Friday 21 October 2016

Dolgozatszerkesztő programok pedagógusoknak



Jó dolgozatot szerkeszteni nehéz. Egyrészt a megfelelő tudásanyagot kell mérni megfelelő mélységben, másrészt úgy kell megszerkeszteni, hogy a diákok könnyen megértsék a feladatokat, és jól tudjanak válaszolni a kérdésekre. A dolgozatszerkesztő programok segíthetnek a dolgozatok formai szerkesztésében, viszont a tartalmi szerkesztés továbbra is a pedagógusokra hárul.




A szerkesztőprogramok előnyei és hátrányai
A bemutatott alkalmazások sok esetben gyorsíthatják és egyszerűsíthetik a pedagógusok mindennapi munkáját. Egyszerűen szerkeszthető sablonokat kínálnak fel, amelyeket tartalommal megtöltve könnyedén megoszthatunk digitálisan vagy papíron kioszthatunk. Ha az online formát választjuk, akkor a tanulók otthon vagy az iskolában töltik ki a teszteket, és az interneten keresztül elküldik tanárjaiknak a megoldásokat. A számítógép a dolgozatokat „kijavítja”, a pedagógusoknak csak az értékelés feladata marad. Ha papíron kinyomtatva adjuk oda a dolgozatot, akkor egy könnyen átlátható formában szerkesztett dolgozatot kapunk, amit gyorsan ki tudunk javítani.
A szerkesztőprogramokkal készített feladatok típusainak száma viszont korlátozott. Elsősorban zárt végű teszteket (többszörös választás, igaz-hamis állítások, párosítás, stb.) szerkeszthetünk velük. Nyílt végű teszteket nemigen lehet velük generálni, mivel a számítógépnek a megoldókulcsban egyértelmű válaszokat kell megadni. Például, ha a tanulók rövid válaszként szavakat definiálnak, többen is jó megoldást adhatnak annak ellenére, hogy válaszuk a szavak szintjén különböző lesz. Csak olyan kérdéseket tud kezelni a számítógép, melyekre csak egy jó válasz lehetséges. Például ilyenek lehetnek dátumok, írók születési helye, versek címei, stb. Ezekben az esetekben is nagyon oda kell figyelni a pedagógusoknak, hogy megfelelő módon tegyék fel a kérdéseket.

Hogyan szerkesszünk dolgozatot?
            Az alábbiakban bemutatott ingyenes programok sajnos mind angol nyelvűek, de alapfokú nyelvismerettel könnyen elsajátítható használatuk.
            A Testmoz (www.testmoz.com) alkalmazásával különféle egyszerű teszteket generálhatunk. Az ingyenes program nyitóablakjában a Make a test vagy a Build (Készíts tesztet) menüpontokkal indíthatjuk el a dolgozatszerkesztést. Miután megadtuk a dolgozat címét (később módosíthatjuk is) egy jelszót kell beállítanunk, mellyel online szerkeszthetjük később is dolgozatunkat. A következő ablakban a program figyelmeztet, hogy mindenképpen jegyezzük meg a dolgozat URL-jét, mert így tudjuk csak megosztani vagy újraszerkeszteni. (Ez jellemzően a www.testmoz/ után levő számsort jelöl). A szerkesztőablak alján számozott lépésekkel szerkeszthetjük tovább a dolgozatot.
A 2. pontra kattintva (Adjust settings) egy bevezetőt írhatunk a dolgozathoz, illetve egy üzenetet szerkeszthetünk, ami megjelenik, ha beadták a diákok a dolgozatot. A Passcode (belépőkód) mezőbe egy kódot írhatunk, mellyel diákjaink beléphetnek a dolgozat megírásához. Ha nem adunk meg kódot, bárki megírhatja a tesztet. Alul kiválaszthatjuk, hogy milyen visszajelzést kaphatnak a tanulók a test megírása után (pontszám- score, vagy jó és rossz válaszok megmutatása – quiz outline). Olyan opció is választható, hogy a kérdéseket felcserélje időről időre (Randomize…). A változásokat a Save (mentés) gombbal menthetjük el.
A következő ablakban a kérdéseket szerkeszthetjük az Add questions (kérdések hozzáadása) gombbal. Először a kérdést szerkeszthetjük meg a legfelső panelban, majd az alatta levő legördülő menüben kiválaszthatjuk a kérdés fajtáját (Type). Választhatunk az igaz/hamis, egyszeres választás, többszörös választás, rövid nyílt válasz feladattípusok közül. Az első három típusnál nekünk meg kell jelölni a helyes választ, hogy a számítógép elkészíthesse a megoldókulcsot. Végül megadhatjuk azt is, hogy hány pontot adjuk feladatonként. (Érdemes
1 pontot adni itemenként.)

1.ábra: a teljes teszt elérhető:


Ha elkészültünk a kérdésekkel a felső menüsorban a Publish (közread) gombra kattintva oszthatjuk meg a kérdéssort. A kérdést a kapott URL-lel oszthatjuk meg, vagy szerkeszthetjük újra. Ha kitöltjük a tesztet, az összes kérdésre válaszolni kell, ha valamelyik kérdést kihagyjuk, a program pirossal jelöli meg a hiányzó részt. Annak ellenére, hogy a program támogatja a magyar ékezeteket, az instrukciók is angolul jelennek meg, például a tanulók a true/false gombok közül választhatnak az igaz/hamis feladattípusban. (1. ábra)
Értékelésnél is ezt a linket kell beírni a címsorba, csak ilyenkor az Admin login (szerkesztő belépése) ablakban kell begépelnünk az először megadott jelszónkat. A belépés után láthatjuk a fenti Reports (jelentések) menüben, hogy hányan és kik töltötték ki a tesztet, és feladatonként milyen eredményeket értek el. Az elért eredményeket CSV fájlban menthetjük el, amit Excelben tovább szerkeszthetünk.

2.ábra: Nyelvi beállítás az easy TestMaker-ben

Az easy TestMaker hasonlóan működik, mint az előző program, de több szerkesztési lehetőséget ad, és szebb felületen dolgozhatunk. A felső menüsorban a Question (kérdés) gombbal adhatunk a dolgozathoz új kérdést. A program a Testmoz kérdéstípusait is tudja szerkeszteni, de felajánl lehetőséget párosítás (match) és hiányzó szavak kitöltése szövegben (fill in the blank) feladattípusokra is. Az alkalmazásban beállíthatjuk a megjelenő nyelvet is, így magyarul jelenhetnek meg az igaz/hamis szavak is. Ezt a beállítást a felső menüsor Setup/Question formating/True & False… menüben tehetjük meg, ahol beírhatjuk milyen szó jelenjen meg a true (igaz) és false (hamis) szavak helyén. (2. ábra)
Ha kész vagyunk a teszttel, akkor felső menüsorban az Onlie/Publish… gombbal menthetjük el és oszthatjuk meg. Itt beállíthatjuk, hogy mettől meddig legyen elérhető a teszt, és egy kódot is kapunk, mellyel a tanulók beléphetnek. A dolgozatot egy linkkel oszthatunk meg (Test link). Ha a tanulók online oldják meg a tesztet, akkor kérdésenként válaszolhatnak, és alul a Review (átnéz) gombbal nézhetik meg a további kérdéseket, vagy ugrálhatnak a kérdések közt. Az diákok sajnos nem kapnak automatikus visszajelzést az eredményükről az ingyenes verzióban, viszont a tanárok megnézhetik a diákok eredményeit a felső menüsor Onlie/results menüje alatt.

forrás: Közoktatási Vezető, 2016. szeptember, 18-19. o.

No comments:

Post a Comment