Egy vizuális IKT-s alkalmazás iskolai használata
Mivel töltsük az időt hasznosan az év végén?
Júniusban már
nem nagyon ment a tanulás hatodikosaimnak. (Más osztályokban sem, de nekik
különösen nem.) Természetismeret tanítok nekik, és harmincöten vannak az
osztályteremben. Így olyan munkaformán törtem a fejem, ami érdekes, színes,
forog, interaktív és mégis kapcsolódik a tanulmányokhoz. Egy látványos
összefoglaló feladatot kerestem, ami megmozgatja a képzeletet.
-
Ma felhőket fogunk nézegetni! –kezdtem az órát.
- Akkor kimegyünk az udvarra? –törtek ki hatalmas
ujjongásban a gyerekek.
- Nem igazán,
szófelhőket fogunk nézni – válaszoltam, - és bekapcsoltam az interaktív táblát.
Annyira nem lettek lelkesek a tanulók a választ hallva, de azért valamennyire
érdeklődve várták a feladatot.
- Milyen időjárási jelenségre utal a következő felhő? –
és kivetítettem a következő képet:
Mivel június
8. volt, kézenfekvő volt a válasz is: Medárd napi esőzések. Mivel már korábban
tanultunk róla, sokan tudtak rá válaszolni. Természetesen ez kérdések egész
sorát indította el részemről és részükről. Miért kerültek bele egyes szavak?
Miért nagyobbak egyes szavak? Mi az oka az esőzéseknek? És így tovább. Az óra
eltelt a kérdések megválaszolásával és más felhők elemzésével.
Házi
feladatként megkértem őket, hogy készítsenek el ők is hasonló felhőket az éves
tananyaghoz kapcsolódóan, küldjék el nekem a linket, és nyomtassák ki otthon.
Megmondtam nekik, hogy a következő órán csoportos munkában foglalkozniuk kell egymás
felhőivel, a legjobbakat pedig közösen meg is nézzük.
A házi feladat
kiadása előtt megnéztük az alkalmazás használatát részletesen. A program a www.wordle.net honlapról indul. A weblap
angolul van, de még a hatodikosok is jól tudták használni. A felső menüsorban
levő Create gombbal lehet felhőket
készíteni. Itt be lehet másolni vagy írni szavakat (Paste in a bunch of text), vagy
egy honlap címét be lehet írni, amiből
felhőt készítenénk (Enter the URL…).
A Go gombbal lesz kész a felhő. Annál
nagyobb lesz a felhőben a szó, minél többször szerepel a beírt szövegben.
Ezután még módosíthatjuk a hátteret, a betűszínt és a betűtípust. Ha nem
tetszik a szavak sorrendje vagy elosztása (vízszintes vagy függőleges), azon is
változtathatunk. A végén kinyomtathatjuk (Print…).
Meg is oszthatjuk másokkal a linkjét (Save
to public gallery…), a felugró ablakból ki lehet másolni az URL-t. A
gyerekek is ezt a linket küldték el nekem.
Az ügyesebbek
a www.tagxedo.com hasonlóan működő
programjával egy képre is illeszthetik a szófelhőt. Itt is a főoldalon a Create gombbal lehet felhőt készíteni. A
bal menüsorban a Load… gombra
kattintva fájlból, honlapról vagy beírt szövegből tölthetünk fel szavakat.
(Csak a Ctrl-C, Ctrl-V betűkombinációval lehet beilleszteni szövegeket.) Ebben
az alkalmazásban is meg lehet változtatni a színeket, betűtípust, hátteret és
szavak sorrendjét. A szófelhőt a Submit
gombbal készíthetjük el. (A programban található betűtípusok nem mindig tudják
felhasználni a magyar ékezetes betűket.)
Ami jelentősen
megkülönbözteti a wordle alkalmazásától, hogy itt egy képre rá is lehet
illeszteni a szavakat. Ezt az Options
menü Shape gombjával lehet elkészíteni.
Itt választhatunk a felajánlott ábrák közül, de mi is feltölthetünk ábrákat.
Csak arra kell figyelni, hogy a kiválasztott ábra ne legyen túl részletes vagy
tónusos, mert így nagyon nehézen tudja ráilleszteni a program a szöveget.
Legjobban egy körvonalas rajz felel meg, mondjuk a Balatonról vagy egy
virágról.
A mentés
viszont sokkal összetettebb ebben az alkalmazásban, a Save/Share/Print… menüben többféle nagyságú képfájl és típus
menthető el. Fel lehet tölteni az internetre, hogy linket kapjuk, de
természetesen ki is lehet nyomtatni. A program még felajánl beágyazási
lehetőségeket is. Segítségével könnyedén beágyazhatjuk honlapunkba vagy blogunkba
az elkészült szófelhőt olyan méretben, amilyenben szeretnénk. A digitális
alkalmazásban még az a nagyszerű, hogy az egerünket az adott szóra húzva
„kiugranak” a szavak.
Milyen módon használhatjuk a tanításban?
