Sunday 22 April 2018

A ClassroomScreen használatáról


Kütyütár
A rovat mostani számában olyan alkalmazásgyűjteményt mutatunk be, ami a mindennapi tanári munkát segítheti egyszerű módon. Nemcsak tantárgyfüggetlen, hanem életkorhoz sem kötött: hasznos segítséget nyújt a pedagógiai munkához. Olyan háttéralkalmazás, mely segítségével megkönnyíthetjük oktatási-nevelési munkánkat.


Kezdőfelület tanároknak
            A ClassroomScreen (’osztálytermi képernyő’) olyan alkalmazás, ami keretet adhat elsősorban az interaktív táblákhoz kapcsolódó órákhoz. (Ha nincs interaktív tábla, az sem baj, elég egy projektor és egy vetítővászon is használatához.)  A könnyen elsajátítható használat, a magyar nyelvű menürendszer és a hasznos alkalmazások miatt sokat segíthet az órák szervezésében. Az alkalmazásgyűjteményt egy hollandiai pedagóguskolléga, Laurens Koppers fejlesztette hiánypótló céllal. Azt szeretné, hogy amíg tudja üzemeltetni az oldalt, ingyenes legyen a felület, és regisztráció nélkül el lehessen érni.
 
1. ábra - Az alsó menürendszer
            Az oldalra a https://classroomscreen.com/ címen juthatunk el. Digitális eszközöket tanórán gyakran használó pedagógusoknak kezdőoldalnak nagyon ajánljuk. A tulajdonképpeni alkalmazások az alsó menüben találhatóak. (1. ábra)
Miben segíthet az oldal a tanároknak?
Az alsó menü bal oldalán választhatunk nyelvet. Akár 48 közül is választhatunk, természetesen köztük a magyart is. A háttér menüpontban különböző háttérképek vagy egyszínű hátterek közül választhatunk, de feltölthetünk saját képeket is. Ha a Live (élő) kamerára kattintunk, akkor a számítógép vagy mobileszköz kamerájának a képét teszi be háttérként a program. Ha képet választunk háttérnek, jó bemelegítő feladattal kezdhetjük az órát: mihelyst belépnek a tanulók a tanterembe, egy vizuális segédlettel találhatják szembe magukat.  Feladatként lehet találgatni, hogy mi látható a képen, hogyan kapcsolódik az előző vagy az elkövetkező órához. Ha pedig az élő videó képet tesszük be háttérnek, egy képi visszajelzést adhatunk az osztálynak osztálytermi munkájukról vagy magatartásukról.
A következő menüpontban véletlenszám-generátort találhatunk. A 21. században, a digitális világban a tanárok már nem a naplót lapozgatják, hogy ki feleljen, hanem egy applikációval választják ki a felelőket. Így természetesen nemcsak felelőket választhatunk ki, hanem feladatot megoldókat is. A programba beírva neveket, a program kiválaszt egy-egy tanulót a Choose (választás) gombbal. A felső üres téglalapba írhatjuk be a neveket enterrel elválasztva. Az osztályok neveit el is menthetjük, de be is tölthetjük a névsorokat (bal felső gombok). A menüpont másik funkciójaként kockát dobhatunk digitálisan – akár hármat is. (2. ábra)
A következő menüpontban egy mikrofont találhatunk, ami bekapcsolva kijelzi az osztály zajszintjét. Be lehet állítani az mikrofon érzékenységét, és a zajszint mértékekét – ha pirosra vált a kijelző, túl hangos az osztály.
 
