Saturday 12 November 2016

Bevezetés a Smart Notebook interaktív táblaprogramhoz



Sokféle interaktív tábla létezik, és sokféle szoftver kapcsolódik hozzájuk. A Smart Notebook az egyik legkönnyebben kezelhető felülettel rendelkezik. Egyszerűen és gyorsan lehet vele interaktív feladatokat készíteni. Az alkalmazás segítségével a diákokat is hatékonyan lehet motiválni, mert az aktív tanulás segítségével ők is felfedezhetik a tananyag részleteit, vagy gyakorolhatnak vizuális segédlettel.


Az interaktív táblákról
Az interaktív táblák be- és kimeneti perifériák, segítségükkel vezérelni lehet a számítógépen futó programokat. A táblák kivetítőként is üzemelnek: egy projektor is kapcsolódik a rendszerhez. A projektorral kivetített kép segítségével küldhetünk információkat érintés segítségével a számítógéphez. Leegyszerűsítve úgy működnek az interaktív táblák, mint óriási érintőkijelzők.
Az első interaktív táblák az 1990-es évektől jelentek meg az üzleti életben, de gyorsan rájöttek, hogy az oktatásban is sikeresen alkalmazhatóak. Kiderült, hogy az interaktív táblák hatékony szemléltető eszközök. Segítségükkel szövegrészleteket emelhetünk ki, rajzolhatunk, vagy írhatunk képekre. A hozzáfűzött objektumokat (rajzokat vagy szövegeket) el is menthetjük, és meg is oszthatjuk később.
Ezen kívül a tanulók számára olyan feladatokat is lehet készíteni, melyek nemcsak a szemléltetést segítik, hanem a diákok is bekapcsolódhatnak aktívan a tanulási folyamatba. A diákok nemcsak passzívan ülnek a helyükön, hanem több érzékszervüket (látás, hallás, tapintás) is felhasználva aktív részesei lesznek az iskolai munkának.

A programról
A Smart Notebook (magyarul okos jegyzetfüzet) programjának használata könnyen elsajátítható azon pedagógusok számára, akik használni tudnak egy szövegszerkesztő vagy prezentációkészítő alkalmazást. A program magyar nyelven is elérhető, és triálverziója ingyenesen letölthető 45 napos időtartamra[1].
Programot a fejlesztők folyamatosan frissítik, ma már a 16.1-es verziója is megvehető.[2] A programhoz szavazórendszer (Smart Response) is kapcsolható, a kapcsolódó eszközökkel a tanulók interaktívan egyénileg vagy csoportosan feladatokat oldhatnak meg.
Az alkalmazás segítségével a pedagógusok saját maguk is készíthetnek feladatokat az eszközök segítségével, de a programba beépítve feladatsablonokat is találhatunk (Lesson Activity Toolkit). Az előre elkészített interaktív sablonokat csak tartalommal kell az oktatóknak megtölteniük.

A program használatáról
            A programba belépve egy üres oldal látható felül menüsorral, eszközökkel, baloldalt menüsorral. (1. ábra) A felületre beilleszthetünk egy vagy több képet (felső menüsor/beillesztés/kép…). A képeket nagyíthatjuk a jobb alsó sarkában levő pöttyel, vagy forgathatjuk a felül középen elhelyezkedő zöld ponttal. A képekre írhatunk szövegeket a felső eszköztárban levő pirossal aláhúzott A betűt mutató ikonnal. Ezt megtehetjük a számítógépünkön is, de az interaktív táblán is a megjeleníthető billentyűzet segítségével. 
1.ábra: Könnyen használható eszközök

A képre rajzolhatunk is egérrel vagy az interaktív táblán található eszközökkel. A rajzolás az eszközök menüsorában található kis tollak ikonjára való kattintással indul. A program többféle rajzeszközt és módot felajánl a szabad kezű rajzoláshoz.
A képekhez mellékelhetünk még az eszköztárból alakzatokat, táblázatot is. A különböző objektumokat együtt vagy külön-külön is mozgathatjuk. Ha együtt szeretnénk mozgatni az objektumokat, akkor a kiválasztás (fekete nyíl) ikonjával kijelöljük őket, és a jobb egérgombbal rákattintva a csoportosítás funkciót választjuk ki.
Az oldalt egy vetítővászont ábrázoló ikonnal el is takarhatjuk. Ezt a funkciót akkor érdemes használni, ha a diákoknak nem akarjuk az egész oldalt felfedni először, csak részleteiben. Ilyenkor fent a kis szürke pontot megérintve húzhatjuk le vagy fel a képernyő-árnyékolást. Ha ki szeretnénk kapcsolni az árnyékolást, a jobbra fenn található piros X jellel tehetjük meg.
Az elkészült alapképeket és a hozzá készült rajzokat és szövegeket együtt is el lehet menteni. A program több lehetőséget is felajánl: alapbeállításként a saját formátumába (notebook fájl) lehet elmenteni, de exportálhatjuk képként, pdf-ként, weblapként vagy power pont prezentációként is. (felső menüsor/fájl/mentés vagy fájl/exportálás másként…)

A program iskolai felhasználásáról
            A programot jól fel lehet használni tantárgytól függetlenül órai munkára. Például a hatékony lehet kollaboratív munkában ötlettérképek létrehozásában. A tanulók csoportmunkában létrehoznak ötlettérképeket (különböző vagy azonos témában). Egy tanuló kimegy a táblához, és felvázolja ötlettérképét. A többi csoportok tagjai pedig kiegészíthetik. Az elkészült ötlettérképeket elmenthetjük, és interneten megoszthatjuk. Mindezt a programban úgy lehet megoldani, hogy színes objektumok segítségével elkészítjük az ötlettérkép vázát, a diákoknak csak bele kell írni a megfelelő információkat.
            Jól felhasználható a program képek kiegészítésére vagy módosítására. Például rá kell írni a főbb csontok neveit egy csontváz képére, vagy egy térképen bejelölni a tavaszi hadjárat főbb állomásait. Ezt a feladattípust megszerkeszthetjük nyúlt végű feladatként, de zárt végűként is. Ebben az esetben objektumokat készítünk el címkékkel, amiket a megfelelő helyre kell csak húzni a képen. (2. ábra)
2.ábra: Húzd be a magashegységi tájak tulajdonságait leíró címkéket a megfelelő helyre!

            A Lesson Activity Toolkit csomagjában (bal menüsor felülről a második ikon egy kis festményt ábrázolva) számtalan jól használható feladatsablon található. Az Activities mappájára kattintva választhatjuk ki a nekünk tetsző feladattípusokat. Az image match (képpárosítás) sablonjával képeket és szövegeket párosíthatunk. A feladatok szerkesztéséhez egy ablak töltődik be: balra fenn az Edit (szerkesztés) gombbal kezdhetjük el a munkát. A képek helyét jelölő négyzetekbe húzhatjuk be a képeket, alájuk pedig a szövegdobozba írhatjuk a megfelelő címkéket. Alul kiválaszthatjuk, hogy hány képet tartalmazzon a feladat. Az OK gombbal fejezhetjük be a szerkesztést. Az eredmény egy jól használható képpárosítós alkalmazás, melyben csak a képhez kell húzni a megfelelő címkét. A program ellenőrzi a megoldásokat (Check gomb), vagy meg is oldja helyettünk a feladatot (Solve gomb). (3. ábra)
3.ábra: Az ellenőrzés után
 A cikk megjelent: Közoktatási Vezető, 2016. november 20-21. o.


[2] A cikkben a 11.1-es verzió kerül ismertetésre.

No comments:

Post a Comment