Sunday 26 November 2017

Történetmesélés térkép segítségével



Egy-egy történetnek nemcsak a különböző időpontokban bekövetkező változásait írhatjuk le, hanem a különböző helyszíneit is. Természetesen ezek a szakaszok egymástól nem különülnek el, hanem egy folyamatot adnak valamilyen szempont alapján. A digitális térképek segítségével különböző megtörtént vagy fiktív eseményeket modellezhetünk vizuálisan. Alkalmazások nemcsak földrajztanároknak.



Sztoritérkép
Egyik tanítványom megkeresett egy olyan kéréssel, amire nem tudtam azonnal válaszolni. A reformáció 500. évfordulójára kellett egy olyan házi feladatot elkészítenie digitálisan, amit jól látszanak a reformáció különböző folyamatai és szereplői térben is. A folyamatok időbeli összegzésére és összehasonlítására jól felhasználhatók a különböző időszalagok (lsd. Közoktatás Vezetői magazin, 2017. október). Viszont ezek a szalagok nem alkalmasak térbeli változások ábrázolására.
A probléma megoldására olyan programokat kerestem, ahol eseményeket lehet megjeleníteni online térképek segítségével. A következőkben bemutatott programok ingyenesek és angol nyelvűek, de kis angoltudással is elsajátítható használatuk. Mindkettő programmal készült feladatot könnyű megosztani és beágyazni, de sajnos egyik program sem engedi a kollaboratív, közös munkát.

ArcGIS
            Az ArcGIS programját (http://www.arcgis.com) regisztráció után használhatjuk. Az alkalmazás tulajdonképpen egy földrajzi információs rendszer (GIS), amiben különböző információkat jeleníthetünk meg térképeken. Az információkat különbözőképpen csoportosíthatjuk is.
1. ábra: Sokféle térkép (Forrás: ArcGIS)

A belépést követően érdemes egy alaptérképet (Basemap) választani. Ezt a felső menü bal oldalán tehetjük meg. A program számos tetszetős és informatív alaptérképet ajánl fel (1. ábra). Az alaptérkép kiválasztása után elkezdhetjük szerkeszteni a térképet (felső menüsor –Edit). A szerkesztőfelülettel különböző egységeket adhatunk a térképhez. Választhatunk egyszerű jelölőpontok, szöveg vagy területek között. Ha kiválasztottuk a megfelelő egységet, csak rákattintunk, majd a térkép megfelelő helyére is kattintunk. A térképen a navigálást a bal felső sarokban látható nagyítás és kicsinyítés gombok is segítik. Miután elhelyeztük az egységeket, egy címet (title) és leírást (description) is adhatunk hozzá egy egyszerű szövegszerkesztő használatával. (2. ábra) A leírást egy kép URL-jének beillesztésével tehetjük teljessé. Az elkészült térképet meg is oszthatjuk vagy be is ágyazhatjuk – felső menüsor Share gomb.
 
2. ábra: Az ArcGIS egyik helyjelölője
Forrás: http://arcg.is/0aOm0b

StoryMapsJS

            Az alkalmazást a https://storymap.knightlab.com/ oldalon lehet elérni. A program tulajdonképpen úgy működik, mintha egy diavetítést egy térképen helyeznénk el. Ha levetítjük a sorozatunkat, akkor a dia bal oldalán egy térkép látható a bejelölt ponttal, jobb oldalon pedig képek, szöveges hozzáfűzések láthatóak. Így a térbeli információt könnyen össze lehet kapcsolni egyéb tudáselemekkel.

A bejelentkezést Google profil segítségével lehet megtenni. Új térképet a Make a storymap (történettérkép készítése) gombbal lehet szerkeszteni. A munkát a felületen balra fenn a kezdőkép szerkesztésével érdemes kezdeni: a címdián a diasorozat összes bejelölt helyszíne látható lesz. Ehhez a diához érdemes egy általános összegző szöveget mellékelni. Az összefoglalót jobbra lenn találhatjuk - itt adhatunk címet is az egész diasorozatnak. Az előadás szempontjából előnyös a sorozathoz egy olyan képet is csatolni, ami kapcsolódik a többi diához. Képet csatolni balra lenn a Media felületen lehet. Itt képet is lehet feltölteni a számítógépünkről, de egyenesen azinternetről származó URL-t is lehet kapcsolni a diához. A soron következő diákat is hasonlóképpen lehet szerkeszteni, de ezeknél a felül látható térképen ki kell választani egy helyet, amit majd a program bal oldalon fog megjeleníteni a vetítésnél. Egy-egy diához hátteret is választhatunk (alul a Background funkcióval), de egy nagyon egyszerű beépített szövegszerkesztővel is módosíthatjuk a szöveges részeket. A kész diákat jobbra felül a Share gombbal lehet (linket és beágyazható kódot kapunk).

Hatékony alkalmazás az oktatásban
            A digitális térképek segítségével hatékonyabbá tehetjük az oktatást több tantárgyhoz kötődően. A mellékelt példában földrajzhoz kötődik a használatuk, de minden olyan tantárgyhoz kapcsolódhat alkalmazásuk, mely térbeli változáshoz kapcsolódik. Életrajzok különböző állomásait mutathatjuk be térképek segítségével irodalomórán vagy énekórán. Biológiaórán betegségek terjedéséről állíthatunk össze térképet. Idegen nyelven is elmesélhetünk történeteket térképek segítségével. Ráadásul mindkét programban lehet keresni már elkészített példákra is.
3. ábra: A térkép plusz információt nyújt a megértéshez. (Forrás: goo.gl/BVRdUy)
Természetesen történelem oktatására is hatékonyan lehet használni a programokat: jól bemutathatók egy-egy csata helyszínei, kulturális helyszínek, családok történetei vagy forradalmak kialakulásának krónikája.
            A reformációról szóló térkép is elkészült végül, de a vállalkozás annyira nagynak bizonyult, hogy csak Magyarországon történt események lettek feldolgozva. (3. ábra)

3. ábra: A térkép plusz információt nyújt a megértéshez. (Forrás: goo.gl/BVRdUy)


 

Tippek az alkalmazások használatához

·      A pontokat vagy diákat érdemes valamilyen elv szerint csoportosítani.

·      Ez az el lehet időbeli térbeli csoportosítás is.

·      Az egybetartozó egységeket azonos színű vagy ikonú helyjelölőkkel érdemes összekapcsolni

·      A képek forrását mindig adjuk meg!

·      A kapcsolódó szövegekbe további linkeket tehetünk kapcsolódási pontként


Példa az alkalmazások használatához

Az ArcGIS programját egy projekt feladatához használtam fel. A tanulók a folyók vízgazdálkodását tanulmányozták a Duna példáján csoportmunkában. A csoportok a vízgazdálkodás alfeladatai (például ivóvíz biztosítása vagy árvízvédelem) alapján voltak felosztva. Ha találtak egy megfelelő példát a feladathoz kapcsolódóan, akkor jegyzetet készítettek.

A feladat végére a Duna folyása mentén különböző helyeken találkozhattak ugyanazokkal a vízgazdálkodási problémával. A többi csoporttal megosztották az információkat: kiválasztottak egy-egy példát, és bemutatták a többieknek.
A helyjelölő pontokhoz kapcsolódóan linkeket is betettem, amelyek feltett kérdésekhez kapcsolódtak. A feladat elérhetősége: http://arcg.is/0aOm0b
A cikk megjelent a Közöktatási Vezető magazin 2017. novemberi számában (20-21. o.) 

No comments:

Post a Comment