Friday, 21 June 2013

Olló helyett egér



Digitális poszterek

Március tizenötödike osztályfalon és számítógépen
Az oktatásban már régóta használjuk a posztereket. Emlékszem, még lelkes másodikosként általános iskolás koromban hogyan díszítettük az osztályfalat. A tanító néni engem jelölt meg felelősként március tizenötödike alkalmából, hogy díszítsük ki a falat képekkel, különböző díszekkel. Mi aztán meg vágtunk ki a cikkeket és képeket, rajzoltunk kokárdát, ragasztottunk nemzeti színű szalagot.
Mostanság viszont már akár többet is megmutathatunk egy-egy interaktív poszterrel: a lehetőségek kitágultak a virtuális világban. Képeket helyezhetünk rá; beleilleszthetünk videót vagy hanganyagot; linkekkel más honlapokhoz kapcsolódhatunk; a posztereket közösen is szerkeszthetjük más-más gépről. Mindez színes, szélesvásznú, és mozog. Végül a kész plakátokat elmenthetjük, elküldhetjük, kiposztolhatjuk blogunkra, vagy akár egy közösségi oldalra. Ha nem akarjuk digitálisan újrahasználni, akkor ki is nyomtathatjuk, és hagyományos, papír alapú poszter lesz belőle, amit ki lehet akasztani bárhova.

Interaktív parafatábla egyszerűen
            A digitális plakátok bemutatását egy egészen egyszerű programmal kezdem. A www.corkboard.me alkalmazása azért egyszerű, mert nem kell regisztrálni, és kevés, nagyon egyszerű funkcióval rendelkezik. Ha a honlapra lépünk, akkor egy parafatáblát láthatunk (corkboard angolul parafatáblát jelent). Bal egérkattintásra egy új, post-it-hez hasonló jegyzetlapot kapunk, és szöveget írhatunk bele. A szöveget nem tudjuk formázni, de a jegyzetlapot tudjuk mozgatni, ha rákattintunk. Példaképpen Spanyolországról készült poszter részlete látható.


Bemutatkozik Spanyolország




 
 

Balra fenn a kis fehér négyzet alakú ikonnal nagyíthatjuk vagy kicsinyíthetjük a posztert. Balra lenn a csepp alakú ikon kattintásával egy megosztható linket kaphatunk. A link birtokában bárki szerkesztheti a posztert. (Ezt a posztert egy tízedikes tanítványom munkája alapján szerkesztettem, aki elmondása alapján negyed óra alapján készítette el az egész posztert további jegyzetekkel.) A munka automatikusan mentődik. Jobbra az alsó sarokban Forrás című jegyzetlapban egy link található, ami a wikipédiára mutat. Egy kattintással eljuthatunk oda is. A Forrás felett egy szerkesztőnégyzet  látható.
Ez akkor jelenik meg, ha rákattintunk a jegyzetlapra. A kis lapocskára kattintva megváltoztathatjuk a jegyzet színét (hat szín közül választhatunk); a célzókereszttel a lapot a plakát közepére állíthatjuk be; kukával pedig kitörölhetjük. Jobbra lenn az alsó menüsorban is megváltoztathatjuk a cetli színét a sárga post-it-tel. Ha az összehajtogatott fehér lap ikonjára kattintunk, akkor a sok jegyzetlap között lehet böngészni, mint egy rajzlapon. Sajnos a régebbi verzióban lehetett csak képeket elhelyezni linkek segítségével ingyenesen. (Ma már fizetni kell érte.) Viszont az ingyenes verzióban most is írhatunk és linkeket helyezhetünk el.

Interaktív égbolt bonyolultabban
            A www.wallwisher.com programjával némiképp bonyolultabb posztereket állíthatunk elő. Itt már médiát (filmeket) és képeket is beilleszthetünk. Sajnos a jegyzetek betűszínét vagy betűnagyságát itt sem tudjuk befolyásolni. A példában egy Marsról készült poszter látható.




 

A Wallwisher szerkesztőablaka

A programot regisztráció után lehet használni. Itt már megváltoztathatjuk a hátteret is (bal menüsorban Modify menüben a Wallpaper gombbal). A képeket, jegyzetlapokat vagy videókat itt is mozgathatjuk. Ha a háttérre kétszer rákattintunk, akkor a képen látható szerkesztőablak nyílik fel. A felső sorban lehet a címeket írni, az alsó sorokba a többi szöveget. Kétfajta betűtípust enged a program: egy piros nagyobb betűméretűt címekként, és egy fekete kisebbet szövegnek. Az alsó gémkapocsra kattintva linket helyezhetünk be egy médiáról (videóról, képről vagy prezentációról), ezzel beágyazhatjuk a poszterbe. A beágyazás után természetesen le is játszhatóak ezek az online anyagok. (Kettős kattintással egy külön ablakban ki is lehet őket nagyítani). A középső nyilas ikonnal saját gépünkről tölthetünk fel fájlokat, míg a szélső kameraikonnal pedig a beépített kameránkról tölthetünk fel képet. A jegyzetet vagy képet pedig a jobb felső sárga kuka ikonnal törölhetjük ki.
            Az elkészült posztert természetesen meg is lehet osztani. A bal menüsorban a Share menüben közösségi oldalakon oszthatjuk meg, vagy kérhetünk egy html beágyazó kódot, hogy honlapunkba beágyazzuk. Érdekességképpen egy QR kódot is felajánl, hogy mobillal is le lehessen tölteni. A megosztást is lehet módosítani, sajnos csak korlátozottan. A baloldali Modify menüben a Privacy pont alatt beállíthatjuk, hogy ki olvashatja, vagy szerkesztheti a posztert. Két opció között választhatunk: bárki és saját magunk. Sajnos külön e-mail címet nem tudunk megadni, hogy csak adott személyeket jelölhessünk be a szerkesztéshez vagy az olvasáshoz.

