BYOD – 2. rész
Ha
megismerjük a saját mobileszközök használatának előnyeit és hátrányait az
oktatásban, kérdések merülhetnek fel bennünk az eszközök mindennapi
használatával kapcsolatban. A továbbiakban megnézhetjük, hogy milyen lépéseket
érdemes megtennünk, ha alkalmazni szeretnénk ezeket a pedagógiai munka során. A
cikk második felében konkrét lehetőségeket mutatunk be az eszközök
használatára.
Lépések a BYOD
megvalósításához
Lépések a BYOD megvalósítására
1)
A
különböző szereplők informálása és bevonása
2)
Felelős
csapat összeállítása
3)
A
háttérinfrastruktúra fejlesztése
4)
A
szoftveres infrastruktúra fejlesztése
5)
Portál
létrehozása
6)
Házirend
kialakítása
7)
Tanmenet
és tananyagok fejlesztése
8)
Az
eszközök átgondolása
9)
Fejlesztés
tervezése
Forrás: BYOD Planning… i.m. 1. o.
|
Az online oktatástechnológiai
folyóirat, a K-12 Blueprint 9 pontban[1] összeszedte, hogy mely
lépéseket tartja a legfontosabbnak a BYOD bevezetéséhez. (Lásd keretes
írásunkat). A cikk amerikai
esettanulmányokra és példákra alapján írta össze a pontokat, amelyeket akár a
magyar közoktatásba is át lehet ültetni. Látható, hogy a lépések akár egy egész
intézmény egészére kiterjedő döntéséket és változtatásokat is magában foglalhatnak.
Viszont ezek a lépések akkor is segítséget adhatnak a felmerülő problémák
áttekintéséhez, ha csak kisebb perspektívákban gondolkozunk.
Házirend a digitális
viselkedéshez
1)
A
helyes viselkedés normái a digitális világban – pozitív visszacsatolás
2)
Nem
megengedett viselkedés konkrét esetei
3)
A
szabályok megszegésének következményei
Forrás: BYOD Planning… i.m. 6. o.
|
BYOD a
mindennapokban
1.ábra. Forrás: Abonyi-Tóth i. m. alapján
|
Ha megnézzük a lehetséges tevékenységeket,
különböző applikációkat használhatunk fel különböző tantárgyak keretében. Az
alábbiakban említett alkalmazások nagy részéről a Rendszergazda rovat ismertetésiben is részletesen beszámoltunk.
Információkereséshez többek között biológia tantárgyból különösen alkalmasak a
különböző határozók, például az MME madárhatározója. Kollaboratív csoportmunka
keretében nyelvórákon szókártyákat szerkeszthetünk például a Quizlet
programjával. Több diák közös munkájának eredményeképpen tantárgytól
függetlenül létrejöhet egy online poszter vagy gondolattérkép is. A
mobileszközök akár fizikai folyamatok viszonylag pontos mérésére is alkalmasak.
Az iskolánkban szervezett digitális témahét keretében a Föld különböző
szélességein levő besugárzást modelleztük mobiltelefonokkal. Ehhez egyszerűen
csak a mobiltelefonok fényképezéshez való fénymérőjét kellett felhasználni.[3] A mobileszközöket jól fel
lehet használni online szavazáshoz is. Például a Kahoot programjával hasznos
ismétlő kéréseket tehetünk fel a diákoknak, akik egy online kvíz segítségével
azonnal visszajelzést kaphatnak válaszaikra. A tanulók részére online
dolgozatot is létrehozhatunk a Redmenta vagy a Socrative programjával. Iskolai
projekteket is nagyon egyszerű dokumentálni saját mobileszközökkel.
Végezetül azoknak, akik
szeretnének a BYOD témájában mélyebben tájékozódni, Havassy András IKT-vel
foglalkozó módszertani blogját[4] tudjuk ajánlani. A blogban
a gyakorló pedagógus a mindennapokban felmerülő problémák lehetséges
megoldásait írja le, például hogyan használjuk hatékonyan és gyorsan a meglévő
wifit, vagy milyen szabályokat érdemes bevezetni a mobiltelefonhasználattal
kapcsolatban. Konkrét elvégzett projektjeit írja le és értékeli. Ezen kívül
részletesen ír a felhasználható alkalmazások előnyeiről és hátrányairól.
[1] BYOD Planning and Implementation Framework (Keretrendszer a BYOD
tervezésére és bevezetésére) - https://www.k12blueprint.com/sites/default/files/BYOD-Planning-Implementation.pdf
[2] Dr. Abonyi-Tóth
Andor, Dr. Turcsányi-Szabó Márta, A
mobiltechnológiával támogatott tanulás és tanítás módszerei, (https://goo.gl/Vv4f4r), 81-82. o.
No comments:
Post a Comment