Egy-egy
történetnek nemcsak a különböző időpontokban bekövetkező változásait írhatjuk
le, hanem a különböző helyszíneit is. Természetesen ezek a szakaszok egymástól
nem különülnek el, hanem egy folyamatot adnak valamilyen szempont alapján. A
digitális térképek segítségével különböző megtörtént vagy fiktív eseményeket
modellezhetünk vizuálisan. Alkalmazások nemcsak földrajztanároknak.
Egyik tanítványom megkeresett egy olyan
kéréssel, amire nem tudtam azonnal válaszolni. A reformáció 500. évfordulójára
kellett egy olyan házi feladatot elkészítenie digitálisan, amit jól látszanak a
reformáció különböző folyamatai és szereplői térben is. A folyamatok időbeli
összegzésére és összehasonlítására jól felhasználhatók a különböző időszalagok
(lsd. Közoktatás Vezetői magazin, 2017. október). Viszont ezek a szalagok nem
alkalmasak térbeli változások ábrázolására.
A probléma megoldására olyan programokat
kerestem, ahol eseményeket lehet megjeleníteni online térképek segítségével. A
következőkben bemutatott programok ingyenesek és angol nyelvűek, de kis
angoltudással is elsajátítható használatuk. Mindkettő programmal készült
feladatot könnyű megosztani és beágyazni, de sajnos egyik program sem engedi a
kollaboratív, közös munkát.
ArcGIS
Az ArcGIS programját (http://www.arcgis.com) regisztráció
után használhatjuk. Az alkalmazás tulajdonképpen egy földrajzi információs
rendszer (GIS), amiben különböző információkat jeleníthetünk meg térképeken. Az
információkat különbözőképpen csoportosíthatjuk is.
|
2.
ábra: Az ArcGIS egyik helyjelölője
Forrás:
http://arcg.is/0aOm0b |
StoryMapsJS
Hatékony
alkalmazás az oktatásban
A digitális térképek segítségével
hatékonyabbá tehetjük az oktatást több tantárgyhoz kötődően. A mellékelt
példában földrajzhoz kötődik a használatuk, de minden olyan tantárgyhoz
kapcsolódhat alkalmazásuk, mely térbeli változáshoz kapcsolódik. Életrajzok különböző
állomásait mutathatjuk be térképek segítségével irodalomórán vagy énekórán.
Biológiaórán betegségek terjedéséről állíthatunk össze térképet. Idegen nyelven
is elmesélhetünk történeteket térképek segítségével. Ráadásul mindkét
programban lehet keresni már elkészített példákra is.
3.
ábra: A térkép plusz információt nyújt a megértéshez. (Forrás: goo.gl/BVRdUy)
|
A reformációról szóló térkép is
elkészült végül, de a vállalkozás annyira nagynak bizonyult, hogy csak Magyarországon
történt események lettek feldolgozva. (3. ábra)
3. ábra: A térkép
plusz információt nyújt a megértéshez. (Forrás: goo.gl/BVRdUy)
|
Tippek az
alkalmazások használatához
· A pontokat
vagy diákat érdemes valamilyen elv szerint csoportosítani.
· Ez az el lehet
időbeli térbeli csoportosítás is.
· Az
egybetartozó egységeket azonos színű vagy ikonú helyjelölőkkel érdemes
összekapcsolni
· A képek
forrását mindig adjuk meg!
· A kapcsolódó
szövegekbe további linkeket tehetünk kapcsolódási pontként
Példa az
alkalmazások használatához
Az ArcGIS
programját egy projekt feladatához használtam fel. A tanulók a folyók
vízgazdálkodását tanulmányozták a Duna példáján csoportmunkában. A csoportok a vízgazdálkodás alfeladatai
(például ivóvíz biztosítása vagy árvízvédelem) alapján voltak felosztva. Ha
találtak egy megfelelő példát a feladathoz kapcsolódóan, akkor jegyzetet
készítettek.
A feladat végére a Duna folyása mentén különböző helyeken
találkozhattak ugyanazokkal a vízgazdálkodási problémával. A többi
csoporttal megosztották az információkat: kiválasztottak egy-egy példát, és
bemutatták a többieknek.
A helyjelölő pontokhoz kapcsolódóan linkeket is betettem, amelyek
feltett kérdésekhez kapcsolódtak. A feladat elérhetősége: http://arcg.is/0aOm0b
A cikk megjelent a Közöktatási Vezető magazin 2017. novemberi számában (20-21. o.)
|
No comments:
Post a Comment