Digitális
rejtvényszerkesztés az iskolában és otthon
Rejtvények
fiatalabbaknak és idősebbeknek
Régebben is sokan kedvelték, ma is
népszerűségnek örvend a keresztrejtvény. Felnőttek és gyerekek nagy örömmel
bújják a különböző feladványokat, és sokszor csak a játék öröméért végig
kitöltik a keresztrejtvényeket. Pedig, valljuk be, gyakran csak egy ) gyenge
vicc poénját kapjuk megoldásként.
Viszont a keresztrejtvények
jól alkalmazhatóak az oktatásban. Tapasztalatom szerint a diákok sokkal
lelkesebben fognak hozzá egy keresztrejtvény megoldásának, mintha egyszerű
kérdéseket kellene megválaszolniuk. Pedig sokszor csak olyan keresztrejtvényt
kell megoldaniuk, mely kitöltésével még csak új szót vagy megoldást sem kapnak
meg.
A többletmotivációnak több oka is lehet.
A keresztrejtvény rácsa egyfajta kompakt egységet mutat, ami motiválhatja a
tanulókat, hogy az összes négyzetet
kitöltsék, ne hagyjanak üresen semmit. Másrészt a keresztrejtvények megoldása
során számolgatják a betűket, hiszen nem mindegy, hogy hány betűs szavakat
írnak be. Ezáltal izgalmasabb is a feladat, mert a többszörösen kötött
(betűszám, esetleg megadott betűk) miatt több megoldáson is törniük kell a
fejüket. Végül a vizuális segédletek, a rácsok nemcsak lineáris válaszokat
igényelnek balról jobbra, hanem fel és le. Így nemcsak a nyelvi agyközpont
működhet, hanem a vizualitás segítségével más központok is.
Szerkesszünk
keresztrejtvényeket!
Az interneten számos rejtvényszerkesztő
programot találhatunk, mellyel saját kedvünk szerint alakíthatunk ki
keresztrejtvényeket. Sajnos eddig magyar fejlesztésű programmal nem
találkoztam, ezért mindegyik program, amely bemutatásra kerül, csak angol
nyelven érhető el. Viszont az alábbi leírások segítségével és pici
angoltudással könnyen elsajátítható használatuk, mert alapvetően egyszerű
programokról van szó. Ebben segíthet a mellékelt keresztrejtvényszótár.
Az ingyenes internetes
szerkesztőprogramok között két fajtát találhatunk. Az egyik féle programot fel
kell telepíteni a számítógépünkre. Ez nehézkes lehet, ha olyan iskolai gépet
használunk, mely csak rendszergazdai jogosultsággal rendelkezik. Viszont a másik
típusú programot csak online tudjuk használni. Ezeknek a programoknak az lehet
a hátránya, hogy csak korlátozottan, vagy nem tudják a kész
keresztrejtvényünket lementeni, újraszerkeszteni.
Melyik programot
használjuk?
Az alábbi táblázat segítségével összehasonlíthatunk
négy kiválasztott keresztrejtvény tulajdonságait. A felsorolt programokkal egy fajta
keresztrejtvény szerkeszthető: adott meghatározáshoz kapcsolódó szavakat kell
beleírni. Jól látható, hogy az első három online szerkesztőprogram kevesebb
funkcióval rendelkezik, és szinte egyáltalán nem lehet velük menteni,
újraszerkeszteni vagy akár megosztani. Használatuk szinte csak a nyomtatásra
koncentrálódik.
A negyedik program, az Eclipse Crossword
csak telepítés után működik, viszont a táblázatban említésre került funkciókon
kívül is számos más hasznos funkciója létezik. Talán ez a program a leginkább
használható tanárok számára, mivel a keresztrejtvényeket el tudjuk menteni és
újra is tudjuk szerkeszteni különféle formátumokban.
4 letölthető: http://www.eclipsecrossword.com/
Hogyan használjuk a
programokat?
A fenti programok közül kettő
használatát mutatom be részletesebben. Az első online program, a Crossword Puzzle nem a legjobb a felsoroltak közül, viszont a legegyszerűbb
használni. A program segítségével könnyedén három lépésben hozhatunk létre
kinyomtatható keresztrejtvényeket. Ha az oldalra lépünk, akkor a program
rákérdez, hogy vízszintesen vagy függőlegesen hány négyzet legyen a rejtvény.
Átlagos hosszúságú szavaknál (8-10 betű) elég 15-20 négyzetet bejelölni. Ez után
alul a Create Crossword Grid gombra
kattintva elkezdhetjük szerkeszteni a rejtvényt. A következő ablakban egy
négyzetrácsot láthatunk, melybe beírhatjuk a megfejtendő szavakat vízszintesen
és függőlegesen. Figyeljünk, hogy egy négyzetbe csak egy betű kerüljön! Az
üresen hagyott négyzetek helyén fekete négyzet lesz látható. Itt nehézséget
jelenthet, hogy a szavak betűi szerkesztés közben ne érjenek össze. Ráadásul
számolgatnunk is kell, hogy a szavak megfelelő helyre kerüljenek.
