A Google Drive iskolai alkalmazásai
A közös tanulás, közös
gondolkodás folyamatát nagyban meg lehet könnyíteni IKT-eszközök segítségével.
A tanítási-oktatási munka sokkal hatékonyabb lehet, ha rájövünk, hogy a tanulás
során a diákokat nem elválasztja, hanem összeköti a számítógép. A Google
ingyenes programjainak bemutatásával konkrét példákon láthatjuk a kollaboratív
számítógépes munka felhasználását.
Web
2.0 a
felhőben
A felhő alapú
számítástechnikában a programokat és a fájlokat a felhasználók nem a saját
gépükön mentik el, hanem több, akár egymástól távol levő számítógépek tárolják
az adatmennyiséget. Az internet segítségével ezeket az adatokat bárhol,
bármikor el lehet érni ebből a virtuális felhőből. Régebben, amikor még nem tároltunk semmit sem
a felhőkben, ha ellopták számítógépünket, összes adatunk ezzel eltűnt. Ma, ha
ez történik, akkor a felhőből újra elő tudjuk keresni a hiányzó családi
fotóinkat.
A web 2.0-ás alkalmazások során
a közös munka kerül fókuszba: a tanulók egy dokumentumot közösen szerkesztenek,
interaktívan dolgozzák fel a tananyagot. A tanulók hozzák létre a kért
feladatot, de közben egymást is értékelik, és azonnali visszajelzéssel élnek
egymás felé. Az értékelés köre így kitágul: nemcsak a tanár értékel, hanem a
diákok is rálátnak egymás munkáira.
Mi
is pontosan a Google Drive?
Az ingyenes
szolgáltatás regisztráció után működik a https://drive.google.com/
webhelyről. (A
Google alkalmazásai össze vannak kötve. Akinek Gmailes postafiókja van, annak
a felhasználónevével és jelszójával is
be lehet lépni). A Drive (magyarul: meghajtó) alkalmazás 2012 áprilisa
óta érhető el. Fájlokat szerkeszthetünk, tárolhatunk és szinkronizálhatunk
vele. A fájlok tárolása a felhőben 5 GB terjedelemig ingyenes, úgyhogy elég
nagy dokumentumokat tölthetünk fel. A fájlokon megosztási beállításokat
tehetünk: ki dolgozhasson rajtuk, vagy nézhesse meg őket. Vissza is kereshetjük
a változásokat, és megnézhetjük, ki mikor mit módosított a dokumentumon. Az
alkalmazás magyar nyelven is elérhető.
Az alkalmazás használata
A bejelentkezés után a programban
balra fenn különböző funkciók találhatók, középen a létrehozott és velünk
megosztott fájlok láthatók. Ha a Létrehozás gombra kattintunk (lásd
1. kép), akkor új fájlokat nyithatunk meg. A következő fájltípusokat hozhatjuk
létre:
Dokumentum – Szövegeket
szerkeszthetünk
Prezentáció – Diavetítéseket
hozhatunk létre
Táblázat - Táblázatszerkesztő
Űrlap – Online kérdőíveket
készíthetünk és értékelhetünk ki
Rajz – Objektumokat
rajzolhatunk
Mappa – Új mappát hozhatunk
létre a saját meghajtóban (például itt a Crossword mappa)
Sablonból… - Előre elkészített
formázott szövegsablonokból választhatunk (például beadandó dolgozat, tanári
értékelés, stb.)
A Létrehozás gomb alatt további
szerkesztéshez használható funkciók találhatók. A Saját meghajtó alatt könyvtárszerkezet
látható, melyekben létrehozott mappák, fájlok találhatóak. A Csillagozott
elemekkel
bejelölhetünk fájlokat vagy mappákat, a Tevékenység fül alatt pedig
megtekinthetjük az élő frissítéseit mindazon elemeknek, amelyeket
a felhasználó vagy mások módosítottak.
Dokumentumok és prezentációk
Ezeket a
dokumentumfajtákat jól lehet felhasználni közös szövegalkotásra vagy előadás
szerkesztésére. A programokat egyszerű használni, az általánosan elterjedt
szövegszerkesztőkhöz vagy prezentációszerkesztőkhöz nagy mértékben
hasonlítanak, így ezek használatát nem mutatnám be részletesen.
Iskolai
felhasználásra akkor érdemes alkalmazni, ha a diákok közös projektet készítenek
el, melynek a végén egy beadandó dolgozatot vagy prezentációt kell elkészíteni.
