Pedagógiai
reflexiók egy digitális projekttel kapcsolatban
Az előző posztban egy digitális projekt leírását osztottuk meg. A mostani számban
áttekinthetjük, hogy milyen kérdéseket vet fel egy hasonló projekt megszervezése.
Az intézményvezetők döntéseire is hatással lehetnek az alábbi, a projekttel
kapcsolatos kérdésekre adott válaszok. Milyen előnyei és hátrányai vannak?
Milyen tanári szerepeket vár el? Mit gondolunk tudásnak?
A diákok reflexiói
A decemberi cikkben ismertetésre került
egy kérdőíves felmérés eredménye is. A válaszok nagy részét a decemberi számban
bemutattuk, ám az utolsó kérdés egy nyílt kérdés volt. A kérdés így szólt: Írj rövid (legalább 3-4 mondatos) véleményt
a feladatról! Mi tetszett, mi nem? Mi működött, nem? Miért csinálnál hasonló
feladatokat, miért nem? Mit szólsz az értékelés módjához?
A 29 kitöltő közül
mindenki válaszolt a kérdésre. A legtöbb diáknak tetszett a feladat, és
érdekesnek találták a módszert, mert változatossá tette az órákat, és
használhatták a számítógépet is. Problémaként az oldal technikai nehézségeit
emelték ki (megosztás, javítás szempontjából). Néhányan azt is negatívumnak
látták, hogy túl sok idő ment el vele. Az értékelés módjával nem volt
kifogásuk. Két jellemző véleményt meg is osztunk. (1. ábra)
Tanári reflexiók
A projekt tervezése, kivitelezése és értékelése során
több kérdés is felmerülhet. Először is a digitális
bennszülöttek– digitális bevándorlók problémájával[1] kapcsolatban azt
tapasztaltam, hogy a 15-16 éves tanulók jelentős része sem tudta gond nélkül
használni a programot. Annak ellenére, hogy gyakorlatilag mindegyikük minden
további probléma nélkül használja a közösségi oldalakat vagy játékokat. A
program használata világosan, pontról pontra le volt írva, így is sok tanári
segítséget kértek, és viszonylag sokat hibáztak a program használata közben.
(Például visszatérő hiba volt a megosztás módja). Szerintem a tanulóknak meg
kell mutatni az alkalmazások használatát, lehetőségeit, mert maguktól nehezen
jönnek rá. Ha már is ismerik a hasonló programok logikáját, akkor viszont
gyorsan és hatékonyan meg tudják tanulni a többit is.
A tanári szerep
is megváltozik egy hasonló projekt során. Itt már nem a tanár az egyetlen
ismeretközvetítő, csak segítséget ad, az órai szerepe nagy mértékben
redukálódik. A facilitátori szerep alapján, ha kérik a tanulók, odamegy a
számítógéphez, és segít nekik. Ellenben sokkal több idő megy el a tervezéssel
és az óra utáni értékeléssel, mint egy hagyományos óra során.
Néhány probléma felmerülhet az időkezeléssel kapcsolatban is. A legtöbb tanulónak a két óra elég
volt a projekt elkészítéséhez javításokkal együtt, de voltak néhányan, akik egy
óra alatt is készen lettek. Mit csináljanak ők? Legyen szabad idejük – ezzel
jutalmazzuk a gyors munkát? Segítsenek a többieknek az elkészítésben – lehet,
hogy nem tudnak hatékonyan segíteni, vagy a többiek nem is igénylik?
Készítsenek más feladatot is – ezzel akár lehet differenciálni is. Szerintem az
ilyen típusú kérdések eldöntésében fontos szempont a gyerekcsoport ismerete,
bármelyik válasz lehet célravezető a tanulók ismeretében.
Kérdés, hogy kinek
mit jelent a tudás, vagy a tananyag
elsajátítása. Több diák is jelezte, hogy ezt a tudást rövidebb idő alatt is
meg lehetett volna szerezni. Hagyományos módszerekkel, frontális munkaformával
akár 20 perc alatt is elemezhettük volna a számsorokat. Ezzel szemben a diákok
maguk készítették el a grafikont, ők elemezték, majd visszajelzést kaptak
munkájukról, amit javíthattak is. A 20 perces viszonylag passzív munka helyett
aktívan dolgozhattak, miközben több készségük is fejlődhetett.
Többekben felmerülhet a kérdés, hogy a számítógép csak
informatikai órára való, miért használjuk máshol is? A digitális készségeket érdemes más tanórákon is fejleszteni, mert
így tudják a diákok a különféle területeken felmerülő problémákat
IKT-eszközökkel is hatékonyan megoldani. Ezt a szemléletet erősíti az új NAT
tervezete és a Digitális Oktatási Stratégia is.[2]
Továbbgondolás
A projektet másféle kimenetekkel is át lehet gondolni.
Például nem ugyanazokat az adatsorokat használnák fel a diákok, vagy ők
keresnének adatokat adott témákban. Az elkészült infografikákat megosztanák.
Majd kérdéseket tennének fel az elkészült grafikonokkal és elemzésekkel
kapcsolatban. Ez után pedig másoknak is kell válaszolniuk a kérdésekre, végül a
kérdéseket feltevők ellenőrizhetik a válaszokat. Érdekes, hogy egy hasonló
feladat lehetőségét még egy tanuló is felvázolta a vélemények résznél: „szerintem az ilyen feladatoknak akkor lenne
értelmük, ha egy óra alatt mindenki megcsinálná, mondjuk mindenki más témából,
és akkor össze tudnánk hasonlítani az ábráinkat”. Ezzel a tanulók
gyakorolhatnak olyan képességeket, mint egyéni adatsorok feldolgozása és
elemzése, tudásmegosztás, kooperatív munkaforma.
Az elkészült feladatok látványosak, és jól meg lehet
osztani. Például lehet segítségükkel újságot szerkeszteni egy újabb feladat
keretében. Vagy meg lehet osztani az iskolai honlapon, és bemutatni a szülőknek
az elkészült feladatokat.
Előnyök
·
változatos munkaforma
·
digitális tartalomfeldolgozás
·
aktív tanulói munka
·
készségfejlesztés: adatfeldolgozás értékelés,
digitális kompetencia
·
továbbfejlesztési lehetőség
|
Hátrányok
·
több felkészülési idő
·
tapasztalatok lehetséges hiánya (tanár és diák
oldalról)
·
több időt vesz el a munka, mint hagyományos
módszerekkel
·
elsősorban PC vagy laptop alkalmazásával
|
Összegzés
A projekt során a diákok
sok tárgyi ismeretet nem szerezhettek, viszont olyan készségeket sajátíthattak
el, amik hosszú távon produktívak. Adatsorból grafikont szerkeszthettek,
elemzést készítettek, produktumukat megoszthatták. Mindehhez segítségül hívták
a digitális eszközöket.
Gif-kép forrása: https://www.murmerstore.com/img/cs.gif
[1] Az elméletről bővebben: Hogyan kezdjem el?– Tanácsok az IKT-s
oktatásban járatlan pedagógusok számára
Közoktatási
Vezető, 2016. december, 20-21. o.
[2] lásd: Pillérek – A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia bemutatása, Közoktatási
Vezető, 2017. február, 20-21. o. és A digitális műveltség fejlesztése a NAT
tervezetében, Közoktatási Vezető, 2018. október, 12-13. o.
No comments:
Post a Comment