Friday 22 November 2019

Csoportalakító programok használata


Melyik csoportba kerültél?

Gyakorló pedagógusok sokszor kerülhetnek szembe a csoportalakítás kérdésével. Ha gyorsan kell többféle szempont alapján diákokat csoportosítani, akkor ez hagyományos módszerekkel nem is igazán sikerül. A véletlenszerűen létrehozott csoportok kialakításánál is fontos szempont lehet a gyorsaság. A gyakorlati probléma megoldásában az alábbi online felületek hatékonyan segíthetnek.


A csoportalakítás elméleti háttere
A pedagógiai szakirodalomban a csoportmunka módszertanának leírásánál fontos szempont a csoportok kialakítása is. M. Nádasi Mária[1] szerint a csoportmunka a közös feladatmegoldás miatt leghatékonyabban 3-6 fővel működik. A kulcskérdés az, hogy a csoportokat ki alakítja ki: a tanulók vagy a tanárok? Szerinte egyszerre többféle szempontot is figyelembe vehetünk a csoportok létrehozásánál. (Lsd. kiemelés). Kérdés lehet az is, hogy az adott csoportok milyen hosszan dolgoznak együtt. Ha kisebb feladat kidolgozásáról van szó, vagy gyakorlásról, akkor lehet a csoportokat újraalakítani. Ha viszont a tanulók többször hosszú távon működnek együtt, például projektek kidolgozásánál, akkor érdemes a bevált csapatokat együtt tartani.
A csoportmunka a kooperatív tanulásszervezés alapja. Orbán Józsefné[2] szerint a kooperatív technikák alkalmazása során a tanulókat 2-6 fős heterogén csoportokba érdemes rendezni. Mindenképp figyelembe kell venni, hogy a diákok közös szimpátia és együttműködő képesség alapján kerüljenek egy-egy csoportba, mert anélkül nem jöhet létre hatékony kooperatív munka. A végső cél az oktatási-nevelési folyamat során a tananyag elsajátításán túl az egymásrautaltság és az egyéni felelősségvállalás fejlesztése. 




Orbán Józsefné kiemeli, hogy a véletlenszerű csoportalakítás azon az elven működik, hogy mindenki képes a mindenkivel dolgozni a személytől függetlenül. Ez akkor hatékony, ha a diákok gyakorlottak már a csoportmunkában, és nem hosszabb távú feladatot oldanak meg.
 
1.ábra: A csoporttagok és a csoportok nevének megadása egyéb szempontok nélkül
1.     Csoportgenerátor program (Keamk)
            Az egyik legjobban használható csoportszerkesztő program a KEAMK. Eredetileg kispályás futballcsapatok leosztására hozták létre, de remekül használható az oktatásban is. A program angol nyelvű, de alapszintű angoltudással bárki könnyedén használhatja. Az oldal letöltése után érdemes regisztrálni. Az alkalmazás regisztráció nélkül is működik, de a bejelentkezés után a csoportokat megjegyzi a program. A csoportokat a felső menüsor bal oldalán levő Create teams gombbal lehet elkezdeni szerkeszteni. A felső menüsorban levő Draw title ablakba lehet beírni az osztály nevét. A legördülő menüből kiválasztjuk a résztvevők számát. Alatta a Participants (résztvevők) ablakába bele lehet egyenként írni a résztvevőket, de érdemesebb bemásolni máshonnan a tanulók nevét. Ez esetben a jobbra a Copy-paste participants (résztvevők beillesztése) ikon segítségével bemásolhatjuk a neveket. A neveknek egymás alatt kell elhelyezkedniük, ezt könnyen megszerkeszthetjük, ha például egy táblázat oszlopát másoljuk le. A mellette levő Use a list (lista használata) ikonnal már beírt osztályokból hozhatunk létre csoportokat, ha regisztráltunk. Ez után jobbra kiválaszthatjuk, hogy hány csoportot szeretnénk kialakítani. Nevet adunk a csoportoknak, majd alul a Generate Teams (Csoportok létrehozása) gombra kattintva létrehozzuk a csoportokat. (1. ábra)
            A kész csoportokat egyből láthatjuk a következő oldalon. A csoporttagok is láthatják a csapatokat, ha a felül levő Share link (link megosztása) címet megosztjuk a tagokkal. Természetesen újra is lehet szerkeszteni a csoportokat.
            A program segítségével inhomogén csoportokat is létre lehet hozni két szempont alapján: nem (Gender) és tudásszint (Skill level) alapján. Ebben az esetben ki kell jelölni a nevek mellett, hogy ki a férfi/nő (M/F) vagy 1-5-ig lehet osztályozni a tanulók tudásszintjét. Ez lehet az év végi osztályzatuk, de itt lehet kódolni számok alapján a lehetséges feladatokat is (írnok, vezető, csendfelelős, stb.) Fontos funkció, hogy a kész csoportok megosztásánál el lehet rejteni a tudásszint számát (felül – Hide skill levels – on/off). Ha hiányzók vannak, és be szeretnénk tenni őket azonos csoportba, akkor azonos számot adunk nekik[3]. (Természetesen ebben az esetben ez nem osztályzatot jelent!) Sajnos a program nem tudja kezelni, hogy beállítás alapján hány tagja legyen a csoportnak. (2. ábra)
 
2.ábra: A csoporttagok tudásszint alapján inhomogén csoportba kerülnek.
2.     Csoportgenerátor program (TeamWorkTool)
            A magyar nyelvű, magyar pedagógusok (Mihályi Barnabás és Havassy András) által fejlesztett program, a TWTool online kapcsolatot jelent a diákok és a tanárok között. A könnyen kezelhető programhoz projektor és a diákoknál mobileszközök kellenek. Az oldal letöltése után a Tanár belépés gombra kattintva egy virtuális osztályterem száma és QR-kódja nyílik meg.
3.ábra: Minimál felület – egyszerű használat
Ezt érdemes kivetíteni. A Diák belépés gombra kattintva a tanulók beírják saját becenevüket és az osztályterem számát. Így tudnak csatlakozni az osztályhoz. (3. ábra)
Ezek után a pedagógus feladata csak annyi, hogy kiválassza a csoportok számát és a csoportok tagjainak számát. A program végül véletlenszerűen csoportokat generál. A kész csoportokat megosztható link segítségével lehet elküldeni a csoporttagoknak. Az alkalmazás nagy előnye, hogy a tanár választja ki a kezdő opciókat (csoportlétszám és csoportszám), másrészt csak a ténylegesen jelen levő és bejelentkezett diákokkal dolgozik[4]

A cikk a Közoktatás Vezető magazin 2019. októberi számában 15-16. oldalon jelent meg.

No comments:

Post a Comment