Sunday, 3 May 2015

Kincsvadászat okostelefonnal



Ötletek a QR-kódok iskolai felhasználásához
Mostanság azért foglalkoztat az okostelefonok iskolai használata annyira, mert a tanulók szinte elválaszthatatlanok a kezükben levő kütyüktől, és csak zavarja őket – és bennünket pedagógusokat is – az iskolai munkában. Ezzel együtt ezeket az eszközöket akár a pedagógiai munka szolgálatába is állíthatjuk a keretek helyes kijelölésével és motiváló feladatok kiadásával. A Rendszergazda februári számában bemutattunk egy alkalmazást, mellyel könnyen motiválhatjuk diákjainkat egy ingyenes szavazórendszer használatával. A mostani számban egy másik alkalmazásról lesz szó, mely szerint egy kép (vonalkód) segítségével könnyedén és gyorsan megtalálhatunk internetes tartalmakat (oldalakat, szövegeket, képeket, videókat, stb.) Az alkalmazás felhasználásával a diákok figyelmét olyan információtartalmakra irányíthatjuk a technológia segítségével, amit maguktól valószínűleg nem tennének meg.

Mi is az a QR-kód?
            A QR-kód szó az angol quick response (gyors válasz) szavakból ered. A kód tulajdonképpen egy kétdimenziós vonalkód, mellyel internetes tartalmakhoz kapcsolódhatunk. (1. ábra) A négyzet alakú pixelekből álló képet egyszerűen csak lefényképezzük okostelefonunkkal vagy iPod-unkkal, majd a gép felismerve az ábrát a megfelelő internetes oldalra irányít. Így nem kell az adott oldal címét (URL-jét) begépelnünk. Az alkalmazást először az autóiparban használták, mert így könnyen meg lehetett címkézni, majd azonosítani alkatrészeket. Később a cégek fontos marketingeszköze is lett, mivel így könnyen el lehet érni a megfelelő fogyasztóközönséget. Elterjedését csak segítette az okostelefonok robbanásszerű növekedése is. Például egy járókelő az utcán egy érdekes hirdetésre lesz figyelmes, és többet akar megtudni az adott termékről. Lefényképezi a QR-kódot okostelefonjával, ami egyből a termék honlapjára irányítja, ahonnan kellő háttérinformációt kaphat.

QR-kódok az iskolában
Az alábbi példák olyan alkalmazások használatán alapulnak, melyek angol nyelvűek ugyan, de kezelésük könnyen elsajátítható alapszintű felhasználói nyelvtudással is. A programok támogatják a magyar nyelvű ékezeteket.

Kincsvadászat
            A Classtools[1] programja segítségével olyan feladatsort hozhatunk létre diákjainknak,
mellyel nemcsak megmozgatjuk őket, de adott tananyagot ismételhetnek vagy tanulhatnak is. A honlap segítségével kérdéseket hozhatunk létre, melyekhez a program QR-kódokat rendel. A QR-kódokat kinyomtatva a képeket különböző helyekre rejthetjük el az iskolában, amit a gyerekeknek meg kell találniuk. Miután lefényképezték a kódokat telefonjukkal, meglátják a kérdéseket is. A kérdésekre adott válaszukat füzetükbe vagy egy feladatlapra vezetik. A nyertes az, aki a legtöbb jó választ adja.
A honlapon regisztráció nélkül készíthetünk jól használható tananyagokat. A kezdő oldalon a Get started! (Kezdj!) gombbal egy új ablak nyílik meg. Az ablak első sorában nevet adhatunk kérdéseinknek. Ezek után a kérdéseket gépeljük be a következő mezőbe adott séma alapján. (kérdés*válasz; kérdés2*válasz2, stb.) A válaszokat a diákok nem láthatják. (2. ábra) Érdemes ide beírni a következő kérdés helyét is a válaszokhoz, mert így könnyebben találnak rá a diákok a megfelelő kódra. Alul a Create the QR Challenge (Hozd létre a QR kihívást) gombra kattintva megkapjuk a kérdések QR-kódjait. Ezek után nem marad más dolgunk, csak kinyomtatjuk a kódokat, és helyet találunk nekik.
Mivel nem biztos, hogy mindenkinek van okostelefonja, ezért érdemes a diákokból olyan csoportot szervezni előzetesen, ahol legalább egy QR-kódot is leolvasó telefon található. Értékelésnél egy pontot kapnak a tanulók akkor, ha sikerült dekódolniuk a kérdést, majd további egy pontot kapnak, ha sikerült jó válaszokat is adniuk.
            Ennek az alkalmazásnak az az előnye, hogy egyszerre tudjuk szerkeszteni az összes kérdést, majd az összes QR-kódot egyszerre egy lapon kapjuk meg. A QR Code Maker[2] és a QR Stuff[3] programjával ugyan egyenként kell a kódokat szerkeszteni, másrészt viszont sok más előnnyel is rendelkeznek. Nemcsak egyszerű szövegeket (plain text), hanem más internetes tartalmakat (internetes címeket, névjegyeket, telefonszámokat, videókat, stb.) is alakíthatunk át QR-kóddá. Másrészt a kódokat különböző színekkel hozhatjuk létre, így más tanulói csoportnak más színben nyomtathatjuk ki.

Virtuális múzeum
            Az osztályteremben vagy az iskolában kiállítást rendezhetünk valódi tárgyak gyűjteményéből vagy poszterekből. A tárgyak mellé tehetünk plusz információkra mutató QR-kódokat, amit a gyerekek letölthetnek. Ezekből a plusz információkból feladatlapot is szerkeszthetünk, így jobban motiválhatjuk diákjainkat. Ha poszterekből nyílik házi kiállítás, akkor a gyerekek kiegészíthetik anyagjaikat QR-kódokkal. Ezek mutathatnak saját maguk által készített további virtuális poszterekre, infografikákra, képregényekre, stb. ezek elkészítéséhez pontos leírásokat lehet találni a Rendszergazda[4] korábbi számaiban.
            A QR-kódokat kapcsolhatjuk egy valódi sétához is. Ha városismereti versenyt szervezünk, akkor például szobrok vagy épületek oldalához tehetünk blue tackkel kódokat, így többet tudhatnak meg a gyerekek az adott helyről. Parkokban fákhoz vagy növényekhez téve a kinyomtatott lapokat a növényekhez mutató oldalakhoz irányítjuk a diákokat.

Előnyök és hátrányok
            Lehet azon vitatkozni, hogy mennyi értelme van a QR-kódok használatának az iskolában. Hiszen egyszerűen csak kinyomtathatjuk, leírhatjuk a kérdéseket vagy az információkat egy papírra, és felragasztjuk az osztályterem megfelelő helyén. A diákok így is játszhatnak kincskeresős játékot, és a tanárnak sem kell annyit előzetesen készülnie.
Amíg viszont a diákok számára érdekességnek, újdonságnak számít a módszer, változatosságot adhat a tanórai munkában, és talán nagyobb érdeklődést kelthetünk tanulóinkban is. Ugyanakkor a hagyományos módszerrel való szervezéshez képest nem biztos, hogy többet kell készülni így, az elkészült QR-kódokat eltehetjük, de elmenthetjük is digitálisan. Ráadásul a kérdéseket is el lehet menteni a honlapokon, és újra lehet szerkeszteni őket.
Megjelent: Közoktatási Vezető, 2015. április 18-19.

[4] Közoktatási Vezető, 2013. január – Olló helyett egér (a digitális poszterekről); 2013. október – Történet képekből (képregényekről); 2013. november – Adatvizualizáció (infógrafikákról)

No comments:

Post a Comment