Hogyan kezdjem el?
Sokakat
félelemmel tölt el, hogy az oktatáshoz IKT-eszközöket használjanak. Mások
csupán úgy érzik, hogy a technikai fejlődés elrobogott mellettük, ők pedig még
mindig csak a régi módszerekkel tudnak tanítani. A jó hír az, hogy a valós
félelmeken túl lehet lépni, és csatlakozni lehet az információs társadalomhoz.
Ehhez a változáshoz találhatnak ötleteket, tanácsokat az alábbi cikkben.
Digitális
bennszülöttek és bevándorlók
Ezt a két fogalmat Marc Prennsky használta
először annak a jelenségnek a leírásához, hogy vannak olyan generációk, akik
beleszülettek a digitális világba, és vannak olyan generációk, akik csak később
tanulták meg a digitális világban való munkát. A metafora személetesen mutatja
be a fiatalabb és az idősebb generáció szembeállítását. A fiatalabb generációk
(akik már jócskán iskoláskorúak) együtt nőttek fel a digitális korszak adta
lehetőségekkel, és könnyedén használják a technológiát. Az idősebb nemzedék pedig
csak követni tudja a fiatalabb generációt: ők csak később találkoztak a
digitális világ vívmányaival, nem is nagyon tudják használni a technikai
eszközöket.
Természetesen a valóságban a generációk
vagy másképpen a tanárok-diákok közötti különbség sokkal bonyolultabb. Nádori
Gergely és Prievara Tibor rávilágít arra, hogy a tanulók leginkább csak a
közösségi oldalakat használják, tanulási célokra pedig alig alkalmazzák a
digitális eszközöket[1].
Ennek ellenére a tanulók gyorsan és
hatékonyan meg tudják tanulni a számukra ismeretlen programok alkalmazását.
Ráadásul magabiztosan képesek a célnak a megfelelően használni őket. Sokszor elég
csak megmutatni számukra az alkalmazás főbb funkcióit. A diákok kevés
próbálkozással, rövid idő alatt is el tudják sajátítani a program használatát.
Kérdések és
válaszok
Az alábbiakban a leggyakrabban
felvetődő tanári kérdésekre és félelmekre szeretnék választ, vagy inkább
pozitív visszacsatolást adni. Természetesen a félelmek és nehézségek teljesen
jogosak lehetnek, de személyes tapasztalataim alapján motivációval,
elhivatottsággal és kreativitással túl lehet jutni ezeken.
Sokan alapvető kezdeti nehézségként élik
meg az eszközhiányt. Az iskolánkban
nincsenek digitális eszközök, amik vannak, azok is elvavultak. Hogyan tanítsak
így IKT-val?- hangzik el a kérdés. Alapvető eszközpark nélkül tényleg nem lehet
hatékony IKT-oktatást véghezvinni, de szerintem valamennyire kiküszöbölhető a
probléma. Például azzal, hogy a diákok használhatják saját eszközeiket is
otthon vagy az iskolában. Ez ugyan több kérdést is felvet, de megfelelő
szabályozással akár működhet is.
Számos pedagógus félelemként éli meg
azt, hogy a tanulók sok esetben jobbak náluk informatikában. Ez szorosan összefügg a fentebb felvázolt
bennszülött-bevándorló problémával. Tapasztalatom szerint sok diák nagyon ügyes
egyes játékokban, vagy a közösségi média használatában, de egyszerű
problémákkal sem tudnak megbirkózni. (Például sokan nem tudnak képernyőképet készíteni,
vagy elmenteni dokumentumokat más formátumban). A tanuláshoz kapcsolódó
alkalmazásban viszont a pedagógus jobb, mert ismeri a programot. Szerintem nem
kell félni a diákok fogadtatásától sem, mert sokszor nyitottak az újfajta
feladatok felé, és ha a saját szintjüknek megfelelő, nem öncélú feladatokkal
találkoznak, motiváltabbak lesznek. Ráadásul tanulhatunk is tőlük. Ez sokszor
nehéz, mert a szerepek felcserélődésével jár, de megfelelő kommunikációval
kezelhető.
