Sunday 19 June 2016

Az ökológiai lábnyom számítása



Mekkora a lábnyomod?
Környezeti nevelés számítógép segítségével
Természetismeret órára olyan számítógépes alkalmazást kerestem, amivel a tanulók jól érzékelhetik a környezetre gyakorolt hatásukat, egyszerűen alkalmazzák akár ötödikesek is, és kellőképpen vizuális. A keresés során akadtam az ökológiai lábnyom számításának lehetőségére. A tanulók a program segítségével kérdésekre válaszolnak, majd a számítógép segítségével kiértékelhetik saját környezeti hatásukat. Végül konkrét visszajelzést kaphatnak arról, hogyan változtathatják meg hatékonyan életüket, hogy kellően környezettudatosan éljenek.


Az órára való készülés során jöttem rá, hogy az alkalmazás sokkal több lehetőséget rejt magában. Egyrészt a feladat jól alkalmazható nemcsak általános iskolai osztályokban, de gimnáziumban is. Másrészt mivel a kérdések életünk csaknem minden területére kiterjednek, akár több tantárgyhoz kapcsolódóan is felhasználhatjuk az alkalmazást. A komplex megközelítés miatt jól használható nemcsak egyszerű tanórai módszerként, hanem könnyen felhasználható kiegészítésekkel akár projektekben is. Mivel a különböző eredményeket könnyen össze lehet hasonlítani, akár nemzetközi projektet is lehet a feladathoz kapcsolni.

Mindenkinek van ökológiai lábnyoma
       Az ökológiai lábnyom modelljét két kanadai biológus, William Rees és Mathis Wackernagel alkotta meg az 1990-as években. Az ökológiai lábnyom azt a területet mutatja meg, ami eltart bennünket. A terület nagysága jelzi, hogy hosszú távon mekkora területre van szükségünk, hogy adott technikai és fejlettségi színvonal mellett táplálkozzunk, ruházkodjunk, fűtsünk, építkezzünk, illetve a hulladékunkat felhasználjuk. A lábnyom mértékegysége a globális hektár, ami egy átlagos termelékenységű területet vesz igénybe. A lábnyomot számíthatjuk egyénekre, családokra, de területegységekre, mint városokra, vagy országokra is.[1]
          
  Saját lábnyomunkat könnyen kiszámíthatjuk számítógépes alkalmazások segítségével. Kérdésekre kell válaszolnunk életvitelünkkel kapcsolatban. A program különböző pontszámokat kapcsol a válaszainkhoz, attól függően, hogy fogyasztásunkkal mennyire vagyunk hatással a Földre. A kiértékelés során megtudhatjuk, hogy mekkora nagyságú földterületre van szükségünk, hogy hasonló módon élhessünk tovább. Vannak olyan programok is, amik azt számolják ki, hogy ha a Föld összes lakosa ugyanilyen módon élne, akkor hány bolygót használnánk.
            Természetesen az ökológiai lábnyomunk függ az adott ország vagy régió fejlettségi szintjétől. A kevésbé fejlett országok lakosai kevesebbet fogyasztanak, tehát kisebb az ökológiai lábnyomuk is. Az iparilag fejlett országok sokkal nagyobb lábnyommal rendelkeznek, mint a fejlődő országok. Az Amerikai Egyesült Államok lakosai 8 hektárt használnak, Nagy-Britannia lakosai 4,9 hektárt; Magyarországon 3 hektárra, Kenyában 1,1-ra, és Indiában 0,9-ra van szükségünk. Az ökológiai lábnyom nagysága időben is növekszik a világon minden emberre levetítve átlagosan: 1961-ben 2,4 hektárról 2010-ben 2,8 hektárra.[2]

Ökolábnyom-számláló
            Talán a legjobb magyar nyelvű program a Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózata honlapján található.[3] A program kérdőíve 17 kérdésből áll, a kérdések öt csoportba vannak osztva: lakás, étkezés, közlekedés, beszerzés/vásárlás, hulladék. A kérdőív többszörös választási lehetőségeket tartalmaz. Elrendezése, grafikus megoldásai átláthatóak és logikusak. (1. ábra). A kérdőív könnyen értelmezhető még általános iskolások számára is, bár egyes kérdéseket érdemes előtte megbeszélni. (Például nem biztos, hogy tudják, milyen egy víztakarékos csap). Sok kérdésre a tanulók valószínű nem tudnak maguktól válaszolni. (Többek között valószínű, hogy nem tudják pontosan, mennyi lakásuk/házuk alapterülete.) Ezért – főleg a kisebbeknél – egy általános áttekintés, kérdésértelmezés után érdemes feladni házi feladatnak a kérdőívet.
            Ha kitöltöttük a kérdőívet (körülbelül 15 percet vesz igénybe), akkor alul az értékelés gombra kattintva megkapjuk eredményünket. (2. ábra) Látható, hogy a magyar és a világátlaghoz képest mekkora a saját ökológiai lábnyomunk. Kissé lejjebb görgetve a honlapot ki is nyomtathatjuk az eredményünket, vagy a kérdőívre adott válaszainkat. (Ha házi feladatként adtuk meg a kitöltést, itt menthetik el eredményüket a diákok, így ellenőrizhetjük is munkájukat.)
            A nyomtatási lehetőségek alatt további összehasonlító adatsorokat találhatunk különböző országokról. Itt található egy link konkrét tanácsokkal az ökológiai lábnyom csökkentéséhez. Az oldalon gyakorlati és a mindennapi életben könnyen használható tanácsokat fogalmaznak meg a szerkesztők témákra bontva. A tanulók rövid kis képes tájékoztatókban ismerhetik meg például a környezetbarát ház vagy az ésszerű autózás ismérveit. A témákat érdemes kiadni diákoknak kiselőadás céljából. A témák feldolgozásakor akár plakátokat is készíthetnek csoportmunkában.

            A WWF (Természetvédelmi Világalap) angol honlapján szintén található egy angol nyelvű ökolábnyom-számláló.[4] Ennek kitöltését nehézsége miatt elsősorban gimnáziumi angolórákhoz lehet javasolni. A kitöltéskor jól gyakorolható a környezetvédelmi szókincs, jól alkalmazható a program szóbeli feladatokhoz is (különböző szokások összehasonlítása, lehetőségek a lábnyom csökkentéséhez, lehetséges jövőképek, stb.)

Tantárgyi kapcsolatok
            A program segítségével több tantárgyhoz kapcsolódó kérdésekre is válaszolhatunk. Biológiával kapcsolatban a táplálkozás kerülhet szóba, fizikaórán az energiahasználatról beszélgethetünk, matematika órán számolhatunk a diákokkal, földrajzórán megvizsgálhatjuk a regionális különbségeket, rajzolhatunk grafikonokat. Még a szociális empátia kompetenciáját is fejleszthetjük, ha megkérjük a tanulókat, hogy próbálják elképzelni, hogy milyen lenne az életük, ha kisebb ökológiai lábnyomon kellene élniük.
(Megjelent: Közoktatási Vezető, 2015. március)


[1] A modellről és az ökológiai lábnyom kiszámításáról bővebben lehet olvasni a Föld Napja Alapítvány honlapján (www.fna.hu/mittehetsz/okolabnyom)
[2] A Global Footprint Network 2010-es adatai alapján. (www.footprintnetwork.org)

No comments:

Post a Comment