Tuesday 27 November 2018

Interaktív alkalmazások a Naprendszer tanulmányozásához


Könnyen le tudjuk írni szavakkal vagy számok segítségével a bolygók távolságát a Naptól, a holdfázisokat vagy az évszakok változását. Mégis sokkal szemléletesebb, ha ezeket a folyamatokat változás közben tudjuk modellezni vagy kézzel fogható példák segítségével ábrázolni. Ezek segítségével a tanulók könnyebben megértik és maguk is modellezhetik a bonyolult csillagászati folyamatokat.



Csillagászat interaktív modellek segítségével
             Az alábbiakban olyan internetes ingyenes programok lesznek bemutatva, melyek segítségével könnyen modellezhetőek a Naprendszer folyamatai. Az alkalmazások könnyen felhasználhatók fizika-, földrajz-, természettudomány vagy természetismeret órákon tanári szemléltetéshez is. Ennek ellenére sokkal jobban megérthetik a folyamatokat a tanulók, ha ők is használhatják a programokat az órán vagy házi feladatként.
Az alábbi alkalmazások olyan lehetőségeket nyújtanak, amelyek segítségével egyes változókat a diákok módosíthatnak, így megnézhetik a Holdat más is időben, más fázisban, vagy a Földet érő beeső napsugarak hajlásszögét más időpontban, más helyen is. Ha a tanári segédletként adott szempontokat is kapnak a megfigyeléshez, akkor tapasztalati tanulás eredményeképpen láthatják a folyamatot rendszerszerűleg is.

Távolságok a Naprendszeren belül

            Milyen távolságra vannak a bolygók egymáshoz képest? Milyen a nagybolygók mérete a Naphoz képest? Beleférne-e a Naprendszer modellje egy tanterembe, ha a Napot 1 méteres átmérőnek vennénk? Az adatokat könnyen meg tudjuk nézni az interneten, de önmagukban a számok nem sokat jelentenek. Ráadásul a diákoknak a nagy számok mögötti valóság igazából elképzelhetetlen.
A méretek érzékeléséhez segítséget nyújthat egy méretarányos modell használata. Egy ilyen modellben emberközeli (méteres, centiméteres) méretekben láthatjuk a bolygók távolságát egymáshoz képes, és a méretüket is jobban el tudjuk képzelni. A modell tagjai egyszerű arányszámítással meghatározhatók. Ez akár tanulói feladatként is elvégezhető tanulói csoportokban. Viszont az internet ebben az esetben is segítségünkre jöhet. Létezik egy olyan alkalmazás, ahol alapadatok beírásával egyszerűen és gyorsan kiszámíthatók a bolygók távolságai és nagyságuk egy adott méretarány-modell szerint.
Az angol nyelvű oldalon[2] beállíthatjuk, hogy milyen méretarányban szeretnénk látni a bolygókat (Model scale 1:__________ után egy számot érdemes beírni). De meghatározhatjuk úgy is az arányokat, hogy mi adunk meg számokat a távolságra vagy a méretre. Például szeretnék, hogy a Nap 1 méter átmérőjű lenne a modell alapján. Akkor milyen nagy lesz a Jupiter? (A program alapján 10,04 cm). E szerint a modell szerint a Naprendszer nem férne bele a tanterembe, mert a Plútó 4222 m távolságra helyezkedne el a Naptól! (1- ábra)
1. ábra: Könnyen használható felület
 
Az alkalmazásban beállíthatjuk, hogy melyik naprendszerbeli égitestet szeretnénk látni (pipával). A számítás után (Calculate gomb megnyomása után) a szoftver kidobja az adatokat táblázat segítségével, ahol láthatjuk a bolygók valós és modell szerinti átlagos távolságát a Naptól (orbit radius average) és az átlagos átmérőjét (Diameter average) adott mértékegységben.
A program ezeken a funkciókon kívül más lehetőséget is felajánl. Ha lejjebb görgetünk, akkor a modellt rávetíthetjük egy digitális térképre. Így megnézhetjük, hogy a Naprendszer modellezhető-e az iskola tornapályáján. A térkép középpontjába a hely hosszúsági és szélességi fokokait kell beírni (Google Maps programjából kiírható), és meglátjuk, hogy egy valós térképre vetítve hol lennének a modell szerint a bolygók. (2. ábra)
2. ábra: Gyakorlatban is kipróbáltuk (Saját kép)

Ez után pedig következhet az élménypedagógia: a tanulókkal eljátszhatjuk, hogy a bolygók a modell szerint milyen távol állnak egymástól. Ehhez csak egy megfelelő méretarányt kell választanunk. A tapasztalat szerint 1:200 000 000 000 arány ráfér egy tornapályára. A tanulók mérőszalag segítségével kimérik a távolságokat, és felállnak a pályára. Így saját maguk is tapasztalhatják, hogy a belső bolygók sokkal közelebb vannak egymáshoz, mint a külső bolygók. Másrészt méretarányos távolságok mellett a bolygók és a Nap mérete nagyon kicsi.

Csillagászati animációgyűjtemény
            Az amerikai Nebraska-Lincoln Egyetem egy jól használható csillagászati szimuláció- és animációgyűjteményt[3] állított össze. A közel ötven interaktív animáció közül csak egyet mutatunk be.
            Tapasztalat alapján a tanulók ugyan megértik az évszakok változását egy egyszerű modell (földgömb és Napot szimuláló lámpa) alapján, de a besugárzás dőlésszögének éves változását adott helyeken nehezebben látják át. Ennek megértésében segít az évszakokat szimuláló animáció[4]. Ennek segítségével beállíthatjuk a Nap-Föld rendszert különböző időpontokra, illetve a megfigyelés helyét különböző szélességi fokokra is. A három animációs ábra három különböző nézetet jelöl. A bal ábrán láthatjuk a Föld és a Nap egymáshoz viszonyított helyzetét. Itt nézetet válthatunk, mintha kívülről,  a Naprendszer egy pontjából néznénk a Nap körül keringő Földet, vagy a Föld szemszögéből is megnézhetjük a Nap keringését. A jobb felső ábra a Nap besugárzását jelzi. Itt a kis megfigyelő emberkét különböző szélességi fokokra állíthatjuk, de az egész rendszert átállíthatjuk, mintha a Napból néznénk a Földet. A jobb alsó ábra a beesési szögeket vagy a napsugárzás intenzitását ábrázolja. Különböző szélességeken más a beesési szög, de a beeső napsugárzás területe is. Alul pedig a csúszkán a dátumot állíthatjuk be. (3. ábra)
3. ábra: A Nap Budapest szélességén október 15-én 33°-os magasságban van
 A cikk megjelent: Közoktatás Vezető, 2018. november 12-13.o .

No comments:

Post a Comment