A
blogok és használatuk
Úton a virtuális
osztályterem felé
Nagy segítséget nyújthat egy 21. századi
pedagógusnak, ha nemcsak a valós életben kommunikálhat a tanulóival, hanem a
virtuális térben is. Ehhez természetesen meg kell találni a megfelelő
felületet, mely hatékony munkát eredményezhet a diákok és a tanárok részéről.
Egy jól működő felület segítségével könnyen megoszthatunk feladatokat, közös
munkára ösztönözhetjük a gyereket, és a külvilág számára is – például a
szülőknek – megmutathatjuk, hogy mivel foglalkoztunk. A Rendszergazda rovatának előző cikkeiben többször utalás történt
arra, hogy különböző munkákat, dokumentumokat (szófelhőket, táblázatokat,
posztereket, Youtube linkeket, stb.) meg lehet osztani az interneten. Egy blog
használatának segítségével mindezt könnyedén megtehetjük.
A blogokról mint felületekről
Maga a blog szó a weblog angol összetett
szóból ered (web = háló, log = napló). Általában olyan felületet jelent, ahol
weblapok találhatók egymás után legtöbbször fordított időrendi sorrendben.
Maguk a blogok lehetnek zártak (csak egyes személyek szerkeszthetik vagy
olvashatják), de leginkább mindenki által elérhetőek.
A legtöbb blogfelület ingyenesen
elérhető és használható, csak regisztráció kell hozzá. Az internet fejlődésével
a blogok használata is sokat fejlődött, ma már nem kell kódokat begépelnünk,
hogy használjuk őket. Mára elég egy könnyen áttekinthető és felhasználóbarát
grafikus felületet kell kezelni.
Miért érdemes használni
az iskolai életben?
Gyorsan és könnyen meg lehet osztani anyagokat a tanulókkal. Ha például házi
feladatként szeretnénk, ha a diákjaink megnéznének egy filmet az interneten,
akkor elég csak a film linkjét beilleszteni egy bejegyzésbe. A gyerekek otthon
csak ráklikkelnek a film linkjére, és megnézik.
Egy blog azonnali értékelést vagy visszajelzést tesz lehetővé, és könnyedén
ellenőrizhető. Ha a tanulók feltöltenek anyagokat a blogba, akkor térben távol
is lehet értékelni munkájukat. Az értékelés megtörténhet a tanár által, vagy a
többi diák által is. Hozzá kell tenni, hogy ha külön-külön szeretnénk
diákjainkat értékelni, csak úgy, hogy ők lássák, akkor nehézkes lehet egy blog
használata. Viszont ha mindenki által látható értékelést szeretnénk
megjeleníteni, akkor kommentálni érdemes a bejegyzést.
Igen hasznos lehet egy blog, ha több
bejegyzésből szeretnénk visszakeresni,
például feladatokat. Az interneten az előző bejegyzések mind megjeleníthetők és
visszakereshetők, különösen, ha címkékkel is el vannak látva. A megtalált
bejegyzést aztán újraszerkeszthetjük és felhasználhatjuk, például egy más
képességű csoport számára.
Kitűnő lehetőség egy blog differenciálásra. Kis energiával több
szintű feladatsort is kiválaszthatunk a tanulók képességeinek megfelelően, de
akár ők is választhatnak a feladatok közül.
Melyiket a sok közül?
Az interneten számos ingyenes blog
található, viszont nem mindegy, hogy melyiket választjuk iskolai munkához. A
tanár felelőssége, hogy ne egy olyan felületet használjanak a gyerekek,
melyeken zavaró reklámok vagy akár megbotránkoztató hirdetések is vannak.
A következő felületek jól használhatóak,
könnyedén kezelhetőek, és hirdetésmentesek: www.wordpress.com,
www.blog.hu,
www.blogger.com
. Mindegyiket magyar nyelven is el lehet érni, és ingyenes a használatuk.
Hogyan használjuk?
A következőkben a www.blogger.com
használat mutatom be részletesebben, de a többi felület is hasonló alapelveken
működik. A program 2003-tól a Google tulajdona, így akár gmailes jelszóval is
beléphetünk.
A bejelentkezés után a blog irányítópultja látható. Balra fenn az Új blog gombra kattintva egy
párbeszédablak nyílik meg, melyben megadhatjuk blogunk nevét, címét, és
kiválaszthatjuk azt a sablont, melyben dogozni fogunk. Több blogot is
készíthetünk, és az elkészült blogok az irányítópultban egymás alatt
helyezkednek el. Az alábbi példán látható, hogy milyen funkciókkal léphetünk
tovább a blog szerkesztésében.
Balra felül a blog neve látható, alatta
kiderül, hogy hányszor töltötték le az oldalait, mellette pedig látható, hogy
hány bejegyzése van összesen. A jobb oldalon a ceruza ikonjára kattintva a blog
szerkesztőablakához irányít a program, és azonnal új bejegyzést írhatunk.
Mellette a füzet ikonra kattintva a bejegyzéslistához léphetünk, melyben
láthatjuk, mely bejegyzéseink vannak közölve, illetve szerkeszthetjük egyenként
posztjainkat. A lefelé mutató háromszögre kattintva pedig további módosítási
funkciókat hívhatunk elő (áttekintés, elrendezés, beállítások, stb.). Végül a
szélső gombbal pedig megtekinthetjük blogunkat úgy, mintha kívülről,
bejelentkezés nélkül látnánk.
