Infografika a
gyakorlatban
Hogyan
működik egy digitális projekt a gyakorlatban? Milyen buktatókkal kell
szembenéznünk? Hogyan javítsuk a felmerülő hibákat? Mit gondolnak a diákok a
digitális tanulási formáról? Az alábbiakban fenti kérdésekre keresünk
válaszokat egy megvalósult miniprojekttel kapcsolatban.
Miniprojekt órai munkában |
A projekt összesen két órából állt,
és mind a két csoport informatika teremben tudta a feladatokat végezni – ami
viszonylag sok szervezési munkát igényelt. A munka során az infogram.com
programját használtuk. Az alkalmazás ingyenes volt, de angol nyelvű. Mivel
kéttannyelvűs osztályban történt a feladat megoldása, ez nem jelentett
problémát. A diákok a programot az óra előtt nem ismerték. A szoftver
használatát külön nem mutattam meg nekik, csak leírás alapján ismerhették meg a
munkafolyamat részleteit.
Hogyan lesz
adatsorból grafikon?
A Rendszergazda rovatában már korábban is szó volt az infografika
fogalmáról és felhasználási lehetőségeiről[1]. Az alábbiakban viszont
egy gyakorlat visszajelzéseiről olvashatunk.
A diákok előzőleg kaptak egy
adatsort (táblázatot) a legnagyobb brit városok népességéről 2001-ben és
2018-ban. Egyben egy közös általunk használt digitális felületen megosztottam
velük a feladat részletes leírását. A leírásban 12 pontban leírtam, hogy mit
kell csinálniuk a programban (milyen menüsorban mit kell csinálniuk, mit hogyan
érdemes szerkeszteniük, stb.) Egyben az elemzés szempontjait is megadtam. A
tanári instrukciók és a beadandó elemzés is angolul történt.
Az első órán a diákok nagy részének
sikerült elkészíteni a grafikonokat és az elemzéseket. Az elemzésben egyrészt
le kellett írni, hogy mit látnak a grafikonokon, milyen változások történtek,
majd okokat kellett keresni a változásokra. A leírásnak legalább nyolc
mondatnak kellett lennie.
Miután kész lettek a feladattal, egy
Google közösen szerkeszthető dokumentumban megosztották a kész infografika
linkjét. Aki nem készült el az órán, az házi feladatként adott időre befejezte.
A következő órára megnéztem a feladatokat, és a Google táblázatban részletes
visszajelzést írtam nekik (főleg nyelvtani, tartalombeli és szerkesztési hibák
miatt). Valamilyen hibája gyakorlatilag mindenkinek akadt. A második órán
mindenki kijavíthatta a hibáit. Miután még egyszer megnéztem a javításokat,
mindenkinek ötöst adtam a munkáért. (1. ábra)
Problémák és
megoldásuk
Maga a program könnyen használható
volt, és előtte le is teszteltem, mégis hozott meglepetéseket. Egyrészt volt
olyan link, ami nem működött a javítás után – újra meg kellett osztani a
táblázatban. Másrészt két tanuló nem tudott belépni a felületre jó jelszóval
sem. Sok diák a felső címsor linkjét osztotta meg, de ez nem működött, csak a Share (megosztás) menüpont linkje.
Az órai szerkesztés során derült ki,
hogy a grafikonok oszlopai nem látszódnak jól. Mivel millióban voltak megadva
az adatok, így például a kicsit több, mint fél milliós Sheffield 0,5-es adata
alig látszódott. Ugyan a grafikonok magasságát lehetett állítani, viszont így
torzan néztek ki, és nem látszódtak a városok feliratai. Így megkértem a
diákokat, hogy váltsák át az adatokat 100 ezres méretre.
Diákok
visszajelzései
A feladatok elvégzése után a diákok
egy nyolc kérdéses kérdőívet töltöttek ki visszajelzésként. A visszajelzések
birtokában érdekes megállapításokat tehetünk.
Arra a kérdésre, hogy mennyire tetszett a feladat, egy tízpontos skálán
46% 8-ast adott. Majdnem ötödük 9-est vagy 10-est adott a skálán. A diákok
jelentős része (72 %-a) soha vagy csak egyszer készített hasonló feladatot. Ebből
43% soha nem készített ilyen típusú projektet. Viszont több, mint 80% azt
gondolja, hogy a feladat szorosan kapcsolódik a célnyelvi civilizáció óra
anyagához.
Megkérdeztem tőlük, hogy miben
fejlődhettek a feladat megoldása során. A legtöbbjük a brit civilizációról
alkotott ismeretekben fejlődhetett, e mögött csak kicsivel maradt le az
informatikai képességek. (2. ábra) A diákokat megkértem, hogy osztályozzák a feladat
nehézségét informatikai és az angol nyelv szempontjából is. Körülbelül azonos
nehézségűnek találták – legtöbben tízes skálán 3-ast adtak rá. (3. ábra) Viszont
informatikai szempontból többen találták hármasnál nehezebbnek, angolból inkább
még a hármas osztályzatnál is könnyebbnek gondolták.
|
[1] Adatvizualizáció – Hogyan
segítenek az infografikák az oktatásban?
Közoktatási
Vezető, 2013. november, 60-62. o.
A cikk megjelent: A digitális
oktatás tanulságai 1. rész – Infografika a gyakorlatban
Közoktatási Vezető, 2018. december,
12-13. o.Gif kép forrása: https://cdn.dribbble.com/users/49302/screenshots/999862/infographics.gif
No comments:
Post a Comment