Monday, 24 June 2013

Tanuljunk felhőben!



A Google Drive iskolai alkalmazásai

http://blog.mashery.com/content/cloud-study
A közös tanulás, közös gondolkodás folyamatát nagyban meg lehet könnyíteni IKT-eszközök segítségével. A tanítási-oktatási munka sokkal hatékonyabb lehet, ha rájövünk, hogy a tanulás során a diákokat nem elválasztja, hanem összeköti a számítógép. A Google ingyenes programjainak bemutatásával konkrét példákon láthatjuk a kollaboratív számítógépes munka felhasználását.


Web 2.0 a felhőben
A felhő alapú számítástechnikában a programokat és a fájlokat a felhasználók nem a saját gépükön mentik el, hanem több, akár egymástól távol levő számítógépek tárolják az adatmennyiséget. Az internet segítségével ezeket az adatokat bárhol, bármikor el lehet érni ebből a virtuális felhőből.  Régebben, amikor még nem tároltunk semmit sem a felhőkben, ha ellopták számítógépünket, összes adatunk ezzel eltűnt. Ma, ha ez történik, akkor a felhőből újra elő tudjuk keresni a hiányzó családi fotóinkat.
A web 2.0-ás alkalmazások során a közös munka kerül fókuszba: a tanulók egy dokumentumot közösen szerkesztenek, interaktívan dolgozzák fel a tananyagot. A tanulók hozzák létre a kért feladatot, de közben egymást is értékelik, és azonnali visszajelzéssel élnek egymás felé. Az értékelés köre így kitágul: nemcsak a tanár értékel, hanem a diákok is rálátnak egymás munkáira.


Mi is pontosan a Google Drive?
Az ingyenes szolgáltatás regisztráció után működik a https://drive.google.com/ webhelyről. (A Google alkalmazásai össze vannak kötve. Akinek Gmailes postafiókja van, annak a  felhasználónevével és jelszójával is be lehet lépni). A Drive (magyarul: meghajtó) alkalmazás 2012 áprilisa óta érhető el. Fájlokat szerkeszthetünk, tárolhatunk és szinkronizálhatunk vele. A fájlok tárolása a felhőben 5 GB terjedelemig ingyenes, úgyhogy elég nagy dokumentumokat tölthetünk fel. A fájlokon megosztási beállításokat tehetünk: ki dolgozhasson rajtuk, vagy nézhesse meg őket. Vissza is kereshetjük a változásokat, és megnézhetjük, ki mikor mit módosított a dokumentumon. Az alkalmazás magyar nyelven is elérhető.

Az alkalmazás használata
A bejelentkezés után a programban balra fenn különböző funkciók találhatók, középen a létrehozott és velünk megosztott fájlok láthatók. Ha a Létrehozás gombra kattintunk (lásd 1. kép), akkor új fájlokat nyithatunk meg. A következő fájltípusokat hozhatjuk létre:
Dokumentum – Szövegeket szerkeszthetünk
Prezentáció – Diavetítéseket hozhatunk létre
Táblázat - Táblázatszerkesztő
Űrlap – Online kérdőíveket készíthetünk és értékelhetünk ki
Rajz – Objektumokat rajzolhatunk
Mappa – Új mappát hozhatunk létre a saját meghajtóban (például itt a Crossword mappa)
Sablonból… - Előre elkészített formázott szövegsablonokból választhatunk (például beadandó dolgozat, tanári értékelés, stb.)
A Létrehozás gomb alatt további szerkesztéshez használható funkciók találhatók. A Saját meghajtó alatt könyvtárszerkezet látható, melyekben létrehozott mappák, fájlok találhatóak. A Csillagozott elemekkel bejelölhetünk fájlokat vagy mappákat, a Tevékenység fül alatt pedig megtekinthetjük az élő frissítéseit mindazon elemeknek, amelyeket a felhasználó vagy mások módosítottak.

