Friday 1 July 2016

Idézetes kártyák készítése



Idézetek, sokszínűen
Idézetes kártyákat készítő alkalmazások az oktatásban

Az alábbiakban bemutatott igen egyszerű alkalmazás segítségével szép idézetes kártyákat készíthetnek a pedagógusok akár ajándékba, akár órai munka céljából. A következő cikk segítségével bemutatjuk, hogyan lehet ilyen kártyákat készíteni, és hogyan lehet felhasználni órai feladatok szerkesztésére.


Ballagási ajándék
A mostani ballagásra szerettem volna egy kedves osztályomnak egy kis ajándékkal kedveskedni. Olyan ajándékot szerettem volna nekik adni, ami valamelyest személyes, intellektuális, és feltehetőleg örülnek is neki. Kitaláltam, hogy idézeteket fogok nekik adni, mert így olyan szövegeket választhatok tanítványaimnak, amivel személyes üzenetet küldhetek nekik.
Sajnos elfoglalt pedagógusként egyáltalán nem volt időm kézzel írni egyenként az idézeteket, így egy olyan internetes alkalmazást kerestem, amivel gyorsan lehet szép idézetes kártyákat gyártani. Az egyszerű program alkalmazásával gyorsan szép ajándékokat gyárthattam tanítványaimnak. Már csak ki kellett nyomtatnom a kártyákat. (1. ábra)

Színes alkalmazás idézetekhez
Az alkalmazás angol nyelvű ugyan, de alapfokú internetes angoltudással könnyen lehet használni. Másrészt olyan egyszerű, hogy bárki könnyen el tudja sajátítani használatát.
Az online program a www.recite.com oldalon érhető el. A programba nem kell bejelentkezni, egyből szerkeszthetjük a számunkra szimpatikus idézetet. A program betöltése után egy ablakot láthatunk, ahova az idézetünket begépelhetjük, vagy beilleszthetjük. A végére érdemes az író nevét is odaírnunk. Ha sikerült beírni vagy behelyezni a kiválasztott idézetet, akkor csak a Create (Elkészít) gombra kell kattintanunk, és az alkalmazás azonnal elkészíti az idézet kártyáját. Automatikusan egy sablonból készíti el a megfelelő kártyát, de mi is megváltoztathatjuk a kártya sablonját. Ebben az esetben alul a Try another template (Válassz más sablont!) gombra kell kattintani. Ekkor alul egy sorban megjelennek a sablonok, melyek közül választhatunk. A megfelelő sablonra kattintva kétszer, gyorsan elkészül az új kártya. A kártyák stílusát bármennyiszer próbálgathatjuk, csak újra az alul levő gombra kell kattintani. A program alapvetően támogatja a magyar ékezeteket is, de vannak olyan sablonok, melyekben egyes ékezetek nem teljesen jól jelennek meg. Ezt könnyen ellenőrizhetjük, ha elkészült a kártya. Ha nem tudunk megfelelő idézetet találni, a program gyűjteményéből is kereshetünk: csak a jobb oldali Find a quote (Találj idézetet!) gombra kell kattintani. Itt témák szerint vannak rendezve a különböző szerzők híres gondolatai – sajnos csak angolul.
Az elkészült kártyákkal több további műveletet csinálhatunk. Jobbra a kártya mellett több közösségi oldalon megoszthatjuk a művünket. A képet le is lehet menteni saját gépünkre a legalsó gombbal (Download image). Meg is lehet osztani online az alul található linkkel (Permalink), amit csak ki kell másolni, és beilleszteni egy e-mailbe vagy blogba. Végül kártyánkat el is küldhetjük direkt módon e-mailben: csak a címzett nevét kell beírnunk a téglalapba. A fentebb részletesen ismertetett programhoz nagyon hasonlóan működik a www.quozio.com is.

Hogyan használhatjuk az oktatásban a kártyákat?
Az iskolában különféle módon lehet használni az elkészült kártyákat. A feljebb említett módon ajándékot is készíthetünk vele tanítványainknak, de osztálydíszítésre is fel lehet használni a képeket. Az programok által generált képek ugyan nem túl nagyok, de a képeslapnyi kártyákat ki lehet tűzni a falra, vagy akár poszterekre is el lehet helyezni a kártyákat.
Különböző feladatok is szerkeszthetőek a kártyák segítségével. Az alábbiakban egy rövid ismertetőt találhatnak az olvasók a különböző ötletekről.

1. Négy idézet – négy sarok
A feladat irodalomórán, angolórán is elvégezhető, de bármilyen órán is alkalmazható, ha tantárgyhoz kapcsolódó idézetet írunk a kártyára. A kinyomtatott kártyákat a tanterem négy sarkához helyezzük blue tackkel. A diákok körbejárnak a tanteremben, és egy olyan idézetet keresnek, ami tetszik nekik, a számukra tetsző idézet mellé állnak. Két percig memorizálhatják az idézetet, majd a többieknek elmondják. A többiek, vagy a tanár kérdezhet az idézettel kapcsoltban (Miért ezt választották? - Hogyan kapcsolódik a tananyaghoz? - stb.) A feladat differenciálásra is alkalmas, ha több idézetet teszünk ki, vagy változtatjuk az idézetek hosszát. Jól használható a feladat bevezető órán, vagy levezetésként, hiszen a tanulók felállhatnak helyükről, és mozoghatnak egy kicsit.

2. Idézetkeresés
Ez a feladat is alkalmas lehet főleg általános iskolások számára elsősorban magyar irodalom vagy angolórán kikapcsoló, mozgásos feladatként. Más tantárgynál is alkalmazhatjuk, ha tantárgyspecifikus szövegrészletet illesztünk a kártyára (például egy tankönyvi mondatot). Ebben az esetben megfelelő számú kártyát elrejtünk vagy elhelyezünk a terem vagy az iskolaudvar különböző részein, majd a diákok egyenként, párban vagy csoportosan megkeresik a kártyákat. Végül a kártyákat különböző módon megpróbálják csoportosítani, vagy kérdéseket intéznek a csoportokhoz. Itt is lehet memorizálni a kártyákon levő szövegrészleteket.
Ki az idézet szerzője? Hol a metafora?

3. Mi a kedvenc idézetem?
Ez az IKT-alapú alkalmazás elsősorban irodalomórához kapcsolódhat, egy-egy költő vagy író összefoglalásakor használható fel. A diákok saját kártyát gyártanak az alkalmazás segítségével, majd egy zárt Facebook csoportban vagy blogon keresztül megosztják egymással és a tanárral. A kártyákra az adott írótól a kedvenc idézetük kerülhet. Nehezítésként meg lehet adni, hogy olyan idézetet nem lehet posztolni, amit már felraktak az oldalra. A többi diák kommentelheti az idézeteket. Itt is lehet feladatot kiadni a diákoknak, miszerint mindenkinek egy-egy idézetre muszáj kommentelni, melyben meg kell adni az idézet forrását (melyik versből van). Itt is lehet differenciálni, ha még egy-egy költői képet vagy alakzatot is ki kell keresni az adott idézetből. Ezzel a web2.0-ás alkalmazással aktivizálhatjuk akár az olyan tanulókat is, akik maguktól nemigen olvasnak verset. A tanár monitorozó szerepe itt is fontos, ő is kommentálhatja a feladatokra adott válaszokat, vagy visszajelezhet az oda nem illő válaszokra. (2. ábra – Quozio alkalmazásával)

A cikk megjelent:  Közoktatási Vezető, 2015. június 18-19. o.

No comments:

Post a Comment