BYOD – 2. rész
Ha
megismerjük a saját mobileszközök használatának előnyeit és hátrányait az
oktatásban, kérdések merülhetnek fel bennünk az eszközök mindennapi
használatával kapcsolatban. A továbbiakban megnézhetjük, hogy milyen lépéseket
érdemes megtennünk, ha alkalmazni szeretnénk ezeket a pedagógiai munka során. A
cikk második felében konkrét lehetőségeket mutatunk be az eszközök
használatára. 
Lépések a BYOD
megvalósításához
| 
     
Lépések a BYOD megvalósítására 
    
1)  
    A
    különböző szereplők informálása és bevonása 
    
2)  
    Felelős
    csapat összeállítása 
    
3)  
    A
    háttérinfrastruktúra fejlesztése 
    
4)  
    A
    szoftveres infrastruktúra fejlesztése 
    
5)  
    Portál
    létrehozása 
    
6)  
    Házirend
    kialakítása 
    
7)  
    Tanmenet
    és tananyagok fejlesztése 
    
8)  
    Az
    eszközök átgondolása 
    
9)  
    Fejlesztés
    tervezése 
    
Forrás: BYOD Planning… i.m. 1. o. 
 | 
   
            Az online oktatástechnológiai
folyóirat, a K-12 Blueprint 9 pontban[1] összeszedte, hogy mely
lépéseket tartja a legfontosabbnak a BYOD bevezetéséhez. (Lásd keretes
írásunkat).  A cikk amerikai
esettanulmányokra és példákra alapján írta össze a pontokat, amelyeket akár a
magyar közoktatásba is át lehet ültetni. Látható, hogy a lépések akár egy egész
intézmény egészére kiterjedő döntéséket és változtatásokat is magában foglalhatnak.
Viszont ezek a lépések akkor is segítséget adhatnak a felmerülő problémák
áttekintéséhez, ha csak kisebb perspektívákban gondolkozunk.
Házirend a digitális
    viselkedéshez 
    
1)  
    A
    helyes viselkedés normái a digitális világban – pozitív visszacsatolás 
    
2)  
    Nem
    megengedett viselkedés konkrét esetei 
    
3)  
    A
    szabályok megszegésének következményei 
    
Forrás: BYOD Planning… i.m. 6. o. 
 | 
   
BYOD a
mindennapokban
![]()  | 
| 
 
1.ábra. Forrás: Abonyi-Tóth i. m. alapján 
 | 
Ha megnézzük a lehetséges tevékenységeket,
különböző applikációkat használhatunk fel különböző tantárgyak keretében. Az
alábbiakban említett alkalmazások nagy részéről a Rendszergazda rovat ismertetésiben is részletesen beszámoltunk.
Információkereséshez többek között biológia tantárgyból különösen alkalmasak a
különböző határozók, például az MME madárhatározója. Kollaboratív csoportmunka
keretében nyelvórákon szókártyákat szerkeszthetünk például a Quizlet
programjával. Több diák közös munkájának eredményeképpen tantárgytól
függetlenül létrejöhet egy online poszter vagy gondolattérkép is. A
mobileszközök akár fizikai folyamatok viszonylag pontos mérésére is alkalmasak.
Az iskolánkban szervezett digitális témahét keretében a Föld különböző
szélességein levő besugárzást modelleztük mobiltelefonokkal. Ehhez egyszerűen
csak a mobiltelefonok fényképezéshez való fénymérőjét kellett felhasználni.[3] A mobileszközöket jól fel
lehet használni online szavazáshoz is. Például a Kahoot programjával hasznos
ismétlő kéréseket tehetünk fel a diákoknak, akik egy online kvíz segítségével
azonnal visszajelzést kaphatnak válaszaikra. A tanulók részére online
dolgozatot is létrehozhatunk a Redmenta vagy a Socrative programjával. Iskolai
projekteket is nagyon egyszerű dokumentálni saját mobileszközökkel. 
Végezetül azoknak, akik
szeretnének a BYOD témájában mélyebben tájékozódni, Havassy András IKT-vel
foglalkozó módszertani blogját[4] tudjuk ajánlani. A blogban
a gyakorló pedagógus a mindennapokban felmerülő problémák lehetséges
megoldásait írja le, például hogyan használjuk hatékonyan és gyorsan a meglévő
wifit, vagy milyen szabályokat érdemes bevezetni a mobiltelefonhasználattal
kapcsolatban. Konkrét elvégzett projektjeit írja le és értékeli. Ezen kívül
részletesen ír a felhasználható alkalmazások előnyeiről és hátrányairól.
[1] BYOD Planning and Implementation Framework (Keretrendszer a BYOD
tervezésére és bevezetésére) - https://www.k12blueprint.com/sites/default/files/BYOD-Planning-Implementation.pdf
[2] Dr. Abonyi-Tóth
Andor, Dr. Turcsányi-Szabó Márta, A
mobiltechnológiával támogatott tanulás és tanítás módszerei, (https://goo.gl/Vv4f4r), 81-82. o.


No comments:
Post a Comment