Problémaként felvetődhet az is, hogy
a feladatok, tananyagok elkészítése
rengeteg idővel jár. Ez teljesen igaz lehet, főleg akkor, ha a programot is
meg kell ismerni. Azonban a digitális tananyagokat rendszerint csak egyszer
kell elkészíteni. Utána többször is fel lehet használni, és ha módosítani
akarjuk őket, csak szerkeszteni kell rajtuk. Ráadásul sokszor a munkaformák is
megváltoznak a digitális anyagok felhasználásával. Vannak olyan órák, amikor
csak a tervezés és tananyagszerkesztés vesz el sok időt: a tanórán a pedagógus
szerepe lecsökkenhet, a tanulók elsősorban a feladatokra készítik el.
Sokszor
problémát jelenthet az is, ha a tanulók
megunják az IKT-anyagokat. Az új megoldások és módszerek az újdonság
erejével hatnak, és motiválttá tehetik a tanulókat, de ez a varázs gyorsan
elmúlhat. Ilyenkor értékelődik fel a pedagógus szerepe, hiszen nem fontos
mindig ugyanazokat a módszereket és tananyagfajtákat ismételgetni. A megszokás
tényleg unalmassá teheti a tanulást, de tudatos tervezéssel, és változatos
tananyagokkal lehet javítani a problémán.
Sok pedagógus öncélúnak látja az IKT-eszközök alkalmazását. Itt is csak a tudatos
tervezést emelném ki. Tényleg vannak öncélú IKT-alkalmazások, így fontos
végiggondolni, hogy a mi a célunk az eszközzel, mennyire ad új lehetőségeket,
és nem érdemes-e kiváltani hagyományos módszerekkel.
Jó példák
Sok pedagóguskollégát ismerek, akik
digitális bevándorlóként, utólag kapcsolódtak be az informatika világába, és ma
már magabiztosan használják az IKT adta lehetőségeket. Többek között
beszámoltak nekem arról, hogy már eljutottak olyan szintre, hogy ha valamilyen
problémájuk van, akkor nem elsősorban segítséget kérnek, hanem ők próbálják
megoldani problémájukat, többnyire sikerrel.
A megváltozott társadalomban megváltoztak
az oktatás formái, ezzel együtt a tanulók tanulási szokásai is. Komenczi
Bertalan is leírja, hogy „Ma, a 21. század elején a tanári funkciók nem
gyakorolhatók eredményesen az elektronikus információs és kommunikációs
eszközök értő használata nélkül.”[2]
A cikk megjelent:
Hogyan kezdjem
el?– Tanácsok az IKT-s oktatásban járatlan pedagógusok számára
Közoktatási Vezető, 2016. december, 20-21. o.
[2] Komenczi Bertalan: A digitális
pedagógus – Elméleti megközelítések, fogalommeghatározások, 197. o. =
Digitális_de_generáció 2.0, szerk.: Szekszárdi Júlia, Underground kiadó, 2012.
Hi,
ReplyDeleteIt is my pleasure to write here for you to see if you could write something about our DesignEvo on your site.
DesignEvo is an online logo maker for creating professional logos in seconds. Try it out:https://www.designevo.com/. Some of its key features:
* 3000+ professionally designed templates.
* Over one million icons available to search through.
* Hundreds of text fonts and shapes to choose from.
* Fully customizable features.
If you are interested, please feel free to ask me for the coupon to get its premium logo package for free.
A prompt reply would be greatly appreciated.
Best Regards,
Candy
Hi,
ReplyDeleteHave a nice day. Just a quick followup to invite you again to take a look at our http://www.designevo.com/ and share this app on your site. It would be much appreciated if you could let me know any of your ideas. If you are interested in writing about it on your site, please feel free to contact me for the coupon code to get its premium package for free. Thank you.
I'm looking forward to your reply.
Best Regards,
Candy
Hi Candy,
DeleteThank you for your letters. I'm sorry I haven't replied for you. I had many things to do in the school recently :-(
I checked your website and I like this application. I think it is a nice app to use in schoolwork. I appreciate your offer, too. I could write about your site and its use for the coupon code.
I have also a few questions connecting to this. Is it ok to write in Hungarian, or do you need an English post? How much should I write? How did you find my blog? Most of the writings are in Hungarian, I have just some English posts and I didn't really write anything about applications in English.
Best,
András Guba