Friday 21 September 2018

A Skype használata az iskolában


Az internetes világ lehetőséget ad arra, hogy könnyen kapcsolatba kerüljünk másokkal. A digitális globalizáció eredményeképpen ingyenesen beszélhetünk más országok tanulóival, vendégelőadókat hívhatunk meg, vagy helyeket látogathatunk meg. Mindezt videóhívás segítségével láthatjuk is. Az alábbi cikk segítségével megismerhetjük a Skype alapvető oktatási lehetőségeit.


A programról röviden
A Skype a Microsoft tulajdonában levő IP-telefonhálózat, amivel hívást lehet kezdeményezni a más regisztrált tagokkal az interneten keresztül, de térítés ellenében vezetés- és mobilszámokat is lehet hívni. A programot ingyenesen le lehet tölteni asztali számítógépre, de működik táblagépen, mobilon (több platformon is), de akár Xboxon is[1]. A program lehetőséged ad csetelésre (írásbeli kommunikációra), de könnyen lehet hang-, vagy videóhívásokat is kezdeményezni vele. Konferenciabeszélgetésre is felhasználható, ha csoportokhoz kapcsolódunk.
Az asztali számítógén való hívásokhoz csak le kell tölteni a programot, majd futtatni kell. A programban lehet keresni felhasználókat, és meg lehet nézni, hogy online bejelentkezve vannak-e. Ha be vannak jelentkezve, akkor hívást kezdeményezhetünk velük. A híváshoz csak megfelelő internetkapcsolatra, mikrofonra, hangszóróra és kamerára van szükség. (A legtöbb számítógép már beépítve rendelkezik ezekkel a funkciókkal). Ha osztályteremi felhasználásra készülünk, akkor a videóhívás képét érdemes kivetíteni projektorral, hogy az osztály tagjai is láthassák a hívó felet.

A Skype pedagógiai felhasználásairól
            Amikor még iskolás voltam, és hiányoztam, akkor a közelben lakó osztálytársam csak átballagott hozzám. Az átmásolt iskolai jegyzeteit átadta nekem, és mondott hozzá pár hozzáfűzést. Ma már egyszerűen csak az internetre kell csatlakozni a diákoknak, és akár a Skype programjával felhívni egymást, és megosztani a megfelelő tananyagot.
            Természetesen a Skype-ot ennél sokkal összetettebb és mélyebb tudásmegosztásra is fel lehet használni, akár egy komplett pedagógiai projektet is fel lehet rá építeni. A pedagógusok módszertani támogatására a fejlesztők egy honlapot is szerkesztettek, melyen a legfontosabb információk és csatlakozási pontok könnyen elérhetőek bárki számára[2]. A Skype a Tanteremben oldal előnye, hogy nemcsak technikai segítséget ad, hanem pedagógiai támogatással szolgál a tanárok számára. A magyar nyelven is elérhető oldal teljes támogatással rendelkezik (videókat és leírásokat böngészhetünk), és jól áttekinthető. A honlap négy alapötletet vázol fel a Skype tanórai alkalmazásához kapcsolódóan: Skype órák; Vendégelőadók; Mystery Skype; Virtuális túrák.
            A Skype órák és a Vendégelőadók segítségével szakértőkkel vagy osztályokkal lehet találkozni virtuálisan a program segítségével. Kérdés merülhet fel, hogy hol találhatunk olyan személyeket vagy csoportokat, akik hajlandóak lennének adott időben beszélgetni diákokkal megfelelő nyelven. Ebben segíthet személyes kapcsolat is (lásd keretes írásunkat).  Nemcsak személyes kapcsolat segíthet beszélgetőpartnerek felkutatásában, hanem nagyban segít a Skype a Tanteremben oldala is. Az oldal felajánl vendégelőadókat és más országban levő iskolai csoportokat. Ezek megtekintéséhez csak a Microsoft Educator Community[3] felületén is regisztrálnunk kell.  A Skype órák aloldalán lehet szűrni témára, országra, nyelvre is. Többek között lehet leckéket kiválasztani egy portugál tengerparttisztító projekthez[4], vagy megismerkedhetünk az indiai hagyományos hitvilággal[5].  Ha kiválasztottunk egy szimpatikus leckét, akkor az adatlapján ellenőrizhetjük, hogy milyen korcsoportnak szól az óra, milyen nyelven lehet kommunikálni és milyen időzónában található. A legtöbb lecke egy komplett projektet is felvázol, nemcsak egy-egy órát: pedagógiai segítséget nyújt az előkészületekhez, az óra alatt alkalmazott feladatokhoz, illetve az óra után elkészítendő gyakorlatokhoz. Ha tetszett a leírás, akkor csak regisztrálnunk kell a Skype leckére, ahol megadhatjuk az alapadatainkat (korcsoport, beszélgetés ideje és időtartama, időzóna, stb.) A szakértők jellemzően néhány napon belül visszajeleznek, majd az adott időpontban megkezdődhet a közös kommunikáció. Ma már számtalan magyar nyelvű projektleírás is található az interneten[6].
            A Mystery (Rejtélyes) Skype funkciója egy játékot rejt magában, ahol igen-nem típusú kérdésre kell válaszolniuk a diákoknak, majd ki kell találniuk, hogy hol található a másik osztály. Ehhez természetesen bármilyen segítséget felhasználhatnak (atlasz, online). A Youtube-ra feltöltött promóciós film jól összefoglalja a játék menetét[7]. Játékban részt vevő osztályokat hasonló módon találhatunk, mint vendégelőadókat.

            A Virtuális túrák során szakértők valós helyszínekre kalauzolnak el bennünket, és kommentálják is a látottakat. Így eljuthatunk virtuálisan a dél-karolinai tengeri teknős központba[8], vagy a Szerbiában található Felix Romuliana római romjaihoz[9].


Iskolánkban az egyik osztályfőnök kiköltözött Szingapúrba. Osztályával a következő évben földrajzból az ázsiai kis tigrisekről tanultunk, közük Szingapúrról is. Szerencsére az időzóna eltérés úgy jött ki, hogy a reggeli óránkon tudtunk beszélni a tanár úrral az ebédszünetében. Előzetesen a diákoknak valamelyest fel kellett készülni Szingapúrról, majd öt kérdést kellet írniuk, amit szerettek volna kérdezni tanáruktól. Az Skype óra során egy-egy diák ült a számítógép elé, majd feltették kérdésüket. A kollégám az ebédszünetben pálmafák alól válaszolt a kérdésekre. A diákok közben jegyzeteltek. A hívás után pedig össze kellett foglalniuk, hogy miről esett szó a hívás során. A diákok így személyes kapcsolatba kerülhettek egy ismerőssel, aki távoli világokról beszélhetett nekik. Az óra nemcsak interaktív volt, hanem érdekfeszítő és tanulságos is – sokkal érdekesebb, mintha a tanteremben én beszéltem volna nekik Szingapúrról.


           
Összefoglalás
A Skype jó lehetőség, ha az óráinkon szakértőket szeretnénk meghívni, vagy más országok tanulóival találkozni, azok problémáiról beszélgetni. Virtuális terepgyakorlatokat is szervezhetünk a tananyaghoz kapcsolódóan. Nagy lehetőség arra is, hogy a tanulóink nyelveket gyakoroljanak, hiszen élő helyzetekben szembesülhetnek kommunikációs helyzetekkel.

No comments:

Post a Comment