Így online közös munkával egymástól távol levő tanulók is dolgozhatnak. Sőt az
is látszik, hogy ki mit dolgozott a dokumentumon: az értékelést is segítheti ez
a funkció. Ez elérhető a felső menüsor Fájl
menüjének Módosítási előzmények
megtekintése fül alatt.
A Drive jól
használható tárhelyként is, például ha honlapunkra vagy blogunkra szeretnénk
feltölteni egy szöveges dokumentumot vagy más fájlt, akkor egyszerűen
felölthetjük a felhőbe, és a linkjét feltüntetjük a honlapon. A feltöltés balra
fenn a létrehozás gomb melletti lemezt szimbolizáló piros ikonra kattintva
történik. Ilyenkor feltölthetünk dokumentumokat a saját merevlemezünkről (Fájlok…), de egész mappákat is
áttölthetünk (Mappafeltöltés engedélyezése…).
Feltöltéskor a fájlokat a Google saját formátumába konvertálja, de nem
változtatja meg.
Megosztás
Felmerülhet a
kérdés, hogy a feltöltött fájlokat hogyan érhetik el mások, vagy a közös
munkához hogyan tudunk valakit meghívni. Ilyenkor a megosztás megfelelő
lehetőségeit kell kiválasztani. Ha meg szeretnénk osztani egy Google Drive
dokumentumot, akkor a felső menüsor Fájl
menüjében felülről a legelső gombot, a Megosztás…-t
kell megnyomni. Még egyszerűbben is megtalálhatjuk jobbra fenn egy kék ikon
képében a gombot. Ekkor egy információs ablak nyílik meg (lásd 2. kép). Itt
legfelül látható egy megosztási link, melyet másoknak elküldhetünk, vagy
belinkelhetünk egy honlapba. Alatta más programot is kiválaszthatunk a
megosztásra (Gmail, Google+, Twitter). A Kinek
van hozzáférése funkcióval pedig beállíthatjuk a személyek hozzáférését, ha
kattintunk a Módosítás… gombra. Az első
módosításokat a láthatósággal kapcsoltban tehetjük meg. Három lehetőség közül
választhatunk: nyilvános az interneten; a link birtokában bárki; privát (lásd
3. kép). Azt is beállíthatjuk az alatta levő legördülő menüben, hogy az adott
személyek csak megtekinthetik, vagy szerkeszthetik is a dokumentumot. Nagyon
fontos, hogy ha mindenki számára látható dokumentumot szeretnénk feltölteni
honlapunkra, akkor a nyilvános az
interneten funkciót kell kiválasztani. Például ha házi feladatot töltök fel
diákjaimnak, akkor ezt a lehetőséget választom ki, mert így nem kell külön
megadni a neveket. Ha a neveket (emailcímeket) külön be szeretnénk írni, vagy
adott csoportokat hívunk meg, akkor az előző ablakban (2. kép) tehetjük meg a
személyek hozzáadása fülben. Itt opcionálisan üzenetet is küldhetünk nekik.
Kollaboratív iskolai táblázatok
A Drive
táblázatai jól alkalmazható háttérfelületek lehetnek olyankor, amikor több diák
elkészült munkáit osztja meg a többiekkel és tanárukkal. A táblázatban jól áttekinthetően
láthatóak a linkek, szöveges válaszok vagy számadatok. Erre a funkcióra már
többször utaltunk a magazin előző cikkeiben, hiszen bármely megosztható
alkalmazás linkjeit bemásolhatjuk a táblázat megfelelő cellájába. Nézzünk
néhány példát!
Országok az Európai Unióban
A tanulók
számítógépes óra során csoportban dolgoztak. Két-három fős csoportokban
dolgoztak. Először kiválasztottak egy országot, és a www.corkboard.me poszterkészítő programmal
készítettek egy plakátot. (A program használatáról a decemberi számban
olvashatnak.) Ez után a poszterhez kapcsolódóan négy kérdést kellett feltenni.
A kérdéseket más csoport tagjai válaszolták meg. Egy Google táblázatot
készítettem el előzetesen, aminek a fejlécében a következő cellák voltak:
Választott ország
|
A csapat tagjai
|
A poszter linkje
|
Kérdések
|
Válaszok
|
Kik válaszolták meg?
|
Olaszország
|
K.