Tanítsunk poszterekkel!

Témakör feldolgozása - internetes kereséssel
Kisebb, önállóan feldolgozható témaköröket adunk ki a tanulóinknak. A példában szereplő spanyol poszter is így készült. A tanuló kiválasztottak egy-egy európai uniós tagállamot, és adott szempontok szerint feldolgozták azokat egy poszteren. Az elkészült poszter linkjét pedig elküldték nekem. Az e-mailben kapott link alapján tudtam értékelni munkájukat.
Természetesen a gyűjtőmunkát nemcsak otthon végezhetik el a tanulók, hanem iskolai munkaként gépteremben is. Ilyenkor a kiadott témáknál figyelni kell, hogy be lehessen fejezni egy tanóra alatt a posztert. Ilyen lehet egy századelős novellista pályaképének felvázolása irodalomórán, egy görög oszlopfő jellemzése művészettörténet órán, vagy a rovarok osztályának bemutatása biológiából.
A posztereket nemcsak el lehet küldeni, hanem be is lehet mutatni. Személy szerint én már nagyon unom a sablonos és egyhangú Power Point prezentációkat. Miért ne lehetne megkérni a tanulókat, hogy kiselőadásukat egy poszter segítségével prezentálják? A beágyazott videókat is bemutathatják, és a képeket nem lineárisan diavetítésképpen mutathatják be, hanem egy felületen mozogva. (Hasonlóképpen a Prezi programjához).

Web2 poszterekkel
            Az elkészült posztereket meg lehet osztani, de közösen is lehet szerkeszteni. Az előbb említett gyűjtőmunkás feladatot tovább lehet bonyolítani. Ha elkészültek a diákok a plakáttal, akkor megkérjük őket, hogy a megosztási linket másolják fel egy interneten elérhető helyre. Ez lehet egy honlap vagy egy Google dokumentum is. (Egy ilyen dokumentumot előre érdemes létrehozni a tanulók nevével – a linket regisztráció nélkül is be tudják másolni, és a többiek is látják.) A megosztott linkek mellé viszont még kérdéseket kell írniuk a poszterrel kapcsolatban. Az online dokumentumban a link mellé írhatjuk a diákok nevét, akiknek a választ kell megadniuk, de akár ők is kiválaszthatják a nekik tetsző témát. Mivel ők is látják a megosztott plakátot, meg tudják nézni, és a kérdésekre az információkat meg tudják keresni. Végül egy hat oszlopos táblázat születik, melyet a tanár könnyedén tud ellenőrizni.

Készítő neve
Téma
Poszter linkje
Kérdések
Válaszadó neve
Válaszok








Módszertani tanácsok értékeléshez
            A poszterek használatakor érdemes előre szabályokban megegyezni a szerkesztésre és a felhasználásra vonatkozóan, így utólag az értékelés is érthető és világos lesz. Az alábbi pontok sokszor evidensnek tűnnek leírva, de én is beleestem már a csapdába, amikor nem ismertettem őket előre. Így az értékelés sokkal nehezebb vagy értelmezhetetlen lett.

  • A poszterek használata előtt tartalmi szempontokat kell adni a diákoknak. Például az EU-s országoknál megbeszéltük, hogy milyen elemeket kell bemutatni az országról (elhelyezkedés, szomszédos országok, növényzet, gazdaság, stb.).
  • Formailag is el kell mondani az értékelési szempontokat. Egy kaotikus, rendezetlen posztert nem lehet átlátni, a lényeg nem derül ki. A színek választása sem mindegy, piros háttéren a piros betű nem látszik – már ilyennel is találkoztam. Az egész kinézete is esztétikus és ötletes legyen. (például a Mars poszterének hátteréül nem véletlenül csillagos eget választottam, és nem kiscicásat.)
  • Ne folyószöveget írjanak bele a jegyzetlapokba, mert anélkül nehezen áttekinthető.
  • Ne egy az egyben szövegeket másoljanak be a jegyzetlapokba honlapokból, hanem szerkesszék meg pontokban. Ez egyrészt a fenti pont alapján az áttekinthetőséget segíti, másrészt nem a másolás funkció gyakorlása itt a cél.
  • Mindig tűntessenek fel forrást linkként. Már a gimnáziumban érdemes megtanítani a diákoknak, hogy beadandó munkát csak forrásmegjelöléssel lehet prezentálni, különben plagizálunk.
 Megjelent
Közoktatási Vezető, 2013. január, 60-62. o.

No comments:

Post a Comment