Dokumentumok és prezentációk
Ezeket a dokumentumfajtákat jól lehet felhasználni közös szövegalkotásra vagy előadás szerkesztésére. A programokat egyszerű használni, az általánosan elterjedt szövegszerkesztőkhöz vagy prezentációszerkesztőkhöz nagy mértékben hasonlítanak, így ezek használatát nem mutatnám be részletesen.
Iskolai felhasználásra akkor érdemes alkalmazni, ha a diákok közös projektet készítenek el, melynek a végén egy beadandó dolgozatot vagy prezentációt kell elkészíteni. Így online közös munkával egymástól távol levő tanulók is dolgozhatnak. Sőt az is látszik, hogy ki mit dolgozott a dokumentumon: az értékelést is segítheti ez a funkció. Ez elérhető a felső menüsor Fájl menüjének Módosítási előzmények megtekintése fül alatt.
A Drive jól használható tárhelyként is, például ha honlapunkra vagy blogunkra szeretnénk feltölteni egy szöveges dokumentumot vagy más fájlt, akkor egyszerűen felölthetjük a felhőbe, és a linkjét feltüntetjük a honlapon. A feltöltés balra fenn a létrehozás gomb melletti lemezt szimbolizáló piros ikonra kattintva történik. Ilyenkor feltölthetünk dokumentumokat a saját merevlemezünkről (Fájlok…), de egész mappákat is áttölthetünk (Mappafeltöltés engedélyezése…). Feltöltéskor a fájlokat a Google saját formátumába konvertálja, de nem változtatja meg.

Megosztás
Felmerülhet a kérdés, hogy a feltöltött fájlokat hogyan érhetik el mások, vagy a közös munkához hogyan tudunk valakit meghívni. Ilyenkor a megosztás megfelelő lehetőségeit kell kiválasztani. Ha meg szeretnénk osztani egy Google Drive dokumentumot, akkor a felső menüsor Fájl menüjében felülről a legelső gombot, a Megosztás…-t kell megnyomni. Még egyszerűbben is megtalálhatjuk jobbra fenn egy kék ikon képében a gombot. Ekkor egy információs ablak nyílik meg (lásd 2. kép). Itt legfelül látható egy megosztási link, melyet másoknak elküldhetünk, vagy belinkelhetünk egy honlapba. Alatta más programot is kiválaszthatunk a megosztásra (Gmail, Google+, Twitter). A Kinek van hozzáférése funkcióval pedig beállíthatjuk a személyek hozzáférését, ha kattintunk a Módosítás… gombra. Az első módosításokat a láthatósággal kapcsoltban tehetjük meg. Három lehetőség közül választhatunk: nyilvános az interneten; a link birtokában bárki; privát (lásd 3. kép). Azt is beállíthatjuk az alatta levő legördülő menüben, hogy az adott személyek csak megtekinthetik, vagy szerkeszthetik is a dokumentumot. Nagyon fontos, hogy ha mindenki számára látható dokumentumot szeretnénk feltölteni honlapunkra, akkor a nyilvános az interneten funkciót kell kiválasztani. Például ha házi feladatot töltök fel diákjaimnak, akkor ezt a lehetőséget választom ki, mert így nem kell külön megadni a neveket. Ha a neveket (emailcímeket) külön be szeretnénk írni, vagy adott csoportokat hívunk meg, akkor az előző ablakban (2. kép) tehetjük meg a személyek hozzáadása fülben. Itt opcionálisan üzenetet is küldhetünk nekik.

Kollaboratív iskolai táblázatok
A Drive táblázatai jól alkalmazható háttérfelületek lehetnek olyankor, amikor több diák elkészült munkáit osztja meg a többiekkel és tanárukkal. A táblázatban jól áttekinthetően láthatóak a linkek, szöveges válaszok vagy számadatok. Erre a funkcióra már többször utaltunk a magazin előző cikkeiben, hiszen bármely megosztható alkalmazás linkjeit bemásolhatjuk a táblázat megfelelő cellájába. Nézzünk néhány példát!

Országok az Európai Unióban
A tanulók számítógépes óra során csoportban dolgoztak. Két-három fős csoportokban dolgoztak. Először kiválasztottak egy országot, és a www.corkboard.me poszterkészítő programmal készítettek egy plakátot. (A program használatáról a decemberi számban olvashatnak.) Ez után a poszterhez kapcsolódóan négy kérdést kellett feltenni. A kérdéseket más csoport tagjai válaszolták meg. Egy Google táblázatot készítettem el előzetesen, aminek a fejlécében a következő cellák voltak:

Választott ország
A csapat tagjai
A poszter linkje
Kérdések
Válaszok
Kik válaszolták meg?
Olaszország
K. K., P. B.
1) Mi Olaszország fővárosa?
1) Róma


