Saturday 26 October 2019

A Wordwall felhasználási lehetőségei az oktatásban


A Wordwall felhasználási lehetőségei az oktatásban

Ha egy könnyen kezelhető, sokoldalúan felhasználható feladatkészítő programot keresünk oktatási felhasználásra, akkor a Wordwall programja jó választás lehet. Használata megkönnyíti az iskolai digitális munkát, de lehetőséget ad házi feladatok megosztására is. A sokféle feladat segítségével sokoldalú gyakorlási lehetőséget adhatunk diákjaink kezébe.


A programról
Az alkalmazás interneten a https://wordwall.net oldalon érhető el. Az online feladatszerkesztő program felülete és leírásai magyar nyelven is elérhetőek. A program 2018-ban a Londonban évenként megszervezett, a világ vezető oktatástechnológiai kiállításán, a BETT-en díjat kapott az osztálytermi támogató eszközök – tanulás, tanítás, értékelés kategóriában[1].
Ha az alapvető névvel ellátott ingyenes csomagot választjuk, akkor 18 féle interaktív feladatot készíthetünk el, 15 fajta kinyomtatható munkalapot szerkeszthetünk. Sajnos viszont csak egy játékosra tervezhetjük interaktív feladatainkat, és csak 5 feladatot hozhatunk létre.

A feladatok szerkesztése
            Az alkalmazást kifejezetten egyszerű használni egyrészt áttekinthető felülete, másrészt magyar nyelvű leírásai miatt. A bejelentkezés után a program azonnal felajánlja, hogy készítsük el első tevékenységünket. Az alkalmazás számtalan jól használható sablont ajánl fel, amivel megszerkeszthetjük a feladatokat. Például a Találja meg az egyezőket nevű sablon segítségével egy párosítós feladatot szerkeszthetünk. A feladat címének megadása után egyszerűen megszerkesztjük a párokat az adott oszlopokban. A párok nemcsak szövegek lehetnek (például Arany János – Letészem a lantot), hanem képek is. A fenti példa esetében lehet az író neve mellé egy képet csatolni, de lehet csak a képet a pár egyik tagjaként csatolni. Képeket az Adja hozzá – Kép gombbal lehet csatolni, ahol keresőprogram segítségével választhatunk ki képeket. Ezzel a módszerrel még akár magyarul is releváns és jó minőségű képeket lehet találni.
 
1.ábra: Párosítható fogalmak és képek.
Ezzel a módszerrel legalább 3 párt, legfeljebb 20 párt szerkeszthetünk meg. Új sort (párokat) az alul elhelyezkedő + jellel illeszthetünk be. Az elkészült feladatlapot alul a Kész! gombbal menthetjük el. Az eredmény egy interaktív feladat lesz, ahol középen találhatjuk meg a nyomot (leírást), és alul választhatunk a válaszok közül. (1. ábra). A válaszokat kell ráhúzni a leírásra. A feladatot adott időre kell elkészíteni, és hanghatások is hallhatóak a megoldás során (ezeket ki is lehet kapcsolni). A kész feladatot tovább szerkeszthetjük feladat alatt látható panelekben. Itt megadhatjuk vagy kikapcsolhatjuk az időzítést, változtathatunk a lap vizuális stílusán is.
A feladatok megosztása jobbra alul történik. Kétféleképpen lehet a feladatokat megosztani: más tanárok számára újraszerkeszthetően, vagy diákok számára csak a feladatot. Ha tanárok számára osztjuk meg a feladatot, akkor fel is címkézhetjük – megadhatjuk melyik osztály és tantárgy számára készült el. Ha diákokkal osztjuk meg, akkor beállíthatjuk, hogy milyen hatéridőre készítsék el, megadják-e nevüket kötelezően, de be is ágyazhatjuk a feladatainkat egy weblapba vagy blogba.
A program különleges sajátossága, hogy nemcsak újra lehet szerkeszteni a feladatokat, hanem át is lehet konvertálni a sablonokat egymásba. Például a fenti példafeladatból egy kattintással készíthetek egy labirintus típusú interaktív feladatot (jobbra lehet választani az átkonvertálható feladatoksablonok közül). Ezen felül készíthetünk még egy offline feladatlapot is, amit pdf-ben nyomtat ki az alkalmazás. (jobbra lenn az elkészült feladat mellett). Így egy szépen szerkesztett feladatlapot is megoszthatunk a diákjainkkal.
            Mások feladatai közül is válogathatok, ilyenkor a felső menüben Közösség cím alatt kereshetünk feladatokra. Sajnos a szűrni nem lehet a keresésénél: nem tudunk témákra vagy osztályokra külön rákeresni. Ha találtunk egy számunkra megfelelő feladatot, akkor az adott feladatot megoszthatjuk, megjelölhetjük könyvjelzővel, vagy újra is szerkeszthetjük.
2.ábra: Vaktérkép interaktívan, csak el kell húzni a jelölőket


Hogyan használható a program?
            Az elkészült feladatokat jól fel lehet használni gyakorláshoz vagy összefoglaláshoz. Ebben az esetben meg lehet osztani a diákokkal a feladatokat bármilyen közösen használt digitális felületen. Az egyik osztályban nem volt ilyen felület, és csak felírtam a táblára a feladat linkrövidítővel lerövidített url-jét[2]. A tanulók pedig begépelték a linket a böngészőbe, majd saját mobiltelefonjaikon elkészítették a feladatokat[3]. Néhány feladat igényelte, hogy a mobiltelefont oldalra fordítsák, mert a feladat során egy térképbe kellett helyeket megjelölni, és így részletesebben látszódott volna a térkép, viszont az iOS rendszeren futó eszközök ezt nem engedélyezték. (2. ábra) Egy 9 itemből álló párosítós feladatot 15-16 évesek kb. 6-8 perc alatt készítették el órai munkában.
Ha a diákok csak gyakorlásra használják a feladatokat, akkor nem is lényeges megadniuk a neveiket. Viszont ha házi feladatként adjuk fel a feladatokat, vagy szeretnénk követni munkájukat, akkor úgy érdemes beállítani a feladatokat, hogy fel kelljen iratkozni a feladatokra. Így a nevek alapján lehet követni a munkákat. A beállítást a Megosztás/A tanítványaim/Név megadása menüpont alatt lehet megtenni. Egyes sablontípusok támogatják a közös játékot. Ebben az esetben egy külön oldalon (goWordwall.com) tudnak a diákok bejelentkezni, és hasonló módon játszani, mint a Kahoot programjában[4].

A cikk megjelent:
Közoktatási Vezető, 2019. március, 14-15. o.


[2] A linkrövidítők használatáról a Közoktatás Vezetői magazin korábbi számában lehet olvasni (A linkek világa - Gyakorlati tippek pedagógusoknak, nemcsak a portfólió elkészítéséhez, Közoktatási Vezető, 2016. május, 18-19. o.)
[3] A saját eszközök használatáról további cikkek a Rendszergazda rovatából: BYOD, azaz: Hozd magaddal a saját eszközöd! 1. rész,  Közoktatási Vezető, 2018. január, 14-15. o. és BYOD, azaz: Hozd magaddal a saját eszközöd! 2. rész, Közoktatási Vezető, 2018. február, 12-13. o.
[4] lásd: Mobiltelefon a tanórán? – A Kahoot iskolai alkalmazása, Közoktatási Vezető, 2015. február, 18-19. o.

No comments:

Post a Comment