K., P. B.
|
1)
Mi Olaszország fővárosa?
|
1)
Róma
|
K.
O., G. A.
|
Fontos volt, hogy a fájl a beállítások
után nyilvános legyen, vagy az adott diákokkal osszuk meg. A szerkesztési
beállítások során is engedélyezni kell a diákok munkáját a dokumentumban. Az
elkészült táblázat linkjét elküldhetjük vagy beírhatjuk honlapunkban, így a
diákok könnyen szerkeszthetik a táblázatot.
Miután kész
lettek a poszterrel, csak kitöltötték a táblázatot: beírták az ország nevét, a
poszter kódját, nevüket és kérdéseiket. A másik – válaszadó – csapat ebben az
estben választhatott, hogy mely kérdésekre válaszol, de akár mi is
kijelölhetjük a válaszadó diákok körét. A táblázatban egy elkészült példát is
meg lehet tekinteni egy elkészült feladattal.
Természetesen
nem csak földrajzórán lehet ezt a módszert alkalmazni, és nem csak számítógépes
óra keretében. Minden olyan órához kapcsolódóan lehet ilyen készíttetni, ahol
posztereket lehet szerkeszteni. Irodalomórán írók életéből vagy irodalmi
szereplők jellemzéséből; biológiaórán az emlősök csoportjairól; kémiaórán a
szerves vegyületek csoportjaiból; stb. Másrészt mindez házi feladatként is
feladható.
Tanulás kérdőívek segítségével
Az űrlapok funkciójával könnyen szerkeszthető
és vizuálisan is kiértékelhető kérdőíveket készíthetünk el. Ezek nem elsősorban kollaboratív munkához használhatók,
de hasznosak a mindennapi munkához.
Egyik iskolai
környezetvédelmi projektünk során a komposztálást népszerűsítették a tanulók.
Ehhez anyaggyűjtésként egy kérdőívet szerkesztettek, melyben kérdéseket tettek
fel az iskola tanulói részére komposztálási szokásaikról. Nem használtak fel
papírt, és a program azonnal kiértékelte grafikonok segítségével a válaszokat. Például
a Komposztáltok-e otthon? kérdésre a
megkérdezett tanulók nagy része igennel válaszolt. (4. kép).
Nemcsak
anyaggyűjtéshez használhatjuk a kérdőíveket, hanem szövegértési feladatokhoz
is. A kérdőívben megadhatjuk a szöveg linkjét, és a tanulók letölthetik az
adott oldalt információként. A kérdőív kitöltése után elküldik a válaszaikat,
és könnyűszerrel kiértékelhetjük munkáikat.
Készítsünk kérdőíveket!
Ha a
létrehozás gombbal új űrlapot hozunk létre, akkor egy szerkesztőablak jön elő.
A kérdőívnek érdemes nevet adni ( Névtelen
űrlap helyére írjuk). Az alatta levő négyzetbe pedig a szöveg forrását
írhatjuk be linkkel. A program felismeri, és hivatkozásként menti el.
A
Kérdés címe mezőbe magát a kérdést
tehetjük fel, alatta pedig súgószöveget írhatunk be. Többfajta kérdés is
lehetséges:
- Szöveg: rövidebb vagy hosszabb
válaszok nyílt kérdésre
- Feleletválasztós: a felkínált
opciók közül egyet lehet kiválasztani
- Jelölőnégyzetek: többszörös
választás
- Választás listából: legördülő
menüből egy válasz kiválasztása
- Tartomány: osztályozhatunk
valamilyen változót egy skálán
- Rács: táblázatban kérdések
feltevése
Érdemes az első kérdést a tanuló
nevére vonatkozóan feltenni, így tudjuk, kitől kaptuk a választ. Kiválaszthatjuk,
hogy a csillaggal jelölt feladatok kötelező válaszok lehessenek. A válaszokat
egy táblázatban kapjuk meg, ahol látható az elküldés ideje is. Ha szeretnénk, a
fentihez hasonló grafikont is készíthetünk (Válaszok
megtekintése/összegzés menüben jobbra fenn). Az 5. képen egy példa látható egy a Föld alakjáról szóló cikkhez kapcsolódóan. A jobb felső sorban a Téma ikonnál kiválaszthatjuk a
kérdőívünk kinézetét is (esetünkben tengert bójával).
(Megjelent:
Közoktatási Vezető, 2013. február, 60-62. o.)
No comments:
Post a Comment