Az ELTE Pedagógiai és
Pszichológiai Karán megrendezésre kerülő pedagógiai konferencia központi témája
a digitális tér volt. A konferencia
résztvevői arra kerestek válaszokat, hogy a digitális tér milyen módszertani lehetőségeket
nyújt az oktatáshoz. Ebben a térben hogyan tudja megtalálni a helyét a
pedagógus és a tanuló, hogy eredményesen végezze munkáját. A következőkben a
plenáris ülés előadásait tekinthetjük át.
Szabadnak születtünk
Gyarmathy Éva tartotta az első
plenáris előadást a konferencián. Az előadó az emberiség kultúrtörténetében és
gondolkodásmódjában történő paradigmaváltásokról beszélt. A
paradigmaváltásokhoz kapcsolódóan természetesen az oktatáshoz való viszonyunk
is gyökeresen megváltozott.
Az
előadó szerint a digitális pedagógia egy szemléletet jelent. Egy olyan
szemléletet, ami a változásra rugalmasan fókuszál, hiszen a mai oktatási
világban szinte minden mozog, változik: a környezet, és a gyerek is. A mozgás
tartja igazán életben az agyunkat – a tanulás tulajdonképpen stimuláció. Ha
szabaddá és mobillá tesszük magunkat, utat találunk a sikeresség felé is.
Gyarmathy
Éva felvázolta az emberiség kulturális korszakait, és az ezek közti váltásokat.
A nomád ember a vadászatból,
gyűjtögetésből élt, minden bizonytalan volt körülötte, a különböző változó
helyzetek megoldása adta a túlélés zálogát. A letelepedett földművelő ember viszont rendszerben gondolkodott - kialakult az
írásbeliség, és az intézményesített oktatás. A helyhezkötöttséghez kapcsolódik
az írásbeliség és a módszeres oktatás. Ez a néhány ezer év viszont az egész
emberiség történetéhez képest rövid szakaszt ölel fel. Kérdés, hogy ehhez a
fajta gondolkodáshoz képes volt-e alkalmazkodni idegrendszerünk? Ha nem, akkor
ez választ adhat a tanulási zavarok okára.
Végül
a nomád ember gondolkodásával párhuzamba állította az infokummunikációs kort. A mai kor is hasonló kihívásokkal állítja
szembe az oktatást: folyton változik, folyamatosan problémákat kell
megoldanunk. A 21. századba született gyerekek is a tevékenységek segítségével
tanulnak. Az fejleszti őket leginkább, amit önmaguktól vállalnak és örömmel
csinálják. Ha ezeket a tevékenységeket az oktatásba is át tudjuk emelni, akkor
a pedagógiánk is sikeres lesz. (Lásd keretes lejjebb.)
Tevékenységek az optimális tanulási környezethez
• Megosztás
– új utak a kapcsolatokban
• Identitás áthelyezés – a létezés új
módjai
• Mobilitás,
határok átlépése – új utak a világok között
• Kommunikációs
határok átlépése – új utak az idő-tér dimenzióban
• Játék
– a szimulációk biztonságában tanulás
• „Buherálás”– új kapcsolat a dolgokhoz
Forrás:
Misley, i. m. 15. o.
Versengés helyett együttműködés
Rémán
Izabella az üzleti világból érkezett, és a munkáltatók oldaláról mutatta be a
21. századi digitális tér kihívásait.
Szerinte is történelmi változásnak lehetünk tanúi: beléptünk a negyedik ipari
forradalomba, amit sokan a nagy váltásnak
írnak le. A paradigmaváltás szereplői különböző sebességgel reagálnak a
változásokra. Sajnálatos, hogy a közoktatás intézményei a leglassabbak. (1.
ábra)
1. ábra: Reagálóképesség a
változásra:
az állami szféra rugalmatlannak mutatkozik
|
Előadásában ismertette a Deloitte tanácsadó cég
óriástanulmányát, melyben az egész világra kiterjedő munkaerőpiaci folyamatokat
vizsgálják. A tanulmány alapján a jövő munkahelye az organikus, önszerveződő
csoportoknak kedvez, ahol nem az a fontos, hogy kinek, hanem az, hogy kivel
dolgoznak a munkavállalók. Az ilyen módon szerveződő csoportokban több egyéni
felelősség jut a tagoknak. A csapatok 1-3 évig dolgoznak egy-egy projekten, és
nem specializáltak: többféle szakmai tudás és személyiség kerül egy csoportba.
