Monday 24 June 2013

Vigyázz, kész, blog!



A blogok és használatuk

Úton a virtuális osztályterem felé

Nagy segítséget nyújthat egy 21. századi pedagógusnak, ha nemcsak a valós életben kommunikálhat a tanulóival, hanem a virtuális térben is. Ehhez természetesen meg kell találni a megfelelő felületet, mely hatékony munkát eredményezhet a diákok és a tanárok részéről. Egy jól működő felület segítségével könnyen megoszthatunk feladatokat, közös munkára ösztönözhetjük a gyereket, és a külvilág számára is – például a szülőknek – megmutathatjuk, hogy mivel foglalkoztunk. A Rendszergazda rovatának előző cikkeiben többször utalás történt arra, hogy különböző munkákat, dokumentumokat (szófelhőket, táblázatokat, posztereket, Youtube linkeket, stb.) meg lehet osztani az interneten. Egy blog használatának segítségével mindezt könnyedén megtehetjük.


A blogokról mint felületekről

Maga a blog szó a weblog angol összetett szóból ered (web = háló, log = napló). Általában olyan felületet jelent, ahol weblapok találhatók egymás után legtöbbször fordított időrendi sorrendben. Maguk a blogok lehetnek zártak (csak egyes személyek szerkeszthetik vagy olvashatják), de leginkább mindenki által elérhetőek.
A legtöbb blogfelület ingyenesen elérhető és használható, csak regisztráció kell hozzá. Az internet fejlődésével a blogok használata is sokat fejlődött, ma már nem kell kódokat begépelnünk, hogy használjuk őket. Mára elég egy könnyen áttekinthető és felhasználóbarát grafikus felületet kell kezelni.


Miért érdemes használni az iskolai életben?

Gyorsan és könnyen meg lehet osztani anyagokat a tanulókkal. Ha például házi feladatként szeretnénk, ha a diákjaink megnéznének egy filmet az interneten, akkor elég csak a film linkjét beilleszteni egy bejegyzésbe. A gyerekek otthon csak ráklikkelnek a film linkjére, és megnézik.
Egy blog azonnali értékelést vagy visszajelzést tesz lehetővé, és könnyedén ellenőrizhető. Ha a tanulók feltöltenek anyagokat a blogba, akkor térben távol is lehet értékelni munkájukat. Az értékelés megtörténhet a tanár által, vagy a többi diák által is. Hozzá kell tenni, hogy ha külön-külön szeretnénk diákjainkat értékelni, csak úgy, hogy ők lássák, akkor nehézkes lehet egy blog használata. Viszont ha mindenki által látható értékelést szeretnénk megjeleníteni, akkor kommentálni érdemes a bejegyzést.
Igen hasznos lehet egy blog, ha több bejegyzésből szeretnénk visszakeresni, például feladatokat. Az interneten az előző bejegyzések mind megjeleníthetők és visszakereshetők, különösen, ha címkékkel is el vannak látva. A megtalált bejegyzést aztán újraszerkeszthetjük és felhasználhatjuk, például egy más képességű csoport számára.
Kitűnő lehetőség egy blog differenciálásra. Kis energiával több szintű feladatsort is kiválaszthatunk a tanulók képességeinek megfelelően, de akár ők is választhatnak a feladatok közül.


Melyiket a sok közül?

Az interneten számos ingyenes blog található, viszont nem mindegy, hogy melyiket választjuk iskolai munkához. A tanár felelőssége, hogy ne egy olyan felületet használjanak a gyerekek, melyeken zavaró reklámok vagy akár megbotránkoztató hirdetések is vannak.
A következő felületek jól használhatóak, könnyedén kezelhetőek, és hirdetésmentesek: www.wordpress.com, www.blog.hu, www.blogger.com . Mindegyiket magyar nyelven is el lehet érni, és ingyenes a használatuk.


Hogyan használjuk?

A következőkben a www.blogger.com használat mutatom be részletesebben, de a többi felület is hasonló alapelveken működik. A program 2003-tól a Google tulajdona, így akár gmailes jelszóval is beléphetünk.
A bejelentkezés után a blog irányítópultja látható. Balra fenn az Új blog gombra kattintva egy párbeszédablak nyílik meg, melyben megadhatjuk blogunk nevét, címét, és kiválaszthatjuk azt a sablont, melyben dogozni fogunk. Több blogot is készíthetünk, és az elkészült blogok az irányítópultban egymás alatt helyezkednek el. Az alábbi példán látható, hogy milyen funkciókkal léphetünk tovább a blog szerkesztésében.

Balra felül a blog neve látható, alatta kiderül, hogy hányszor töltötték le az oldalait, mellette pedig látható, hogy hány bejegyzése van összesen. A jobb oldalon a ceruza ikonjára kattintva a blog szerkesztőablakához irányít a program, és azonnal új bejegyzést írhatunk. Mellette a füzet ikonra kattintva a bejegyzéslistához léphetünk, melyben láthatjuk, mely bejegyzéseink vannak közölve, illetve szerkeszthetjük egyenként posztjainkat. A lefelé mutató háromszögre kattintva pedig további módosítási funkciókat hívhatunk elő (áttekintés, elrendezés, beállítások, stb.). Végül a szélső gombbal pedig megtekinthetjük blogunkat úgy, mintha kívülről, bejelentkezés nélkül látnánk.

