Sunday, 3 May 2015

Hogyan adjunk elő sikeresen?



Segítség az e-portfólió védéséhez
A pedagógusok minősítési eljárásának során a pedagógusoknak nemcsak az e-portfoliót kell feltölteniük, hanem meg kell védeniük is. Az alábbi cikk a védésre való felkészülésben segít egyrészt a kapcsolódó leírások ismertetésével, másrészt gyakorlati tanácsokat ad a védés sikeres megtartásához, a prezentáció kivitelezéséhez.




Hogyan történik a védés?
Miután a pedagógusok e-portfóliójukat november 30-ig feltöltötték, a minősítési eljárás befejezéseként védésen vesznek részt. Az Oktatási Hivatal Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez című kiadványában ismerteti az e-portfólió védésének menetét és részleteit[1]. A Pedagógus I. és a Pedagógus II. minősítési eljárásán magára az e-portfólióra és a védésre összesen 50%-ot kapnak a pedagógusok a minősítés során. Ez azt jelenti, hogy a megszerezhető pontszámok felét innen szerzi a minősítésre jelentkező, vagyis jelentősen befolyásolja az egész eljárás végső eredményét. Másrészt látható, hogy maga a védés együtt adja az e-portfólióval az 50%-os pontszámot, nem külön értékelik a prezentációt.
A védés előtt a pedagógusok a minősítő bizottság tagjaitól írásban kérdéseket kapnak, melyek elsősorban az e-portfólióban leírtakhoz kapcsolódnak. Ezek a kérdések nem vizsgakérdések lesznek, hanem a portfólió egyes részeihez kapcsolódnak. Ha a bizottság tagjai úgy tartják, hogy egyes kompetenciák nem kellőképpen lettek bemutatva, vagy nem teljesen világosak egyes részek a portfólióból, rákérdezhetnek. Kérdéseket kaphatnak a portfóliót védők a szakmai életútjukkal kapcsolatban, vagy érvelhetnek pedagógiai módszereik mellett. A megkapott kérdésekre a válaszokat beépíthetik prezentációjukba.
A védés összesen 60 percet vesz igénybe, de a prezentáció ajánlott időtartama 15 perc. Az útmutató szerint digitális bemutató alapján kell bemutatni a pedagógus szakmai-pedagógiai munkásságát. Mivel a pedagógus digitális anyagot használ prezentációjához, ezzel IKT-s jártasságát is bizonyítja, illetve ez alapján is pontozza a bizottság IKT-val kapcsolatos kompetenciáit, indikátorait.

Készülés a védésre
Tóth Mária és Fűrész Edit minősítési szakértők prezentációjukban négy pontban foglalták össze a felkészülés menetét[2] (lásd 1. ábra). Az alábbi cikkben elsősorban az utolsó pont kerül részletes bemutatásra. Az elkészítés folyamata során a pedagógusok három szakaszon mennek át (lásd 2. ábra).
Mivel az előadást digitális formában kell létrehozni, először ki kell választani azt a megfelelő programot, amivel előadásunkat szerkeszthetjük. A legáltalánosabb prezentációszerkesztő program a Power Point, amivel diák sorát készíthetjük el. A magyar fejlesztésű Prezi segítségével pedig egy felületen hozhatunk létre látványos prezentációt. (A Prezi használatával és lehetőségeivel részletesen foglalkoztunk a Közoktatási Vezető Rendszergazda rovatában 2013 szeptemberében.) Tulajdonképpen mindegy, hogy milyen alkalmazást választunk, a lényeg, hogy magabiztosan tudjuk használni a programot, és hatékony prezentációkat készítsünk el.

A tervezés stádiumában el kell döntenünk, hogy milyen sorrendben fűzzük fel diáinkat, milyen rend szerint szerkesztjük előadásunkat. Quintilianus, a nagy római retorikus szerint a szónoki beszéd „egész test legyen, ne csak tagok halmaza”[3]. Lehetséges jó megoldás lehet időbeni sorrendben bemutatni a pedagógiai életutat, de más logikai sorrendet is választhatunk. Kiindulási elv lehet az e-portfólió nyolc alapkompetenciája. Ebben az estben a pedagógiai munkásságot a kompetenciák alapján mutathatjuk be példák segítségével. Más nem konvencionális grafikai sémát is elképzelhetnek váznak a kreatívabbak: például egy osztályteremben barangolunk, vagy az általunk használt tankönyvek alapján mutatjuk be tevékenységünket.
A szerkesztés során ki kell választanunk a prezentáció megfelelő dizájnját. Érdemes esztétikus felületet kiválasztani, akár a felajánlott témákból. A betűtípus kiválasztásánál fontos, hogy jól olvasható legyen, ne túl díszített. (A szekértők az úgynevezett talp nélküli – sans-serif – betűtípusokat ajánlják, mert jobban lehet olvasni őket. Ilyen például: Arial, Calibri, Verdana, stb.) Érdemes odafigyelni a láthatóságra is: kék háttéren kék betűk nem mutatnak jól.
            Nagyon fontos, hogy ne írjunk le mindent, ami el akarunk mondani. Elég csak vázlatpontokat szerkeszteni, amivel a hallgatóság figyelmét felhívjuk, a diákon a sok szöveg elvonja a figyelmet zsúfoltságával. Az animációk kiválasztásánál érdemes kattintásra megjelenítendő szövegrészeket szerkeszteni. Nem ajánlott extra animációkat kiválasztani, mert csak elterelik a figyelmet. Előre beállított vetítés sem hatékony, mert nem tudhatjuk, milyen sebességgel fogunk előadni. Számos hibát véthetünk még a szerkesztés során, az internet tele van tanulságos rossz és jó példákkal, érdemes rákeresni. Talán Don Mcmillan komikus előadása mutatja meg legjobban a kínosan rossz prezentációk hiányosságait[4].
            Az előadásra való készülés során alapvető fontosságú a gyakorlás. Ajánlatos, hogy többször több helyen adjuk elő a prezentációt. Érdemes jóindulatúan kritikus kollégáinkat megkérni, hogy hallgassák meg előadásunkat, és mondjanak véleményt róla. Az előadás szövegét leírhatjuk, de nem igazán ajánlott, mert túlságosan kötődhetünk a leírt szöveghez. Egy bő vázlat hasznosabb lehet. Tudatosan figyelnünk kell az előadás nyelvi megformáltságára, előre érdemes megfogalmazni gondolatainkat, és szépen érthetően artikulálva elmondani. A nem nyelvi elemek többek között fontos figyelni a gesztikulációra és a mimikára. Gondoljuk bele, milyen hatású lesz előadásunk, ha például a prezentáció során idegesen vakargatjuk fejünk búbját, vagy grimaszokat vágunk.

Az elkészült portfólió sikeres megvédése a minősítési eljárásban nagy mértékben határozza meg a minősítés végső eredményét. Egy jól megtervezett prezentációval, ami egészében és részleteiben jól megtervezett és kimunkált, mindenképpen elérhetjük a kitűzött célunkat.
Megjelent: Közoktatás Vezető, 2015. január 18-19. o.

[3] Quintilianus, Marcus Fabius, 2009. Szónoklattan. Kalligram Kiadó, Pozsony. 504. o.
[4] Élet a Power Point után -  http://youtu.be/MjcO2ExtHso (A videó angol nyelvű)

No comments:

Post a Comment