A szerkesztőablak
funkciói
A szerkesztőablakban tudjuk a
bejegyzéseinket megírni, szerkeszteni. Többféleképpen lehet elérni. Ha az
irányítópulton a blog nevére kattintunk, akkor az áttekintés ablak nyílik meg. Itt balra fenn az Új bejegyzés, vagy a ikonjára kattintunk. De egyszerűen, a már
említett módon az irányítópult ugyanilyen ceruza ikonjával is elérhetjük.
Ekkor egy egyszerű szövegszerkesztő
programhoz hasonló ablak jelenik meg. Sima szöveget a balra levő Írás gombbal lehet szerkeszteni. Ha html
kódot szeretnénk beilleszteni (mondjuk egy beágyazott YouTube videót vagy Prezi
előadást), akkor a HTML gombbal
válthatunk html programnyelvre. Jobbra a következő gombokkal formázhatjuk a
szöveget. Kiemelném a Link gombot,
ami segítségével más honlapok url-jeit kapcsolhatjuk bele bejegyzésünkbe.
Az ikonnal képeket illeszthetünk be
bejegyzésünkbe több helyről is. Feltölthetjük gépünkről a fájl kiválasztásával,
Picasa webalbumból, telefonról vagy webkameráról. Számomra talán a
leghasznosabb az, ha egy képet kikeresek az internetről, és a címét illesztem
be (URL címről gombbal). A kép
beillesztése után a képre kattintva tovább szerkeszthetjük a képet.
Változtathatjuk méretét, helyét, feliratot tehetünk alá.
Legszélén a jobbra levő menüsorban (nem
látható a képen) címkéket rendelhetünk a bejegyzéshez. A blogban oldalt a
címkék látszanak, és ezek szerint kereshetjük vissza a bejegyzésünket.
A szerkesztés után nem marad más hátra,
hogy közzé tegyük a kész bejegyzést. Előre meg is nézhetjük, hogy fog kinézni
(jobbra fenn Előnézet gomb) vagy
egyből fel is tölthetjük (Közzététel
gomb). Ha a Mentés gombra kattintunk,
akkor csak vázlatként menti el. Végül ellenőrizhetjük is, hogyan néz ki
ténylegesen az interneten (felül balra Blog
megtekintése gombbal).
Bejegyzéslista – Hogyan
tehetjük láthatóvá vagy láthatatlanná a bejegyzéseket?
A bejegyzéseinket külön-külön is
szerkeszthetjük listaszerűen. A bejegyzéslista
az irányítópult vagy az áttekintés ablakának ikonjával érhető el. Ekkor egymás alatt
megjelennek bejegyzéseink fordított időrendi sorrendben.
Ha
az egeret a bejegyzés címére húzzuk, akkor szerkeszthetjük, megtekinthetjük,
megoszthatjuk vagy törölhetjük a bejegyzést. Törölni fenn a kuka ikonjával is
lehet. Balra a jelölőnégyzet kipipálásával piszkozatként menthetjük, vagy újra
közzétehetjük a posztot. Ha piszkozatként mentettük a bejegyzést, akkor nem
jelenik meg az interneten az olvasók számára, csak számunkra látszik
bejelentkezés után.
Példa egy projekt
iskolai blogos felhasználására
Iskolánk egy tanulócsoportja részt vett
a Határtalanul program keretében
meghirdetett erdélyi kiránduláson. A pályázat során folyamatosan dokumentálni
kellett az eseményeket, programokat, tapasztalatokat. Úgy döntöttünk
kollégáimmal, hogy talán a leghatékonyabb formája a dokumentációnak egy blog
lehet.
Ebben a formában tanárok és a diákok egy
olyan platformot kapnak, melyben könnyű az elkészített produktumokat
feltölteni, könnyű az egymás közötti kapcsolat, és könnyen meg lehet osztani
külső olvasókkal (vendéglátók, kiírók, szülők) az oldalt.
A feladatokat a blogon pontosan
ismertettük a diákoknak: a különböző programokhoz kapcsolódóan valamilyen
bejegyzést kellett készíteniük. A bejegyzések tartalma és formája változatos
lehetett. Így születtek beszámolók, vélemények, de feltöltöttek szöveges
formátumon kívül fotóriportot, térképet vagy prezentációt is.
A diákok közreműködőként meg lettek
mindnyájan hívva a blog szerkesztéséhez. Ezt az áttekintés ablakban a bal
oldali menüsorban levő Beállítások
gombbal tehetjük meg. Itt az Engedélyek
sor alatt további szerzőket adhatunk hozzá a bloghoz. (Csak gmailes címmel
rendelkező közreműködőket hívhatunk meg.)
A kommunikáció is könnyedén ment.
Tanárként a bejegyzéseket akár otthon is ellenőrizhettem nyelvtanilag vagy
tartalmilag, és kommentekben értékelhettem őket. A diákok is visszacsatolhattak
kommentek segítségével. Az említett blogot az érdeklődők a http://hatartalanul-tig.blogspot.hu/
címen érhetik el.
(Megjelent:
Közoktatási Vezető, 2013. április, 62-64. o.)
No comments:
Post a Comment