Tuesday 9 May 2017

A Redmenta használatáról



Vörös menta
A Redmenta feladatszerkesztő és használata

Ha munkánk során egy online kitölthető feladatlapot szeretnénk szerkeszteni magyar nyelven, aminek a válaszait azonnal is ellenőrizhetjük, akkor érdemes felhasználni a Redmenta programját. Szerkesztése nemcsak egyszerű, hanem gyors is. A tanulók a válaszaikat a számítógép mellől vagy a telefonjukon tudják megadni, és a program ki is értékeli a feladatlapokat.


A programról
A Rendszergazda oldalain már bemutattunk dolgozatszerkesztő programokat[1], és például a Google űrlapjaival[2] is lehet internetes teszteket létrehozni, de direkt online tesztszerkesztő programot még nem ismertettünk. Az alkalmazást egy magyar startup cég hozta létre, többek között éppen azért, hogy megkönnyítsék a pedagógusok munkáját. A program segítségével a pedagógusok időt és energiát spórolhatnak meg, mert a kiértékeléssel nem vagy csak keveset kell bajlódniuk. Céljaik között a tanulók digitális készségfejlesztése is található, mivel egy online teszt kitöltéséhez IKT készségek is kellenek[3].
A program a redmenta.com vagy a redmenta.hu oldalakról érhető el. Az alkalmazás alapvetően magyar nyelvű, de lehet angol vagy német nyelven is használni. Ebben az esetben a feladatok instrukciói is idegen nyelvűek lesznek.
 
1. ábra: Alul látszik, hogy mennyi idő van hátra a feladatlap kitöltéséhez, és mennyi oldalt kell még kitölteni.
Hogyan szerkeszthetek feladatlapot?
1.ábra: Alul látszik, hogy mennyi idő van hátra a feladatlap kitöltéséhez, és mennyi oldalt kell még kitölteni.
            A regisztráció után érdemes a felső menüsorban jobbra levő Direktcím nevű gombra kattintani. Itt az oldal alján bemutató feladatlapok látszódnak (demo 1-3), melyek megnyitása után megnézhetjük, hogy milyen feladatokat készíthetünk a program segítségével, és egy feladatlap hogyan is néz ki. (1. ábra)
Feladatokat a felső menüsor bal oldalán a Feladatlapok menüjében hozhatunk létre. A menüben felül az Új feladatlap létrehozása gombra kell kattintani. Ekkor egy előreugró ablakban megadhatjuk a feladatlap nevét, leírását (nem kötelező), de létrehozhatunk egy Smart testsheet-et is. Az utóbbi funkció használatával címkék beírásával a program a már elkészített publikus feladatokból generál egy tesztet, amit szerkeszthetünk is.
Ha létrehoztuk a feladatlapot, akkor a szerkesztőablakban találjuk magunkat. A fenti menü jobbról második gombjával hozhatunk létre új feladatokat. A feladat megadása után több opció közül is választhatunk. Kiválaszthatjuk a feladattípust (2. ábra); megjelölhetjük, hogy a kitöltéskor a válaszok véletlenszerű sorrendben jelenjenek meg; adhatunk válaszmagyarázatot; csatolhatunk címkéket a feladatlaphoz; illetve megoszthatjuk publikusnak vagy privátnak a feladatlapot. A véletlenszerű sorrend segíthet abban, hogy jól begyakorolják a diákok a feladatokat, ha többször is kitöltik a tesztet. Ha meg órai dolgozatként használjuk fel a feladatlapot, akkor ebben az estben a diákok nehezebben tudnak egymásról lesni. A válaszmagyarázat használata akkor lehet hasznos, ha házi feladatként adtuk meg a feladatlapot, ilyenkor a tanulók visszajelzést kapnak a válaszok hátteréről.
2.ábra: Változatos feladattípusok

A feladatok szerkesztését segíti egy képletszerkesztő is, de a feladathoz csatolhatunk képet vagy egyéb csatolmányt is. A szerkesztőfelületen még youtube-link beillesztésére is van lehetőség. Ha készen vagyunk a feladattal, akkor alul a Mentés gombbal menthetjük el.
Ez után a program rákérdez az értékelés súlyára: megadhatjuk, hogy hány pontot ér egy-egy feladatrész. Ha készen vagyunk a feladattal, akkor hasonló módon további feladatokat hozhatunk létre a feladatlapon.

Kitöltési beállítások, értékelés
            Az alkalmazás használata egyszerű, mégis sok szerkesztési lehetőséget ajánl fel, ezáltal a feladatlapjainkat a tanulócsoportokhoz szabhatjuk. A fenti menüsorban balra a Kitöltési beállítások gombbal megadhatjuk, hogy mettől meddig tölthető ki a teszt, illetve mennyi ideig dolgozhatnak a diákok a teszten. Beállítható az is, hogy hányszor lehessen kitölteni (akár végtelenszer is), de az eredmények visszajelzését is el lehet menteni (azonnal mindent, vagy csak tanári jóváhagyás után kapják meg a diákok a feladatok eredményeit). Végül módosítható az is, hogy a feladatokat véletlenszerű sorrendben mentse-e el. Ezzel a funkcióval a tanulók közös munkáját nehezíthetjük meg egyéni munka esetén.
            Az Értékelés menüjében pedig a végső értékelés lehetőségeit módosíthatjuk: a kitöltés végén milyen visszajelzést kapjanak a tanulók. Ez lehet százalékok alapján kapott számmal (jeggyel) való értékelés vagy szavakkal való (jól sikerült; gyakorolj még, stb.) értékelés is. A beállítástól függően a tanulók azonnal láthatják az eredményeiket. Viszont a szerkesztő tanárok nemcsak a diákok végső eredményeit nézhetik meg, hanem azt is, hogy mit rontottak el egy-egy feladatban. Így visszajelzést kaphatnak, hogy mit kell még a csoporttal gyakorolni.

Keresés, megosztás
            A feladatlapokhoz direktcímet is adhatunk (a feladatlapra kattintva balra lenn). Ekkor a diákoknak csak be kell írni a szót vagy kódot a jobbra fenn található Direktcím menübe. Természetesen a felső menüben megtalálható keresőablakba is be lehet írni a feladatlap címét, vagy valamelyik megadott címkéjét. Így mások feladatlapjai között is kereshetünk. A feladatlapot be is ágyazhatjuk honlapunkba vagy blogunkba a beágyazási kód segítségével.
A kész feladatlapokat különféle módon publikálhatjuk (jobbra a feladatlap menüjében). Megoszthatjuk bárkivel a világon, de korlátozhatjuk regisztrált felhasználók vagy csoportok számára is. Csoportot a felső menü Csoportok fülénél lehet létrehozni az Új csoport létrehozása gombbal.  Ezt kétféleképpen lehet megtenni: vagy a diákok jelentkeznek be, vagy a tanár hívja meg őket a csoportba.
Megjelent: Közoktatási Vezető, 2017. április, 20-21. o.

[1] Gyorsteszt – Dolgozatszerkesztő programok pedagógusoknak, Közoktatási Vezető, 2016. szeptember, 18-19. o.
[2] Tanuljunk felhőben! – A Google Drive iskolai alkalmazásai, Közoktatási Vezető, 2013. február, 60-62. o.

No comments:

Post a Comment