2. ábra- Kit feleltessünk ma?
A balról az ötödik menüpontban egy QR-kód készítő alkalmazást találhatunk. Ha bemásolunk egy adott honlap címét, akkor a program QR-kódot generál hozzá. A QR-kódok lehetséges iskolai használatáról a Közoktatási Vezető magazin egyik korábbi számában írtunk részletesen[1].
            A következő két menüben rajzeszközök találhatóak, az egyik kisebb ablakban nyílik meg, a másik az egész képernyőben. A nagyobb képernyőben megnyíló menüpont több lehetőséget ajánl fel. Például egyszerű színes alakzatokat vagy szabadkézi rajzokat készíthetünk. Itt grafikus hátteret is választhatunk, például füzetlapra hasonlító vonalas vagy kockás felületet. A programban egyszerű szövegszerkesztő is be lett építve. Ebbe az ablakba akár tankönyvrészleteket is bemásolhatunk, majd módosíthatunk (például kiemelhetünk).
            A munkafázisok szimbólumai is megtalálhatóak a menüsorban. Egy kattintás elég arra, hogy láttassuk a tanulókkal a különböző instrukciókat. Négy közül választhatunk: csendben csak suttogj, kérdezz a melletted ülőtől, dolgozzatok együtt. Ezekkel a vizuális segédletekkel is megerősíthetjük felszólításainkat.
A jelzőlámpa segítségével a szokásos három színt mutathatjuk meg. Ezzel megmutathatjuk a zajszint mértékét, vagy jelezhetjük, hogy a tanárt zavarhatják-e kérdéseikkel. Ha a tanulók saját eszközzel is rendelkeznek, akkor itt jelezhetik azt, hogy mennyire haladtak előre munkájukban.
Az időzítő funkciója visszaszámlálót és stopperórát is magában foglal. Ha a visszaszámláló beállított ideje lejárt, akkor hangjelzéssel figyelmezteti a diákokat az idő lejártáról. A stopperóra pedig részeredményeket is képes mutatni. Végül az óra a valós időt és a dátumot mutatja meg.
Az alkalmazás még egy exit poll (kilépéskor adott szavazat) lehetőségét is megadja. A szavazóprogram használatakor a diákok egy a tanórához kapcsolódó kérdésre válaszolhatnak. Például a Sikerült a tananyagot megérteni? kérdésre érintéssel, emotikonokkal tudnak válaszolni az interaktív táblánál, ha kimennek az osztályteremből. Ez a funkció jobbra lenn található.
3. ábra - Az osztott képernyő

Csoportmunka a program segítségével
Az alkalmazás olyan lehetőséget is felajánl, hogy osztott képernyőt hozzunk létre. Ebben az esetben egy függőleges vonalat húzunk középen a rajzeszközök segítségével. Majd az adott felhasználni kívánt menüre kattintunk, és megnyílik a menüablak. Ebben az esetben egy +1 jel jelenik meg a kör alakú menü alsó részén. Ha ide kattintunk, akkor egy másik ugyanilyen ablak is megnyílik. Így szervezhetjük különböző csoportok munkáját, megmutathatjuk a feladatukat a táblán csoportonként is. Ezzel a differenciálást is elősegíthetjük.
Az alkalmazás használatát az is megkönnyíti, hogy egyes menüket egymás mellett is meg lehet nyitni, akár egyszerre is lehet használni. Például egy képet betöltve rárajzolunk, vagy közben meghallgatjuk az osztály zajszintjét. Ha ki szeretnénk kapcsolni a menüpontokat, akkor csak a menü köre jobb felső sarkában látható X-re kell kattintanunk. A megnyílt ablakokat csoportosíthatjuk, vagy elhúzhatjuk egymástól is. (3. ábra)
A programban a bal felső sarokban látható vonalas ikonra kattintva további funkciókat is találhatunk: tippek leírások, kapcsolat Facebook oldalon, visszajelzés írása vendégkönyvben.
Ugyan a program nem ad forradalmian új lehetőségeket: az adott alkalmazásokat külön-külön könnyen el lehet érni az interneten. Ennek ellenére ötletes, felhasználó- és pedagógusbarát; segítségével akár jó órákat is lehet tartani.

A cikk elkészülésében Ullrich Balázs segített.

A cikk megjelent a Közoktatás Vezető magazin 2018. áprilisi (12-13. o.) számában.


[1] Kincsvadászat okostelefonnal – Ötletek a QR-kódok iskolai felhasználásához, Közoktatási Vezető, 2015. április, 18-19. o.

1 comment:

  1. Hi,

    Have a nice day. Just a quick followup to make sure if you received my last email. Could you please take a look at our https://www.designevo.com/ and share this app on your site? It would be much appreciated if you could let me know any of your ideas. If you are interested in writing about it on your site, we'd love to offer a 100% off coupon code for you and 80% off(39.99*0.2=7.99 / 99.99*0.2=19.99) for your readers to enjoy its premium packages.

    I'm looking forward to your reply.

    Best Regards,

    Candy

    ReplyDelete