Monday 24 June 2013

Fejtsünk rejtvényt!


Digitális rejtvényszerkesztés az iskolában és otthon

Rejtvények fiatalabbaknak és idősebbeknek
Régebben is sokan kedvelték, ma is népszerűségnek örvend a keresztrejtvény. Felnőttek és gyerekek nagy örömmel bújják a különböző feladványokat, és sokszor csak a játék öröméért végig kitöltik a keresztrejtvényeket. Pedig, valljuk be, gyakran csak egy ) gyenge vicc poénját kapjuk megoldásként.
Viszont a keresztrejtvények jól alkalmazhatóak az oktatásban. Tapasztalatom szerint a diákok sokkal lelkesebben fognak hozzá egy keresztrejtvény megoldásának, mintha egyszerű kérdéseket kellene megválaszolniuk. Pedig sokszor csak olyan keresztrejtvényt kell megoldaniuk, mely kitöltésével még csak új szót vagy megoldást sem kapnak meg.
A többletmotivációnak több oka is lehet. A keresztrejtvény rácsa egyfajta kompakt egységet mutat, ami motiválhatja a tanulókat, hogy az összes négyzetet kitöltsék, ne hagyjanak üresen semmit. Másrészt a keresztrejtvények megoldása során számolgatják a betűket, hiszen nem mindegy, hogy hány betűs szavakat írnak be. Ezáltal izgalmasabb is a feladat, mert a többszörösen kötött (betűszám, esetleg megadott betűk) miatt több megoldáson is törniük kell a fejüket. Végül a vizuális segédletek, a rácsok nemcsak lineáris válaszokat igényelnek balról jobbra, hanem fel és le. Így nemcsak a nyelvi agyközpont működhet, hanem a vizualitás segítségével más központok is.


Szerkesszünk keresztrejtvényeket!

Az interneten számos rejtvényszerkesztő programot találhatunk, mellyel saját kedvünk szerint alakíthatunk ki keresztrejtvényeket. Sajnos eddig magyar fejlesztésű programmal nem találkoztam, ezért mindegyik program, amely bemutatásra kerül, csak angol nyelven érhető el. Viszont az alábbi leírások segítségével és pici angoltudással könnyen elsajátítható használatuk, mert alapvetően egyszerű programokról van szó. Ebben segíthet a mellékelt keresztrejtvényszótár.
Az ingyenes internetes szerkesztőprogramok között két fajtát találhatunk. Az egyik féle programot fel kell telepíteni a számítógépünkre. Ez nehézkes lehet, ha olyan iskolai gépet használunk, mely csak rendszergazdai jogosultsággal rendelkezik. Viszont a másik típusú programot csak online tudjuk használni. Ezeknek a programoknak az lehet a hátránya, hogy csak korlátozottan, vagy nem tudják a kész keresztrejtvényünket lementeni, újraszerkeszteni.

Melyik programot használjuk?

Az alábbi táblázat segítségével összehasonlíthatunk négy kiválasztott keresztrejtvény tulajdonságait. A felsorolt programokkal egy fajta keresztrejtvény szerkeszthető: adott meghatározáshoz kapcsolódó szavakat kell beleírni. Jól látható, hogy az első három online szerkesztőprogram kevesebb funkcióval rendelkezik, és szinte egyáltalán nem lehet velük menteni, újraszerkeszteni vagy akár megosztani. Használatuk szinte csak a nyomtatásra koncentrálódik.
A negyedik program, az Eclipse Crossword csak telepítés után működik, viszont a táblázatban említésre került funkciókon kívül is számos más hasznos funkciója létezik. Talán ez a program a leginkább használható tanárok számára, mivel a keresztrejtvényeket el tudjuk menteni és újra is tudjuk szerkeszteni különféle formátumokban. 



Hogyan használjuk a programokat?