Ha
kész a keresztrejtvény, akkor alul csak be kell írni, hogy vízszintesen és
függőlegesen hány szavunk van. Adjunk címet a keresztrejtvényünknek, és a Continue to Next Step gombra kattintva
befejezhetjük a szerkesztést. Itt meghatározásokat írhatunk az adott szavakhoz.
Végül a Create Your Crossword Puzzle
gombra kattintva a program elkészíti a keresztrejtvényt. Példaképpen láthatunk
az ötödik osztály természetismeret órájára elkészített rejtvényt. Sajnos a
címkéket (accross, down) nem tudjuk megváltoztatni, és a címe sem látszódik.
Talán a legnagyobb hátránya a programnak, hogy csak a böngészőben tudjuk html
oldalként elmenteni, vagy kinyomtathatjuk pdf-be. A felül felajánlott
megosztható html link sem működik. Ami még nehézség lehet, hogy a készverzióban nem számozza meg a négyzeteket, a megfelelő szavakat „érzésre” kellbeírni.
A másik program, az Eclipse Crossword a
letöltés után alkalmazható. A programot elindítva egy párbeszédablak nyílik
meg, itt teljesen új (new crossword),
vagy már elmentett rejtvényen dolgozhatunk. Alul a Next gombra kattintva léphetünk tovább. A következő ablakban
rákérdez, hogy új (from scratch) vagy
már elmentett szójegyzékből dolgozzunk. Az elkövetkező lépésnél pedig
megadhatjuk a szavakat és meghatározásaikat. Az Add to word list és a Remove
word gombokkal a szólistára küldhetjük és törölhetjük szavainkat. A
következő lépésben rákérdez a program, hogy el akarjuk-e menteni a szólistát és
a meghatározásokat. Érdemes ezt tennünk, ha újra szeretnénk szerkeszteni a
rejtvényt. A következő ablaknál adhatunk nevet a keresztrejtvénynek. Az ötödik
lépésben eldönthetjük, hány négyzet hosszú és legyen. A következő ablakban a
kész rejtvényt mutatja be, de ha például keskenyebbet szeretnénk generáltatni,
akkor a Make another puzzle… gombbal
változtathatunk rajta. Végül különböző formátumokban elmenthetjük
rejtvényünket. Az első fülben, a Save
crosswordben újra szerkeszthető formában menthetjük el, de ki is
nyomtathatjuk nyomtatón vagy pdf-ben a rejtvényt és a megoldást is. Segíthet a
differenciálásban, ha a Word Bankot
is kinyomtatjuk, vagyis tanulók láthatják a beírandó szavakat. Jól lehet
iskolában használni a Web pageként
elmentett verziót, mert az interaktív JavaScriptben
kivetítve meg tudják oldani a gépen is a tanulók a rejtvényt. Másrészt ebben a
formátumban feltölthetjük a keresztrejtvényt honlapunkra, bogunkra.
Segítségével a diákok akár otthoni házi feladatként is kitölthetik. Példaként
egy keresztrejtvény látható a Pál utcai
fiúk idegen szavaiból.
Hogyan tanítsunk
rejtvényekkel?
A fentebb bemutatott rejtvények
tantárgyfüggetlenek, minden olyan tantárgynál alkalmazhatóak, ahol szakszavakat
és hozzájuk kapcsolódó definíciókat használunk. Nagy segítséget jelenthetnek ismétléskor. Ilyenkor érdemes
kinyomtatni a rejtvényeket, és ha készen vannak a tanulók, akkor közösen,
interaktívan kivetítve kitölteni. A gyerekeket megkérhetjük, hogy számítógépes
órán iskolában, vagy otthon saját maguk is készítsenek rejtvényeket a megadott
témában. Gondoljunk csak arra, hogy mennyit tanulhatnak akkor, ha saját maguk
keresik ki a fontos kulcsszavakat, és meghatározásokat fogalmaznak meg
hozzájuk. Ráadásul egymás rejtvényeit is fejthetik meg a végén.
Jól lehet differenciáláshoz használni a rejtvényeket. Különböző képességű
diákoknak különböző nehézségben fogalmazhatjuk meg a szavak definícióit, és
több vagy kevesebb szót is írhatunk bele. Jó eszköz lehet motiválásra. Egy érdekesen megszerkesztett keresztrejtvénnyel
nagyobb kedvet kaphatnak egy új anyag feldolgozásához is. Végül méréshez is alkalmazható. Akár
dolgozatba is beletehetünk keresztrejtvényeket, egyrészt konkrét tananyagot
mérnek, másrészt könnyű javítani.
Megoldás az első keresztrejtvényre
Megoldás a második keresztrejtvényre
Megoldás az első keresztrejtvényre
Megoldás a második keresztrejtvényre
(Megjelent: Közoktatási Vezető, 2013. június)
No comments:
Post a Comment