K. O., G. A.

Fontos volt, hogy a fájl a beállítások után nyilvános legyen, vagy az adott diákokkal osszuk meg. A szerkesztési beállítások során is engedélyezni kell a diákok munkáját a dokumentumban. Az elkészült táblázat linkjét elküldhetjük vagy beírhatjuk honlapunkban, így a diákok könnyen szerkeszthetik a táblázatot.
Miután kész lettek a poszterrel, csak kitöltötték a táblázatot: beírták az ország nevét, a poszter kódját, nevüket és kérdéseiket. A másik – válaszadó – csapat ebben az estben választhatott, hogy mely kérdésekre válaszol, de akár mi is kijelölhetjük a válaszadó diákok körét. A táblázatban egy elkészült példát is meg lehet tekinteni egy elkészült feladattal.
Természetesen nem csak földrajzórán lehet ezt a módszert alkalmazni, és nem csak számítógépes óra keretében. Minden olyan órához kapcsolódóan lehet ilyen készíttetni, ahol posztereket lehet szerkeszteni. Irodalomórán írók életéből vagy irodalmi szereplők jellemzéséből; biológiaórán az emlősök csoportjairól; kémiaórán a szerves vegyületek csoportjaiból; stb. Másrészt mindez házi feladatként is feladható.

Tanulás kérdőívek segítségével
Az űrlapok funkciójával könnyen szerkeszthető és vizuálisan is kiértékelhető kérdőíveket készíthetünk el.  Ezek nem elsősorban kollaboratív munkához használhatók, de hasznosak a mindennapi munkához.
Egyik iskolai környezetvédelmi projektünk során a komposztálást népszerűsítették a tanulók. Ehhez anyaggyűjtésként egy kérdőívet szerkesztettek, melyben kérdéseket tettek fel az iskola tanulói részére komposztálási szokásaikról. Nem használtak fel papírt, és a program azonnal kiértékelte grafikonok segítségével a válaszokat. Például a Komposztáltok-e otthon? kérdésre a megkérdezett tanulók nagy része igennel válaszolt. (4. kép).
Nemcsak anyaggyűjtéshez használhatjuk a kérdőíveket, hanem szövegértési feladatokhoz is. A kérdőívben megadhatjuk a szöveg linkjét, és a tanulók letölthetik az adott oldalt információként. A kérdőív kitöltése után elküldik a válaszaikat, és könnyűszerrel kiértékelhetjük munkáikat.

Készítsünk kérdőíveket!
Ha a létrehozás gombbal új űrlapot hozunk létre, akkor egy szerkesztőablak jön elő. A kérdőívnek érdemes nevet adni ( Névtelen űrlap helyére írjuk). Az alatta levő négyzetbe pedig a szöveg forrását írhatjuk be linkkel. A program felismeri, és hivatkozásként menti el.
            A Kérdés címe mezőbe magát a kérdést tehetjük fel, alatta pedig súgószöveget írhatunk be. Többfajta kérdés is lehetséges:
- Szöveg: rövidebb vagy hosszabb válaszok nyílt kérdésre
- Feleletválasztós: a felkínált opciók közül egyet lehet kiválasztani
- Jelölőnégyzetek: többszörös választás
- Választás listából: legördülő menüből egy válasz kiválasztása
- Tartomány: osztályozhatunk valamilyen változót egy skálán
- Rács: táblázatban kérdések feltevése
Érdemes az első kérdést a tanuló nevére vonatkozóan feltenni, így tudjuk, kitől kaptuk a választ. Kiválaszthatjuk, hogy a csillaggal jelölt feladatok kötelező válaszok lehessenek. A válaszokat egy táblázatban kapjuk meg, ahol látható az elküldés ideje is. Ha szeretnénk, a fentihez hasonló grafikont is készíthetünk (Válaszok megtekintése/összegzés menüben jobbra fenn). Az 5. képen egy példa látható egy a Föld alakjáról szóló cikkhez kapcsolódóan. A jobb felső sorban a Téma ikonnál kiválaszthatjuk a kérdőívünk kinézetét is (esetünkben tengert bójával).
(Megjelent: 

Közoktatási Vezető, 2013. február, 60-62. o.)

No comments:

Post a Comment