A tanulók
programok használatát elég jól elsajátították. Ezt a beadott házi feladatok
színvonalán tudtam mérni. Az a tapasztalatom, hogy osztályonként csak néhány
gyerek nem tudja megcsinálni a házi feladatot, a többiek elég jól el szokták
készíteni. Azért kértem tőlük, hogy küldjék el a megoldott házi feladatok
linkjét, hogy előzetesen tudjam őket értékelni. Így láthatom, hogy hány szóból,
milyen minőségben, menyi erőfeszítéssel késztették el. Van, amikor szöveges
értékeléssel is visszajelzek nekik e-mailben, de legtöbbször csak a hibásakat
vagy javítandókat küldöm vissza. Így megvannak a gépemen a házi feladatok, és a
legjobbakat, legötletesebbeket ki is tudom vetíteni a gyerekeknek. Ez
különleges dicséretnek és jó motivációnak számít.
Hogyan alkalmazzuk a szófelhőket?
Mit visz a felhő?
A hatodik
osztályban jól fel lehetett használni csoportmunkában a feladatot. Az
elkészült, kinyomtatott felhőket behozták a diákok órára. Négy-öt fős
csoportokat alkottak. Az egyik tanuló felmutatta felhőjét, és a többieknek ki
kellett találni, mit „visz” a felhő. A válaszokat leírták. Utána közösen
megbeszélték és értékelték. Az értékelés nem zajlott túl könnyen, mert sokan
csak részleges jó választ adtak. A fenti példákból kiindulva a Balatont könnyen ki lehet találni,
viszont a Medárd napi esőzésre olyan válaszok is születtek, hogy eső, esőmaximum, csapadék, stb. Ezek a
válaszok nem olyan rosszak, de meg kell állapodni a diákokkal, hogy csak azt a
választ fogadják el, amiből tényleg készült a felhő.
A csoportmunka
körülbelül húsz percig zajlott. Ez után megkértem őket, hogy válasszák ki a
csoportból azt a felhőt, amit a legtöbben helyesen kitaláltak. (Ha ugyanannyi
helyes megoldás született, akkor szavazás alapján kellett dönteni.) Azt is
kértem tőlük, hogy karikázzanak be egy szót ebből a kiválasztott felhőből. Az
osztály előtt így nemcsak a felhő témáját kellett kitalálni a többieknek, hanem
magyarázatot kellett adni arra is, hogy miért került bele az adott szó. Mivel
már nekem megvolt az összes felhő digitálisan, csak ki kellett vetítenem a
választott felhőt. Az interaktív táblán pedig bekarikázták a tanulók a
kiemelendő szót.
Vázlatírás felhő segítségével
Sokszor adunk
olyan házi feladatot a gyerekeknek, amikor egy szövegrészletből, olvasmányból
vagy tankönyvfejezetből kell vázlatot készíteniük. Hagyományosan ez úgy
történik, hogy otthon megcsinálják a füzetükbe, aztán ellenőrizzük. Viszont
ugyanezt megcsinálhatják szófelhőkkel is, ha már tudják használni a programot.
Úgyis leülnek a géphez facebookozni, hát megcsinálják a házi feladatot is, és
elküldik tanáruknak. Sok tanítványomnak az volt a legmeglepőbb, hogy a
számítógépet komoly tanuláshoz is
lehet használni.
Egyik kollégám
meg is kérdezte, hogy minek kell ezt az egészet bonyolítani, amikor
hagyományosan is meg lehet oldani a vázlatírást. Szerintem így sokkal inkább
lecsökken az óra előtti másolás veszélye, és otthon gondosabban kidolgozhatják
a feladatokat.
Másrészt akár
kedvet kaphatnak a vázlatíráshoz az új módszerrel. A végén pedig egy szép
kézzel fogható produktumot kaphatnak, melyet ki is tehetünk a terembe
díszítésként.
Osztálydíszítés
Mindig nagy
gondban vagyok, főleg a gimnáziumi osztályokban, hogyan díszítsük ki a termet.
Kisebbeknél talán könnyebb a probléma, mert saját rajzukat és munkáikat is
kitehetjük. Viszont a nagyobbak sokszor húzzák az orrukat emiatt. Ebben is
segíthet a szófelhő. Kitehetjük saját tananyaghoz készült munkáikat, de mást
is, például kedvenc dalszövegeikből készült szófelhőt is.
Gondoltam
olyanra is, hogy az osztály nevére (pl.: 9. D) illesztjük rá az osztálynévsort.
Ami jól működhet papíron, jól alkalmazható digitálisan is. Igen jól
felhasználható az alkalmazás iskolák vagy osztályok honlapjának díszítésére is.
Mivel mind a kettő program szófelhője beágyazható a honlapokba, ezt könnyen
megtehetjük. Sőt a Tagxedo programjával dinamikusabbá is tehetjük a weblapot.
A júniusi
órákat okosan el tudtuk tölteni, talán a hatodikosok is jobban élvezték, mintha
videóztunk vagy akasztófáztunk volna. Úgy gondolom, hogy nem kell mindenáron az
IKT-s alkalmazásokat erőltetni, de mindenképpen hasznosak lehetnek. Ugyan
szófelhőből semmiképp nem lesz eső, de hatékony óra esetleg.
(Megjelent:
(Megjelent:
Közoktatási Vezető, 2012. szeptember 43-45. o.)
No comments:
Post a Comment