A szerkesztőablak funkciói

A szerkesztőablakban tudjuk a bejegyzéseinket megírni, szerkeszteni. Többféleképpen lehet elérni. Ha az irányítópulton a blog nevére kattintunk, akkor az áttekintés ablak nyílik meg. Itt balra fenn az Új bejegyzés, vagy a  ikonjára kattintunk. De egyszerűen, a már említett módon az irányítópult ugyanilyen ceruza ikonjával is elérhetjük.


Ekkor egy egyszerű szövegszerkesztő programhoz hasonló ablak jelenik meg. Sima szöveget a balra levő Írás gombbal lehet szerkeszteni. Ha html kódot szeretnénk beilleszteni (mondjuk egy beágyazott YouTube videót vagy Prezi előadást), akkor a HTML gombbal válthatunk html programnyelvre. Jobbra a következő gombokkal formázhatjuk a szöveget. Kiemelném a Link gombot, ami segítségével más honlapok url-jeit kapcsolhatjuk bele bejegyzésünkbe.
Az képbeillesztés.bmp ikonnal képeket illeszthetünk be bejegyzésünkbe több helyről is. Feltölthetjük gépünkről a fájl kiválasztásával, Picasa webalbumból, telefonról vagy webkameráról. Számomra talán a leghasznosabb az, ha egy képet kikeresek az internetről, és a címét illesztem be (URL címről gombbal). A kép beillesztése után a képre kattintva tovább szerkeszthetjük a képet. Változtathatjuk méretét, helyét, feliratot tehetünk alá.
Legszélén a jobbra levő menüsorban (nem látható a képen) címkéket rendelhetünk a bejegyzéshez. A blogban oldalt a címkék látszanak, és ezek szerint kereshetjük vissza a bejegyzésünket.
A szerkesztés után nem marad más hátra, hogy közzé tegyük a kész bejegyzést. Előre meg is nézhetjük, hogy fog kinézni (jobbra fenn Előnézet gomb) vagy egyből fel is tölthetjük (Közzététel gomb). Ha a Mentés gombra kattintunk, akkor csak vázlatként menti el. Végül ellenőrizhetjük is, hogyan néz ki ténylegesen az interneten (felül balra Blog megtekintése gombbal).


Bejegyzéslista – Hogyan tehetjük láthatóvá vagy láthatatlanná a bejegyzéseket?

A bejegyzéseinket külön-külön is szerkeszthetjük listaszerűen. A bejegyzéslista az irányítópult vagy az áttekintés ablakának bejegyzéslista.bmp ikonjával érhető el. Ekkor egymás alatt megjelennek bejegyzéseink fordított időrendi sorrendben.
Ha az egeret a bejegyzés címére húzzuk, akkor szerkeszthetjük, megtekinthetjük, megoszthatjuk vagy törölhetjük a bejegyzést. Törölni fenn a kuka ikonjával is lehet. Balra a jelölőnégyzet kipipálásával piszkozatként menthetjük, vagy újra közzétehetjük a posztot. Ha piszkozatként mentettük a bejegyzést, akkor nem jelenik meg az interneten az olvasók számára, csak számunkra látszik bejelentkezés után.



Példa egy projekt iskolai blogos felhasználására

Iskolánk egy tanulócsoportja részt vett a Határtalanul program keretében meghirdetett erdélyi kiránduláson. A pályázat során folyamatosan dokumentálni kellett az eseményeket, programokat, tapasztalatokat. Úgy döntöttünk kollégáimmal, hogy talán a leghatékonyabb formája a dokumentációnak egy blog lehet.
Ebben a formában tanárok és a diákok egy olyan platformot kapnak, melyben könnyű az elkészített produktumokat feltölteni, könnyű az egymás közötti kapcsolat, és könnyen meg lehet osztani külső olvasókkal (vendéglátók, kiírók, szülők) az oldalt.
A feladatokat a blogon pontosan ismertettük a diákoknak: a különböző programokhoz kapcsolódóan valamilyen bejegyzést kellett készíteniük. A bejegyzések tartalma és formája változatos lehetett. Így születtek beszámolók, vélemények, de feltöltöttek szöveges formátumon kívül fotóriportot, térképet vagy prezentációt is.
A diákok közreműködőként meg lettek mindnyájan hívva a blog szerkesztéséhez. Ezt az áttekintés ablakban a bal oldali menüsorban levő Beállítások gombbal tehetjük meg. Itt az Engedélyek sor alatt további szerzőket adhatunk hozzá a bloghoz. (Csak gmailes címmel rendelkező közreműködőket hívhatunk meg.)
A kommunikáció is könnyedén ment. Tanárként a bejegyzéseket akár otthon is ellenőrizhettem nyelvtanilag vagy tartalmilag, és kommentekben értékelhettem őket. A diákok is visszacsatolhattak kommentek segítségével. Az említett blogot az érdeklődők a http://hatartalanul-tig.blogspot.hu/ címen érhetik el.
(Megjelent: 

Közoktatási Vezető, 2013. április, 62-64. o.)

No comments:

Post a Comment