A fenti programok közül kettő használatát mutatom be részletesebben. Az első online program, a Crossword Puzzle nem a legjobb a felsoroltak közül, viszont a legegyszerűbb használni. A program segítségével könnyedén három lépésben hozhatunk létre kinyomtatható keresztrejtvényeket. Ha az oldalra lépünk, akkor a program rákérdez, hogy vízszintesen vagy függőlegesen hány négyzet legyen a rejtvény. Átlagos hosszúságú szavaknál (8-10 betű) elég 15-20 négyzetet bejelölni. Ez után alul a Create Crossword Grid gombra kattintva elkezdhetjük szerkeszteni a rejtvényt. A következő ablakban egy négyzetrácsot láthatunk, melybe beírhatjuk a megfejtendő szavakat vízszintesen és függőlegesen. Figyeljünk, hogy egy négyzetbe csak egy betű kerüljön! Az üresen hagyott négyzetek helyén fekete négyzet lesz látható. Itt nehézséget jelenthet, hogy a szavak betűi szerkesztés közben ne érjenek össze. Ráadásul számolgatnunk is kell, hogy a szavak megfelelő helyre kerüljenek.
Ha kész a keresztrejtvény, akkor alul csak be kell írni, hogy vízszintesen és függőlegesen hány szavunk van. Adjunk címet a keresztrejtvényünknek, és a Continue to Next Step gombra kattintva befejezhetjük a szerkesztést. Itt meghatározásokat írhatunk az adott szavakhoz. Végül a Create Your Crossword Puzzle gombra kattintva a program elkészíti a keresztrejtvényt. Példaképpen láthatunk az ötödik osztály természetismeret órájára elkészített rejtvényt. Sajnos a címkéket (accross, down) nem tudjuk megváltoztatni, és a címe sem látszódik. Talán a legnagyobb hátránya a programnak, hogy csak a böngészőben tudjuk html oldalként elmenteni, vagy kinyomtathatjuk pdf-be. A felül felajánlott megosztható html link sem működik. Ami még nehézség lehet, hogy a készverzióban nem számozza meg a négyzeteket, a megfelelő szavakat „érzésre” kellbeírni.

A másik program, az Eclipse Crossword a letöltés után alkalmazható. A programot elindítva egy párbeszédablak nyílik meg, itt teljesen új (new crossword), vagy már elmentett rejtvényen dolgozhatunk. Alul a Next gombra kattintva léphetünk tovább. A következő ablakban rákérdez, hogy új (from scratch) vagy már elmentett szójegyzékből dolgozzunk. Az elkövetkező lépésnél pedig megadhatjuk a szavakat és meghatározásaikat. Az Add to word list és a Remove word gombokkal a szólistára küldhetjük és törölhetjük szavainkat. A következő lépésben rákérdez a program, hogy el akarjuk-e menteni a szólistát és a meghatározásokat. Érdemes ezt tennünk, ha újra szeretnénk szerkeszteni a rejtvényt. A következő ablaknál adhatunk nevet a keresztrejtvénynek. Az ötödik lépésben eldönthetjük, hány négyzet hosszú és legyen. A következő ablakban a kész rejtvényt mutatja be, de ha például keskenyebbet szeretnénk generáltatni, akkor a Make another puzzle… gombbal változtathatunk rajta. Végül különböző formátumokban elmenthetjük rejtvényünket. Az első fülben, a Save crosswordben újra szerkeszthető formában menthetjük el, de ki is nyomtathatjuk nyomtatón vagy pdf-ben a rejtvényt és a megoldást is. Segíthet a differenciálásban, ha a Word Bankot is kinyomtatjuk, vagyis tanulók láthatják a beírandó szavakat. Jól lehet iskolában használni a Web pageként elmentett verziót, mert az interaktív JavaScriptben kivetítve meg tudják oldani a gépen is a tanulók a rejtvényt. Másrészt ebben a formátumban feltölthetjük a keresztrejtvényt honlapunkra, bogunkra. Segítségével a diákok akár otthoni házi feladatként is kitölthetik. Példaként egy keresztrejtvény látható a Pál utcai fiúk idegen szavaiból.

Hogyan tanítsunk rejtvényekkel?
A fentebb bemutatott rejtvények tantárgyfüggetlenek, minden olyan tantárgynál alkalmazhatóak, ahol szakszavakat és hozzájuk kapcsolódó definíciókat használunk. Nagy segítséget jelenthetnek ismétléskor. Ilyenkor érdemes kinyomtatni a rejtvényeket, és ha készen vannak a tanulók, akkor közösen, interaktívan kivetítve kitölteni. A gyerekeket megkérhetjük, hogy számítógépes órán iskolában, vagy otthon saját maguk is készítsenek rejtvényeket a megadott témában. Gondoljunk csak arra, hogy mennyit tanulhatnak akkor, ha saját maguk keresik ki a fontos kulcsszavakat, és meghatározásokat fogalmaznak meg hozzájuk. Ráadásul egymás rejtvényeit is fejthetik meg a végén.
Jól lehet differenciáláshoz használni a rejtvényeket. Különböző képességű diákoknak különböző nehézségben fogalmazhatjuk meg a szavak definícióit, és több vagy kevesebb szót is írhatunk bele. Jó eszköz lehet motiválásra. Egy érdekesen megszerkesztett keresztrejtvénnyel nagyobb kedvet kaphatnak egy új anyag feldolgozásához is. Végül méréshez is alkalmazható. Akár dolgozatba is beletehetünk keresztrejtvényeket, egyrészt konkrét tananyagot mérnek, másrészt könnyű javítani. 
Megoldás az első keresztrejtvényre
Megoldás a második keresztrejtvényre 

(Megjelent: Közoktatási Vezető, 2013. június)

No comments:

Post a Comment