A csapat folyamatosan szembenéz valós idejű és transzparens értékeléssel.
Ehhez kapcsolódóan a tanulás formái és intézményei is
gyökeresen megváltoznak. A hagyományos, lineáris oktatási folyamat helyett egy dinamikusan változó rendszerben kell
gondolkodiuk a tanulóknak. Ebben a világban nem az a fontos, hogy mi történt a
múltban, csak a mai tudás, képességek, és az ehhez kapcsolódó igények fontosak.
Az új kihívásoknak megfelelően tanulócsoportok jöttek létre, amikben cégek és
egyének fognak össze a hatékony fejlesztés érdekében. Ez a fajta tanulás
viszont már nem helyhez és személyhez kötött a digitális világ lehetőségei
miatt.
Az előadó általános pedagógiai tanácsokkal zárta
előadását. Szerinte a folyamatos fejlődés záloga a bizalom és biztonság. Ha
a diákok a leértékelés, bukás, megsemmisülés kockázata nélkül kísérletezhetnek,
akkor hatékony állampolgárokká, a céloknak megfelelő megoldásokat találó
közösségi emberekké válhatnak.
Hogyan lesz az oktatás
digitális Magyaországon?
Horváth
Ádám szerint a digitális oktatás feltételeit kell biztosítani. A digitális
írástudáshoz nem elég a közösségi médiaoldalak „nyomogatása”, a tanulóknak egy
sokféleképpen felhasználható digitális kompetenciacsomagot kellene
elsajátítaniuk. Ezt elősegítendő hozták létre a Digitális Oktatási Stratégát (DOS-t). A DOS nem egy eszköz, hanem egy
folyamatot ír le: a folyamat végére a tanulók egy 21. századnak megfelelő
digitális kompetenciával kellene hogy rendelkezzenek. A DOS által felvázolt
kompetenciacsomag elsajátítására viszont nem elég az iskolai
informatikaoktatás, hanem gyakorlatilag minden más tantárgynak kellene segíteni
ezt a folyamatot. Egy rendszerszintű változásra volna szükség, ahol a
tantestület összes tanára segíti a kompetencia fejlesztését.
Az előadó hangsúlyozta, hogy a
gyerekeket egy változó világ kihívásaira kell felkészítenie, amiben a digitális
ismeret fontos, hiszen az átfogó lexikális tudást lehetetlen elsajátítani az
információs forradalom miatt. Pozitív példaként kiemelte a dániai Lego-központ
pedagógiai módszereit: nincsenek fix osztályok, termek, órák. A gyerekeket a
közös feladat köti össze, amit csoportban dolgoznak ki.
A jövőben a tanár szerepe gyökeresen
megváltozik: olyan személlyé válik, aki a célt jelöli meg a diákok számára. Az
előadó szerint a diákok napról napra 40 milliárd forint értékű digitális
eszközzel jönnek az iskolába, amit aztán a tanárok kikapcsoltatnak. A jövőben
ezért nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a saját eszközhasználatra. Végezetül
az előadó célként jelölte meg, hogy a pedagógusok
digitális munkáját pénzzel is támogassák, hiszen ez nagyon sok töbletterhet
jelent az ezt használók számára.
Források
A konferencia hivatalos weboldala: http://digitalispedagogus.hu/
Digitális
konferencia 2017 ‘Digitális tér’ konferenciakötet, szerk. Misley Helga (http://digitalispedagogus.hu/konferenciakotet/ )Indexkép: http://maximulation.com/wp-content/uploads/2017/11/digital_pedagogy_conference-1920x1200.png
A cikk megjelent:
Digitális tér –
Beszámoló a Digitális Konferencia 2017-ről
Közoktatási Vezető, 2017. december, 18-19. o.
No comments:
Post a Comment