétesz) gombbal menthetjük el az interneten valamilyen módon.
2. ábra: A Piktochart lehetőségei
Nézzük meg, hogy az Add menün belül milyen objektumokat lehet hozzáadni grafikánkhoz! A program különféle kereshető témákban (utazás, emberek, sport, stb.) felajánl ikonokat, de saját magunk is feltölthetünk saját képeket is (uploaded images gombbal). Természetesen szöveget (Text) is beilleszthetünk, de talán a legérdekesebb funkciókat a Tools menü alatt találjuk. Itt a program alapján grafikonokat (Charts), videókat, vagy térképeket (Maps) szerkeszthetünk a grafikánkban.
Ha grafikont szeretnénk belehelyezni az infografikába, sokfajta közül választhatunk. Ha rákattintunk a grafikonok ikonjára, akkor egy szerkesztőablak nyílik meg. Itt balra kiválaszthatjuk a grafikonfajtát. Adatot írhatunk a felajánlott táblázatba, de be is tölthetjük saját adatsorunkat (Import data gombbal). Jobbra alul lenn az Advanced settings (További beállítások) funkcióval egyéb beállításokat is megtehetünk. Segítségével ikonokat, színeket cserélhetünk ki, feliratokat kapcsolhatunk ki vagy be, stb.) (1. ábra)
A középen található vásznon (Canvas) panelek (Block) helyezkednek el, melyekbe be lehet illeszteni a fentebb felsorolt elemeket szerkesztés után. A paneleket is lehet szerkeszteni egymáshoz képest (másolni, klónozni, mozgatni).
Ha elkészült az infografika, többféleképpen lehet elmenteni: képként (például jpg-ben), vagy megoszthatjuk html-ben. Ekkor kiválaszthatjuk, hogy csak a linket szeretnénk továbbküldeni, vagy be is ágyazzuk a grafikát.
A programmal szép és informatív grafikákat hozhatunk létre. Támogatja a magyar ékezeteket is a panelekben, viszont a beágyazás után a grafikonok feliratában eltűnnek a magyar ékezetes betűk. Példaképpen elkészítettem egy infografikát Magyarország népességéről, melyben próbáltam a program adta lehetőségeket minél jobban kiaknázni egy egyszerűbb grafikában. (2. ábra)

Az Easelly használata


            A program hasonló módon működik, mint a Piktochart, a http://www.easel.ly/ honlapról tölthető le. A szerkesztő kevesebb funkcióval rendelkezik, de talán egyszerűbb is használni. Itt csak felső menüsor található, itt szerkeszthetjük a grafikát. A felajánlott témák (Vhemes) közül lehet kiválasztani a számunkra megfelelőt, de itt is beilleszthetünk különféle elemeket (Objects, Shapes) vagy szöveget. Menteni a felső menüsorban levő Save gombbal lehet. Ha megosztani szeretnénk, a bal felső menüsorban található Home menüben a Leave creational tool  (kilépés a kreatív eszközökből) gombra kell kattintani. Ekkor megjelenik az infografikánk egy kis ikonban, alatta pedig a View (megtekintés) és a Share (megosztás) szavak. Erre a gombra kattintva a párbeszédablakban letölthetjük a grafikát képként, megoszthatjuk linkkel, vagy beágyazhatjuk.
Sajnos ebben a programban a begépelt magyar ékezetes betűk nem látszanak egyáltalán, pedig általánosan használt betűtípusokat (például Arial) is felajánl. A szövegdobozok szerkesztése is komplikáltabb: külön szerkesztőablak nyílik meg egy-egy szövegdoboz szerkesztésére. Ráadásul egy-egy szövegrészleten belül nem tudunk formázni, például a Forrás szót kiemelni. Ilyenkor újabb szövegdobozt kell megnyitni. Grafikonokat sem lehet beilleszteni, és az objektumok mozgatása is nehézkesebb.
A program a kevesebb funkció ellenére is jól használható, kezdő infografikusoknak, fiatalabb tanulóknak inkább ajánlható. (3. ábra)
3. ábra: A tavaszi hadjárat történései infografikán


Miként használhatjuk az oktatásban?

             Az infografikák látványossá és könnyen érhetővé tehetik a tanári jegyzeteket. Ha egy-egy nehezebben érthető tananyaghoz esetleg jegyzetet készítünk, a kapcsolódó infografikát kinyomtathatjuk, kivetíthetjük vagy megoszthatjuk diákjainkkal az interneten. Így könnyen kezelhető háttéranyagot adhatunk kezükbe.
            Diákjaink is készíthetnek saját maguk infografikákat. Ilyenkor érdemes megállapodni előzetesen a témában, a megfelelő forrásokban, és a formában. Például alapkövetelmény minden egyes grafikán feltűntetni a forrást. Érdemes elmondani a tanulóknak egy-egy infografika készítési lépéseit általánosságban: hogyan tervezzék, csoportosítsák grafikájukat. Ezek hiányosságai az értékelésben megjelenhetnek. A tanulók órai munkában informatikateremben, vagy házi feladatként otthon megoszthatják a többiekkel vagy a tanárukkal. Ezután be is mutathatják az elkészült grafikát.
            Különböző tantárgyakban különféleképpen lehet alkalmazni a grafikákat. Matematikában vagy földrajzban a grafikonok ábrázolásán és értelmezésén lehet a hangsúly. Más tantárgyaknál folyamatok bemutatása lehet fontos, például történelemből vagy biológiából. Például ilyen lehet történelemből egy bonyolultabb folyamatsor ábrázolása képekkel, például az invesztitúraharc összefoglalása. Máskor a csoportosításra és bemutatásra lehet fókuszálni, például kémiából a műanyagok csoportosítása és felhasználása infografikán. Nyelvtanításban elsősorban a nyelvhasználaton és az előadáson lehet a hangsúly. Ilyenkor készíthetnek a tanulók összefoglaló infografikákat például a ruhafajtákról vagy boltokban vásárolható árucikkekről. Természetesen ezeket az ábrákat idegen nyelven be is lehet mutatni. Magasabb szinten nemcsak a szűken vett tananyagról lehet beszélni, hanem készíthetnek grafikákat akár más számukra érdekes témákról is idegen nyelven. Például kedvenc focijátékosukról vagy filmjükről is.
(Megjelent: Közoktatási Vezető, 2013. november, 60-62. o.)

No comments:

Post a Comment